Review
BibTex RIS Cite

İşbirlikli Öğrenme Yaklaşımı’nın Akademik Başarıya Etkisi Üzerine Yapılan Lisansüstü Çalışmaların İncelenmesi

Year 2023, Volume: 10 Issue: 5, 1400 - 1413, 03.11.2023

Abstract

Bu çalışmanın amacı işbirlikli öğrenme yaklaşımı’nın akademik başarıya etkisini doküman inceleme yöntemiyle incelenmesidir. Çalışmanın amacı doğrultusunda 2010-2022 yılları arasında yürütülmüş olan toplam 20 lisansüstü tezi incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Veri analiz yöntemi olarak nitel veri analiz tekniklerinden olan betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. İşbirlikli öğrenme yaklaşımı’nın akademik başarıya etkisi ile ilgili yapılan lisansüstü çalışmaların incelenmesinde; araştırmacılar tarafından ilgili literatürden yararlanılarak geliştirilen “Yayın İnceleme Formu” kullanılmıştır. Yayın inceleme formu; araştırmanın yıllarına, veri türlerine, araştırma desenlerine, örneklem grubuna ve son olarak temalarına göre incelenmiştir. Araştırma bulgularına göre; işbirlikli öğrenme ile ilgili yapılan lisansüstü tezler ile ilgili en fazla tezin 2022 yılında yapıldığı ve araştırma türü olarak nicel araştırma yöntemlerinin tercih ettikleri görülmektedir. Aynı zamanda tezler araştırma temalarına göre incelendiğinde çalışmalarda üç alt tema çerçevesinde yoğunlaştığı bunların; bilişsel beceri”, “sosyal beceri”, “duyuşsal beceri” temalardır. Bu temalar doğrultusunda kodlamalar yapılmıştır. “Bilişsel beceri” alt temasında “dil gelişimi”, “sosyal beceri” alt temsında problem çözme becerisi ve “duyuşsal beceri” alt temasında ise merak duygusunu arttırıcı kodlamalarının ön plamna çıktığı saptanmıştır.

References

  • Açıkgöz, K. (2009). Aktif Öğrenme. Biliş Eğitim Yayınları.
  • Akbulut, G. (2013). 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde İşbirlikli Öğrenme Yöntemi (Birlikte Öğrenme ve Takım Destekli Bireyselleştirme Teknikleri) Uygulamasının Öğrenci Tutum ve Başarısına Etkisi [Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi].
  • Ataş, M. S. ve Sirem, Ö. (2020). Özel Yetenekli Öğrencilerin Akran İlişkilerinin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi. Journal of History School, 48, 3256-3273.
  • Aydın, F. (2009). İşbirlikli Öğrenme Yönteminin 10. Sınıf Coğrafya Dersinde Başarıya, Tutuma ve Motivasyona Etkileri [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi].
  • Baltaoğlu, G. M. ve Açıkgöz, Ü. K. (2012). Sosyal Bilgiler Dersindeki İşbirlikli Öğrenme Gruplarındaki Etkileşim Örüntüleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 1-13.
  • Cohen, R. D., Woseth, D. M., Thisted, R. A., & Hanauer, S. B. (2000). A metaanalysis and overview of the literature on treatment options for left-sided ulcerative colitis and ulcerative proctitis. The American journal of gastroenterology, 95 (5), 1263-1276.
  • Demirel, Ö. (2002). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme, Pegem Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. & Kaya, Z. (2004). Eğitim ile İlgili Temel Kavramlar. Ö. Demirel & Z. Kaya (Ed.), Öğretmenlik Mesleğine Giriş (ss. 1-20). Pegem Yayıncılık.
  • Doymuş, K., Şimşek, Ü. & Şimşek, U. (2005). İşbirlikli Öğrenme Yöntemi Üzerine Derleme: İşbirlikli Öğreneme Yöntemi ve Yöntemle İlgili Çalışmalar. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (1), 59-83.
  • Eshietedoho, C.G. (2010). The effects of cooperative learning methods on minority ninth graders in earth and space science [Unpublished Doctoral Dissertation, Nova Southeastern University].
  • Finlay, S. J., Faulkner, G. (2005). Reading Groups and Peer Learning. Active Learning in Higher Education, 22, 1, 195-216.
  • Gillies, R. M. (2014). Cooperative learning: developments in research. İnternational Journal of Educational Psychology, 3 (2), 125-140.

Examination of Graduate Studies on the Effect of Collaborative Learning Approach on Academic Success

Year 2023, Volume: 10 Issue: 5, 1400 - 1413, 03.11.2023

Abstract

The aim of this study is to examine the effect of cooperative learning approach on academic achievement by document analysis method. In line with the purpose of the study, a total of 20 postgraduate theses conducted between 2010-2022 were examined. The document analysis method, which is one of the qualitative research methods, was used in the research. As a data analysis method, descriptive analysis technique, which is one of the qualitative data analysis techniques, was used. In the examination of postgraduate studies on the effect of cooperative learning approach on academic success; The "Publication Review Form" developed by the researchers using the relevant literature was used. Publication review form; years of the research, data types, research designs, sample group and finally their themes. According to the research findings; It is seen that the most thesis related to the postgraduate theses on cooperative learning was made in 2022 and quantitative research methods were preferred as the research type. At the same time, when theses are examined according to research themes, they are concentrated in the framework of three sub-themes; cognitive skills”, “social skills”, “affective skills” are the themes. Coding was done in line with these themes. In the sub-theme of "cognitive skills", "language development", in the sub-theme of "social skills" problem solving skills, and in the sub-theme "affective skills", it was determined that the codes that increase the sense of curiosity came to the fore.

References

  • Açıkgöz, K. (2009). Aktif Öğrenme. Biliş Eğitim Yayınları.
  • Akbulut, G. (2013). 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde İşbirlikli Öğrenme Yöntemi (Birlikte Öğrenme ve Takım Destekli Bireyselleştirme Teknikleri) Uygulamasının Öğrenci Tutum ve Başarısına Etkisi [Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi].
  • Ataş, M. S. ve Sirem, Ö. (2020). Özel Yetenekli Öğrencilerin Akran İlişkilerinin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi. Journal of History School, 48, 3256-3273.
  • Aydın, F. (2009). İşbirlikli Öğrenme Yönteminin 10. Sınıf Coğrafya Dersinde Başarıya, Tutuma ve Motivasyona Etkileri [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi].
  • Baltaoğlu, G. M. ve Açıkgöz, Ü. K. (2012). Sosyal Bilgiler Dersindeki İşbirlikli Öğrenme Gruplarındaki Etkileşim Örüntüleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 1-13.
  • Cohen, R. D., Woseth, D. M., Thisted, R. A., & Hanauer, S. B. (2000). A metaanalysis and overview of the literature on treatment options for left-sided ulcerative colitis and ulcerative proctitis. The American journal of gastroenterology, 95 (5), 1263-1276.
  • Demirel, Ö. (2002). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme, Pegem Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. & Kaya, Z. (2004). Eğitim ile İlgili Temel Kavramlar. Ö. Demirel & Z. Kaya (Ed.), Öğretmenlik Mesleğine Giriş (ss. 1-20). Pegem Yayıncılık.
  • Doymuş, K., Şimşek, Ü. & Şimşek, U. (2005). İşbirlikli Öğrenme Yöntemi Üzerine Derleme: İşbirlikli Öğreneme Yöntemi ve Yöntemle İlgili Çalışmalar. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (1), 59-83.
  • Eshietedoho, C.G. (2010). The effects of cooperative learning methods on minority ninth graders in earth and space science [Unpublished Doctoral Dissertation, Nova Southeastern University].
  • Finlay, S. J., Faulkner, G. (2005). Reading Groups and Peer Learning. Active Learning in Higher Education, 22, 1, 195-216.
  • Gillies, R. M. (2014). Cooperative learning: developments in research. İnternational Journal of Educational Psychology, 3 (2), 125-140.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Information Systems Education
Journal Section Articles
Authors

Şefreş Nasanlı Kalender 0009-0006-2295-2485

Mehmet Muçu 0009-0009-5858-898X

Yahya Kurnaz 0009-0003-3625-0861

Yasemin Elgörmüş 0000-0002-0648-0725

Sıtkı Tırak 0009-0006-1115-0874

Ayhan Elgormus 0000-0001-9886-2802

Yasemin Köylü 0009-0002-5105-6525

Early Pub Date October 15, 2023
Publication Date November 3, 2023
Acceptance Date October 15, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 10 Issue: 5

Cite

APA Nasanlı Kalender, Ş., Muçu, M., Kurnaz, Y., Elgörmüş, Y., et al. (2023). İşbirlikli Öğrenme Yaklaşımı’nın Akademik Başarıya Etkisi Üzerine Yapılan Lisansüstü Çalışmaların İncelenmesi. Akademik Tarih Ve Düşünce Dergisi, 10(5), 1400-1413.

По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала

                                                                                                                                                   

                                                           Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi   Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

  ©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır 


CC-BY-NC