Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRKİYE’DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ENDÜSTRİ 4.0 BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ

Year 2020, Volume: 31 , 1 - 16, 15.03.2020

Abstract

Endüstri 4.0, dördüncü
sanayi devrimi, giderek büyüyen yapısıyla ile birlikte küresel ölçekte üretim,
hizmet sektörü ve günlük yaşam gibi çeşitli alanlarda ortaya çıkarak hem
toplumlar hem de kişiler üzerinde etkili olmaktadır. Endüstri 4.0, esnek ve
kişiselleştirilmiş müşteri taleplerini göz önünde bulundurarak bir akıllı
üretim modeli geliştirmek için insanlar, makineler ve ürünler arasında gerçek
zamanlı bir etkileşim kurmaktadır. Yerel ölçekte, Türkiye, Endüstri 4.0'ın
hızlı gelişimine ayak uydurmaya çalışsa da, teknolojik yetersizlikler
nedeniyle, küresel yenilikçilik endeksi, küresel rekabet endeksi gibi küresel
endekslere göre dünya standartlarının gerisinde kaldığı görülmektedir. Bu
çalışmada, Türkiye küresel endekslerde geriye düşerken genç neslin dördüncü endüstri
devrimine bakış açısı ve bu konudaki bilgi düzeylerinin ölçülmesi
amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, öğrencilerin Endüstri 4.0 bilgi
düzeylerini belirlemek için bir anket hazırlanmıştır. Hazırlanan anket
Türkiye’deki üniversite öğrencilerine uygulanmıştır. Bu çalışma kapsamında,
faktör analizi ve yapısal eşitlik modeli metotları kullanarak üniversite
öğrencilerinin Endüstri 4.0 bilgi düzeylerini etkileyen değişkenler
belirlenmiştir. Üniversite öğrencilerinin anket sorularına verdikleri cevaplar üzerinden
demografik bilgileri tanımlayıcı istatistikler ile değerlendirilmiştir. Elde
edilen bulgular ve sonuçlar detaylı olarak Endüstri 4.0 ana çerçevesinde ele
alınmıştır.

References

  • Butting, A., Konar, S., Rumpe, B., & Wortmann, A. (2018). Teaching model-based systems engineering for industry 4.0: student challenges and expectations. In Proceedings of the 21st ACM/IEEE International Conference on Model Driven Engineering Languages and Systems: Companion Proceedings, (s. 74-81).
  • Chen, B., Wan, J., Shu, L., Li, P., Mukherjee, M., & Yin, B. (2017). Smart factory of industry 4.0: Key technologies, application case, and challenges. IEEE Access, 6505-6519.
  • Fırat, O. Z., & Fırat, S. Ü. (2017). Endüstri 4.0 yolculuğunda trendler ve robotlar. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 211-223.
  • Fırat, S. Ü., & Fırat, O. Z. (2017). Sanayi 4.0 Devrimi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme: Kavramlar, Küresel Gelişmeler ve Türkiye. Toprak İşveren Dergisi, 10-23.
  • Fornell, C., & Larcker, D. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 39-50.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2006). Multivariate Data Analysis. Pearson.
  • Hermann, M., Pentek, T., & Otto, B. (2016). Design principles for industrie 4.0 scenarios. In 2016 49th Hawaii international conference on system sciences (HICSS) (s. 3928-3937). IEEE.
  • Kaygısız, E., & Sipahi, H. (2018). Y Kuşağı Üniversite Öğrencilerinin Bireysel Yenilik ve Endüstri 4.0 Bilgi Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 922-936.
  • Khajeheian, D., Colabi, A., Ahmad Kharman Shah, N., Bt Wan Mohamed Radzi, C., & Jenatabadi, H. (2018). Effect of Social Media on Child Obesity: Application of Structural Equation Modeling with the Taguchi Method. International journal of environmental research and public health.
  • Lasi, H., Kemper, H., Fettke, P., Feld, T., & Hoffmann, M. (2014). Industry 4.0. Journal of Business & Information System Engineering, 239-242.
  • Lu, Y. (2017). Industry 4.0: A Survey On Technologies, Applications and Open Research Issues. Journal of Industrial Information, 1-10.
  • Motyl, B., Baronio, G., Uberti, S., Speranza, D., & Filippi, S. (2017). How will change the future engineers’ skills in the Industry 4.0 framework? A questionnaire survey. Procedia Manufacturing, 1501-1509.
  • Özkoç, H. H., & Karalar, H. (2019). K12 ve Lisans Öğrencilerinin Endüstri 4.0 Kavramına İlişkin Algıları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 243-258.
  • Pereira, A. C., & Romero, F. (2017). A review of the meanings and the implications of the Industry 4.0 concept. Procedia Manufacturing, 1206-1214.
  • Qin, J., Liu, Y., & Grosvenor, R. (2016). A categorical framework of manufacturing for industry 4.0 and beyond. Procedia Cirp, 173-178.
  • Roblek, V., Mesko, M., & Krapez, A. (2016). A Complex View of Industry 4.0. Journal of SAGE Open, 1-11.
  • Souza De Oliveira, P., & Sommer, L. (2017). Globalization and Digitalization as Challenges for a Professional Career in Manufacturing Industries—Differences in Awareness and Knowledge of Students from Brazil and Germany. Education Sciences, 55.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2007). Using Multivariate Statistics. Boston: Pearson.
  • Temel, K. (2019). Endüstri 4.0 Farkındalığının Belirlenmesi: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Örneği. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 31-44.
  • Torun, N. K., & Cengiz, E. (235-250). Endüstri 4.0 bakış açısının öğrenciler gözünden Teknoloji Kabul Modeli (TKM) ile ölçümü. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 2019.
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal Bilimlerde Faktör Analizi ve Geçerlilik: Keşfedici ve Doğrulayıcı Faktör Analizlerinin Kullanılması. Istanbul University Journal of the School of Business, 74-85.
  • Yıldız, S. C., & Fırat, S. Ü. (2019). A study on Industry 4.0 Awareness of Undergraduate Students by Using Structural Equation Modeling. International Statistics Congress, ISC2019. Bodrum, Muğla.
  • Zhong, R. Y., Xu, X., Klotz, E., & Newman, S. T. (2017). Intelligent manufacturing in the context of industry 4.0: a review. Engineering, 616-630.
Year 2020, Volume: 31 , 1 - 16, 15.03.2020

Abstract

References

  • Butting, A., Konar, S., Rumpe, B., & Wortmann, A. (2018). Teaching model-based systems engineering for industry 4.0: student challenges and expectations. In Proceedings of the 21st ACM/IEEE International Conference on Model Driven Engineering Languages and Systems: Companion Proceedings, (s. 74-81).
  • Chen, B., Wan, J., Shu, L., Li, P., Mukherjee, M., & Yin, B. (2017). Smart factory of industry 4.0: Key technologies, application case, and challenges. IEEE Access, 6505-6519.
  • Fırat, O. Z., & Fırat, S. Ü. (2017). Endüstri 4.0 yolculuğunda trendler ve robotlar. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 211-223.
  • Fırat, S. Ü., & Fırat, O. Z. (2017). Sanayi 4.0 Devrimi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme: Kavramlar, Küresel Gelişmeler ve Türkiye. Toprak İşveren Dergisi, 10-23.
  • Fornell, C., & Larcker, D. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 39-50.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2006). Multivariate Data Analysis. Pearson.
  • Hermann, M., Pentek, T., & Otto, B. (2016). Design principles for industrie 4.0 scenarios. In 2016 49th Hawaii international conference on system sciences (HICSS) (s. 3928-3937). IEEE.
  • Kaygısız, E., & Sipahi, H. (2018). Y Kuşağı Üniversite Öğrencilerinin Bireysel Yenilik ve Endüstri 4.0 Bilgi Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 922-936.
  • Khajeheian, D., Colabi, A., Ahmad Kharman Shah, N., Bt Wan Mohamed Radzi, C., & Jenatabadi, H. (2018). Effect of Social Media on Child Obesity: Application of Structural Equation Modeling with the Taguchi Method. International journal of environmental research and public health.
  • Lasi, H., Kemper, H., Fettke, P., Feld, T., & Hoffmann, M. (2014). Industry 4.0. Journal of Business & Information System Engineering, 239-242.
  • Lu, Y. (2017). Industry 4.0: A Survey On Technologies, Applications and Open Research Issues. Journal of Industrial Information, 1-10.
  • Motyl, B., Baronio, G., Uberti, S., Speranza, D., & Filippi, S. (2017). How will change the future engineers’ skills in the Industry 4.0 framework? A questionnaire survey. Procedia Manufacturing, 1501-1509.
  • Özkoç, H. H., & Karalar, H. (2019). K12 ve Lisans Öğrencilerinin Endüstri 4.0 Kavramına İlişkin Algıları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 243-258.
  • Pereira, A. C., & Romero, F. (2017). A review of the meanings and the implications of the Industry 4.0 concept. Procedia Manufacturing, 1206-1214.
  • Qin, J., Liu, Y., & Grosvenor, R. (2016). A categorical framework of manufacturing for industry 4.0 and beyond. Procedia Cirp, 173-178.
  • Roblek, V., Mesko, M., & Krapez, A. (2016). A Complex View of Industry 4.0. Journal of SAGE Open, 1-11.
  • Souza De Oliveira, P., & Sommer, L. (2017). Globalization and Digitalization as Challenges for a Professional Career in Manufacturing Industries—Differences in Awareness and Knowledge of Students from Brazil and Germany. Education Sciences, 55.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2007). Using Multivariate Statistics. Boston: Pearson.
  • Temel, K. (2019). Endüstri 4.0 Farkındalığının Belirlenmesi: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Örneği. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 31-44.
  • Torun, N. K., & Cengiz, E. (235-250). Endüstri 4.0 bakış açısının öğrenciler gözünden Teknoloji Kabul Modeli (TKM) ile ölçümü. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 2019.
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal Bilimlerde Faktör Analizi ve Geçerlilik: Keşfedici ve Doğrulayıcı Faktör Analizlerinin Kullanılması. Istanbul University Journal of the School of Business, 74-85.
  • Yıldız, S. C., & Fırat, S. Ü. (2019). A study on Industry 4.0 Awareness of Undergraduate Students by Using Structural Equation Modeling. International Statistics Congress, ISC2019. Bodrum, Muğla.
  • Zhong, R. Y., Xu, X., Klotz, E., & Newman, S. T. (2017). Intelligent manufacturing in the context of industry 4.0: a review. Engineering, 616-630.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Sevde Ceren Yıldız 0000-0002-8741-1173

Seniye Ümit Fırat 0000-0002-0271-5865

Publication Date March 15, 2020
Acceptance Date December 27, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 31

Cite

APA Yıldız, S. C., & Fırat, S. Ü. (2020). TÜRKİYE’DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ENDÜSTRİ 4.0 BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. Endüstri Mühendisliği, 31, 1-16.

19736     14617            15235        15236           15240      15242