BibTex RIS Cite

Marketing Systems Fresh Fruits and Vegetables of European Union and Turkey

Year 2012, Volume: 7 Issue: 2, 119 - 140, 01.06.2012

Abstract

European Union countries and Turkey come up among the world's leading manufacturers in terms of production of fresh fruits and vegetables. According to FAO figures, share of the EU’s is 10.35% in world fruit production of 2009 Turkey’s share 2.4%, 7% of the share of vegetable production in the EU, Turkey’s share stood at 2.84% in agriculture. Therefore agriculture products in domestic and foreign market, fresh fruit and vegetables have an important role of this sector and has a great potential for development. There exist a number of stages which provide access to that Fresh fruits and vegetables exported or consumed in the domestic market reached from producers to consumers. İn these stages there are some product quality loses and product loses. Product loss is not much fresh fruit and vegetable in marketing systems, the importance of marketing brings to the fore. This study has aimed to come out the production of fresh fruits and vegetables in Turkey and the European Union and to reveal the importance and the structure of distribution and marketing systems of these products. In addition, the problems for activities of marketing systems are being introduced, solutions to these problems are presented

References

  • Akbay, C. ve ark. (2005), Türkiye'de Yaş Meyve ve Sebze Ürünleri Üretim ve Pazarlaması, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen ve Mühendislik Dergisi, 8(2), 96-107.
  • Albayrak, M. (2009), Yaş Meyve ve Sebze Pazarlama Merkezleri: Toptancı Haller-Pazarlar (Dünya, Avrupa Birliği ve Türkiye’den Örneklerle Yapısı ve İşleyişi). Ankara Üniversitesi, Tarım ekonomisi Bölümü, Ankara.
  • Alpkent, N. (1995), Türkiye Tarımsal Ürünler Pazarlaması Üzerine Bir İnceleme. Milli Prodüktivite Yayınları: 547, 5s, 31s,Ankara.
  • Anonim, (2010a), Yaş Meyve Sebze. T.C. Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi (İGEME), http://www.igeme.org.tr/pg/section-pg-sec.cfm?id=Tar21)(01.05.2010).
  • Anonim, (2010b), Yaş Meyve Sebze Sektörünün Dünyadaki Durumu ve Dünya Ticareti. T.C. Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi (İGEME). http://www.igeme.org.tr/pg/section-pg- sec.cfm?id=Tar21), (01.05.2010).
  • Anonim, (2010c), Türkiye Tarım Sektörü Raporu (Temmuz 2010). T.C. Başbakanlık Yatırım Destek ve Tanıtım Ajansı. http://www.invest.gov.tr/tr- TR/infocenter/publications/Documents/Tarım.Sektoru.Pdf , (29.04.2011).
  • Anonim, (2010d), Avrupa Birliği’nin Ortak Tarım Politikası, Ülkemizden Avrupa Birliği’ne Yaş Meyve Sebze İhracatı. Türkiye Yaş Meyve Sebze İhracatçı Birlikleri. http://www.yms.org.tr/home/abtarim.aspx, (29.04.2011).
  • Anonim, (2010e), Ülkemizde tarımsal pazarlama. http://www.bahcebitkileri.org/ulkemizde-tarimsal-pazarlama.html (28.04.2011).
  • Anonim, (2010f), AB'de Üretici Birlikleri Cine Tarım dergi, http://www.cine- tarim.com.tr/dergi/arsiv54/sektorel04.htm ,(11.12.2010).
  • Anonim, (2011a), Food And Agriculture Organizatıon Of The United Nations, http://faostat.fao.org, 2011 (05.04.2011)
  • Anonim, (2011b), Akdeniz Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Değerlendirme Raporu Türkiye Geneli ( 2010 / 2011 Ocak Mart Dönemi).İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliği, Tarım Şubesi, Mersin.
  • Anonim, (2011c), Yaş Meyve Sebze Sektöründe Avrupa Birliği Pazarı. T.C. Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığı Antalya İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliği. http://www.aib.org.tr/html/, (20.03.2011).
  • Anonim, (2011d), Yaş Meyve Ve Sebze Sektöründe Pazarlama Sorunları Ve Çözüm Yolları, Yararlanılan Kaynaklar Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları Türkiye’nin Yaş Meyve ve Sebze Pazarlaması, http://elitokul.com/isletme/yasmeyvesebze.htm (09.05.2011)
  • Anonim, (2011e), Kamuoyunda “Hal Kanunu” Olarak Bilinen 5957 Sayılı Kanunun Yürürlülüğü 1.1.2012’ye Ertelendi. T.C. Sanayi Ve Ticaret Bakanlığı, http://www.stb.gov.tr/AnnouncementDetails.aspx?annID=624&lng=tr, (15.04.2011).
  • Dere, H.E. (2006), Tarımsal Pazarlama Sorunları Ve Sultandağı Kirazı Üzerine Bir Araştırma. (Yüksek Lisans Tezi), Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Ecer, F.H., Canıtez, M. (2004), Pazarlama İlkeleri Teori ve Yaklaşımlar. Gazi Kitabevi, 253s, Niğde.
  • Köse, T. (2007), Meyve Ve Sebze Ortak Piyasa Düzeni 2007 Reformu. (AB Uzmanlık Tezi), T.C. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Dış İlişkiler ve Avrupa Birliği Koordinasyon Dairesi Başkanlığı, Ankara
  • Özdemir, S. (2008), Türkiye’nin Avrupa Birliği Ülkelerine Yaş Meyve-Sebze İhracatı Ve Avrupa Birliği Çevre Politikalarından Kaynaklanan Teknik Engeller (Yüksek Lisans Tezi), Çukurova Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, Adana.
  • Özsu, B. (2005), Toptancı Halleri Sektör Profili. İstanbul Ticaret Odası Avrupa Birliği ve Uluslararası İşbirliği Şubesi, İstanbul.
  • Polat, Ö. (2010), Adana İli Yaş Sebze Ve Meyve Toptan Fiyatlarının Analizi (Yüksek Lisans Tezi), Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, Adana.
  • Vural, H. (2006), Yaş Meyve ve Sebze Pazarlaması ve Toptancı , Tarım ve Mühendislik Dergisi, Sayı: 78-79, 97-99.
  • Vural, H. (2009), Toptancı Hal Yasa Tasarısının Ab Müktesebatına Uyumu Yönünden Değerlendirilmesi Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi, Tarım Ekonomisi Bölümü, Bursa.

Avrupa Birliği ve Türkiye’de Yaş Meyve ve Sebze Pazarlama Sistemleri

Year 2012, Volume: 7 Issue: 2, 119 - 140, 01.06.2012

Abstract

Avrupa Birliği ülkeleri ve Türkiye, yaş meyve ve sebze üretimi bakımından dünyanın önde gelen üreticileri arasında yer almaktadır. 2009 FAO rakamlarına göre, dünya meyve üretiminde AB'nin payı %10,35 Türkiye'nin payı ise %2,4., sebze üretiminde ise AB'nin payı %7, Türkiye'nin payı ise % 2,84 düzeyinde gerçekleşmiştir. Bu nedenle tarım ürünleri iç ve dış pazarında yaş meyve ve sebze önemli bir paya sahiptir ve bu sektörde büyük gelişme potansiyeli vardır. İhraç edilen veya iç piyasada tüketilen yaş meyve ve sebzenin üreticiden tüketiciye ulaşmasını sağlayan birçok aşama bulunmaktadır ve bu aşamalarda ürün ve üründe kalite kayıpları olmaktadır. Ürün kaybının çok olması yaş meyve ve sebze pazarlamasında, pazarlama sistemlerinin önemini ön plana çıkarmaktadır. Bu çalışma, Türkiye’de ve Avrupa Birliği’nde yaş meyve ve sebze üretimini, dağıtım ve pazarlama sistemlerinin yapısını ve önemini ortaya koymayı amaçlamıştır. Ayrıca pazarlama sistemlerinin faaliyetlerine yönelik sorunlar ortaya konulmuş, bu sorunlara çözüm önerileri getirilmeye çalışılmıştır

References

  • Akbay, C. ve ark. (2005), Türkiye'de Yaş Meyve ve Sebze Ürünleri Üretim ve Pazarlaması, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen ve Mühendislik Dergisi, 8(2), 96-107.
  • Albayrak, M. (2009), Yaş Meyve ve Sebze Pazarlama Merkezleri: Toptancı Haller-Pazarlar (Dünya, Avrupa Birliği ve Türkiye’den Örneklerle Yapısı ve İşleyişi). Ankara Üniversitesi, Tarım ekonomisi Bölümü, Ankara.
  • Alpkent, N. (1995), Türkiye Tarımsal Ürünler Pazarlaması Üzerine Bir İnceleme. Milli Prodüktivite Yayınları: 547, 5s, 31s,Ankara.
  • Anonim, (2010a), Yaş Meyve Sebze. T.C. Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi (İGEME), http://www.igeme.org.tr/pg/section-pg-sec.cfm?id=Tar21)(01.05.2010).
  • Anonim, (2010b), Yaş Meyve Sebze Sektörünün Dünyadaki Durumu ve Dünya Ticareti. T.C. Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi (İGEME). http://www.igeme.org.tr/pg/section-pg- sec.cfm?id=Tar21), (01.05.2010).
  • Anonim, (2010c), Türkiye Tarım Sektörü Raporu (Temmuz 2010). T.C. Başbakanlık Yatırım Destek ve Tanıtım Ajansı. http://www.invest.gov.tr/tr- TR/infocenter/publications/Documents/Tarım.Sektoru.Pdf , (29.04.2011).
  • Anonim, (2010d), Avrupa Birliği’nin Ortak Tarım Politikası, Ülkemizden Avrupa Birliği’ne Yaş Meyve Sebze İhracatı. Türkiye Yaş Meyve Sebze İhracatçı Birlikleri. http://www.yms.org.tr/home/abtarim.aspx, (29.04.2011).
  • Anonim, (2010e), Ülkemizde tarımsal pazarlama. http://www.bahcebitkileri.org/ulkemizde-tarimsal-pazarlama.html (28.04.2011).
  • Anonim, (2010f), AB'de Üretici Birlikleri Cine Tarım dergi, http://www.cine- tarim.com.tr/dergi/arsiv54/sektorel04.htm ,(11.12.2010).
  • Anonim, (2011a), Food And Agriculture Organizatıon Of The United Nations, http://faostat.fao.org, 2011 (05.04.2011)
  • Anonim, (2011b), Akdeniz Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Değerlendirme Raporu Türkiye Geneli ( 2010 / 2011 Ocak Mart Dönemi).İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliği, Tarım Şubesi, Mersin.
  • Anonim, (2011c), Yaş Meyve Sebze Sektöründe Avrupa Birliği Pazarı. T.C. Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığı Antalya İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliği. http://www.aib.org.tr/html/, (20.03.2011).
  • Anonim, (2011d), Yaş Meyve Ve Sebze Sektöründe Pazarlama Sorunları Ve Çözüm Yolları, Yararlanılan Kaynaklar Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları Türkiye’nin Yaş Meyve ve Sebze Pazarlaması, http://elitokul.com/isletme/yasmeyvesebze.htm (09.05.2011)
  • Anonim, (2011e), Kamuoyunda “Hal Kanunu” Olarak Bilinen 5957 Sayılı Kanunun Yürürlülüğü 1.1.2012’ye Ertelendi. T.C. Sanayi Ve Ticaret Bakanlığı, http://www.stb.gov.tr/AnnouncementDetails.aspx?annID=624&lng=tr, (15.04.2011).
  • Dere, H.E. (2006), Tarımsal Pazarlama Sorunları Ve Sultandağı Kirazı Üzerine Bir Araştırma. (Yüksek Lisans Tezi), Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Ecer, F.H., Canıtez, M. (2004), Pazarlama İlkeleri Teori ve Yaklaşımlar. Gazi Kitabevi, 253s, Niğde.
  • Köse, T. (2007), Meyve Ve Sebze Ortak Piyasa Düzeni 2007 Reformu. (AB Uzmanlık Tezi), T.C. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Dış İlişkiler ve Avrupa Birliği Koordinasyon Dairesi Başkanlığı, Ankara
  • Özdemir, S. (2008), Türkiye’nin Avrupa Birliği Ülkelerine Yaş Meyve-Sebze İhracatı Ve Avrupa Birliği Çevre Politikalarından Kaynaklanan Teknik Engeller (Yüksek Lisans Tezi), Çukurova Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, Adana.
  • Özsu, B. (2005), Toptancı Halleri Sektör Profili. İstanbul Ticaret Odası Avrupa Birliği ve Uluslararası İşbirliği Şubesi, İstanbul.
  • Polat, Ö. (2010), Adana İli Yaş Sebze Ve Meyve Toptan Fiyatlarının Analizi (Yüksek Lisans Tezi), Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, Adana.
  • Vural, H. (2006), Yaş Meyve ve Sebze Pazarlaması ve Toptancı , Tarım ve Mühendislik Dergisi, Sayı: 78-79, 97-99.
  • Vural, H. (2009), Toptancı Hal Yasa Tasarısının Ab Müktesebatına Uyumu Yönünden Değerlendirilmesi Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi, Tarım Ekonomisi Bölümü, Bursa.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Halil Kızılaslan

Ayşe Yalçın This is me

Publication Date June 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Kızılaslan, H., & Yalçın, A. (2012). Avrupa Birliği ve Türkiye’de Yaş Meyve ve Sebze Pazarlama Sistemleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(2), 119-140.
AMA Kızılaslan H, Yalçın A. Avrupa Birliği ve Türkiye’de Yaş Meyve ve Sebze Pazarlama Sistemleri. JSSR. June 2012;7(2):119-140.
Chicago Kızılaslan, Halil, and Ayşe Yalçın. “Avrupa Birliği Ve Türkiye’de Yaş Meyve Ve Sebze Pazarlama Sistemleri”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 7, no. 2 (June 2012): 119-40.
EndNote Kızılaslan H, Yalçın A (June 1, 2012) Avrupa Birliği ve Türkiye’de Yaş Meyve ve Sebze Pazarlama Sistemleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 7 2 119–140.
IEEE H. Kızılaslan and A. Yalçın, “Avrupa Birliği ve Türkiye’de Yaş Meyve ve Sebze Pazarlama Sistemleri”, JSSR, vol. 7, no. 2, pp. 119–140, 2012.
ISNAD Kızılaslan, Halil - Yalçın, Ayşe. “Avrupa Birliği Ve Türkiye’de Yaş Meyve Ve Sebze Pazarlama Sistemleri”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 7/2 (June 2012), 119-140.
JAMA Kızılaslan H, Yalçın A. Avrupa Birliği ve Türkiye’de Yaş Meyve ve Sebze Pazarlama Sistemleri. JSSR. 2012;7:119–140.
MLA Kızılaslan, Halil and Ayşe Yalçın. “Avrupa Birliği Ve Türkiye’de Yaş Meyve Ve Sebze Pazarlama Sistemleri”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, vol. 7, no. 2, 2012, pp. 119-40.
Vancouver Kızılaslan H, Yalçın A. Avrupa Birliği ve Türkiye’de Yaş Meyve ve Sebze Pazarlama Sistemleri. JSSR. 2012;7(2):119-40.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.