Statistics is a distinctive science based on mathematics. Measurement, evaluation and interpretation of both numerical and verbal based concepts can be done with statistics. For this reason, every branch of science makes use of statistical science and many departments teach statistics courses. In this study, Ondokuz Mayıs University students ' attitudes towards the statistics course were affected by their self-esteem and problem-solving abilities. 1034 students, 501 of whom were women and 533 of whom were men, participated in the study in various departments of Ondokuz Mayıs University. A 3-scale questionnaire with statistical attitude scale (ITO), Rosenberg self-esteem scale (BSÖ), Problem solving inventory (PCE) and demographic information was used as a data collection tool. A statistically significant structural model has been proposed with the data obtained.
İstatistik, matematik temelli özgün bir bilim dalıdır. İstatistik ile hem sayısal hem de sözel temelli kavramlara ölçme, değerlendirme ve yorumlama yapılabilmektedir. Bu nedenle her bilim dalı istatistik biliminden faydalanmakta ve birçok anabilim dalında istatistik dersi okutulmaktadır. Bu çalışmada, Ondokuz Mayıs Üniversitesi öğrencilerinin istatistik dersine karşı olan tutumlarının benlik saygısı ve problem çözme yeteneklerinden nasıl etkilendiği incelenmiştir. Araştırmaya Ondokuz Mayıs Üniversitesi’nin çeşitli bölümlerimde öğrenim görmekte olan 501’i kadın 533’ü erkek olmak üzere 1034 öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı olarak İstatistik Tutum Ölçeği (İTÖ), Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği (BSÖ), Problem Çözme Envanteri (PÇE) ile demografik bilgilerin yer aldığı 3 ölçekli bir anket formu kullanılmıştır. Elde edilen verilerle istatistiksel olarak anlamlı bir yapısal model önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2021 |
Submission Date | June 7, 2021 |
Acceptance Date | June 16, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 3 |