Bu çalışmanın
amacı Gaziantep ili antepfıstığı ihracat pazarlama organizasyonunu incelemek ve
sektörün sorunlarını belirleyerek çözüm önerilerinde bulunmaktır. Türkiye
antepfıstığı üretimi ve dış ticaretinde önemli bir yere sahip olan Gaziantep
ili araştırma alanı olarak gayeli örnekleme yöntemine göre seçilmiş ve
Gaziantep piyasasında sürekli olarak antepfıstığı ihracatı yapan 24 adet firma
ile tam sayım yöntemi hedeflenerek bireysel görüşmeler yapılmıştır. Araştırma
sonucunda ülkemizde yetiştirilen fıstıkların ABD ve Çin’den pahalı olmasına
rağmen, yurtdışı piyasalarda bilinir olduğu ve özelikle tat ve aroma açısından
rakiplerine üstünlük sağladığı belirlenmiştir. Ancak ihracat pazarlarında
ürünlerin aflatoksin limitlerinin düşük olması, istenen kalite ve özellikte
hammadde temin edilememesi, döviz kurlarındaki hareketlilik, yurtiçi piyasanın
şeffaf olmaması ve ülkemizin uluslararası düzeyde yaşadığı siyasi sorunlar
firmalar tarafından en önemli sorunlar olarak belirtilmiştir. Araştırmada GZFT
analizi de yapılmış ve elde edilen sonuçlara göre üretim ve ihracat
aşamalarında yapılabilecek bazı yapısal ve yasal düzenlemelerle Gaziantep ili
antepfıstığı ihracatının geliştirilebileceği neticesine varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2020 |
Submission Date | July 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 19 Issue: 74 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.