Karayollarındaki araç trafiği, trafik kazalarında artışa sebep olmaktadır. Ehliyet sınavlarından sonra trafiğe çıkacak sürücüler, deneyimlerinde eksiklikler yaşayabilirler. İleri sürüş eğitimi, hem sürücüler hem de trafiğin diğer unsurları için önemli faydaları olan bir eğitimdir. Alınacak eğitimin başarısı, bireylerin eğitim alma isteği ile doğru orantılıdır. Bu araştırma Türkiye'nin önemli şehirlerinden biri olan Eskişehir'de yapılmıştır. Öncelikle Eskişehir'deki sürücülerin trafik algısını oluşturan faktörler belirlenmeye çalışılmıştır. Ardından ileri sürücü eğitimine ilişkin sürücü görüşlerinin bu faktörlerden nasıl etkilendiğinin modellenmesi üzerinde durulmuştur. Modelleme için lojistik ve sağlam lojistik regresyon analizi yöntemleri kullanılmıştır. Bu çalışmada, Eskişehir trafiğine ve sosyo-kültürel yapısına bağlı olarak; trafik güvenliği, sürücü davranışları, sürücü kapasiteleri ve trafik algısını etkileyen faktörler belirlenmeye çalışılmıştır.
Trafik Algısı İleri Sürücü Eğitimi Faktör Analizi Lojistik Regresyon Sağlam Lojistik Regresyon
Vehicle traffic in highway networks is accompanied by an increase in traffic accidents. Drivers who are trafficked after driver's license exams can experience shortcomings in their experience. Advanced driving education is an education that has significant benefits for both drivers and other elements of traffic. The success of the education to be received is directly proportional to the desire of the individuals to receive the education. This research was carried out in Eskisehir in Turkey, one of the major cities. Firstly, the factors that constitute the traffic perception of the drivers in Eskişehir were tried to be determined. It was then attempted to model how driver views on advanced driver training were affected by these factors. For modelling, logistic and robust logistic regression analysis methods are used. Traffic safety, driver behaviors, driver capacities and factors affecting traffic perceptions have been tried to be determined depending on Eskisehir traffic and socio-cultural structure.
Traffic Perception Advanced Driving Education Factor Analysis Logistic Regression Robust Logistic Regression
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | International Relations |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2021 |
Submission Date | November 24, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 23 Issue: 1 |