Purpose: The aim of this study was to investigate the relationship between physical fitness and gestational age among preschool children.
Methods: The study was carried out in 212 healthy children (107 girls and 105 boys) aged 4-6 years in schools of Muş Province
depending Ministry of National Education. The sociodemographic and birth characteristics of children were recorded. To
evaluate the physical fitness of children, Preschool Physical Fitness (PREFIT) test battery developed specifically for this age
range was used. The Denver Developmental Screening Test (DDST) II was used to evaluate the developmental parameters of
children. A parent-based questionnaire form was used to determine the cognitive level of children.
Results: There was a positive correlation between gestational age and physical fitness (one-leg balance test) in pre-school
children (p<0.025). There were positive correlation between cognitive level and development in preschool children (p<0.001),
and between children's cognitive level and physical fitness (grip strength (p<0.019). ). There were positive correlation between
cognitive level and one-leg balance test (p<0.008).
Conclusion: There is a relationship between gestational age and physical fitness in pre-school children. The fact that there is
relationship between cognitive level and physical fitness, between cognitive level and development indicates that children
should be evaluated as a whole.
Amaç: Bu çalışmadaki amacımız okul öncesi çocuklarda fiziksel uygunluk ve gestasyonel yaş arasındaki ilişkiyi araştırmaktır.
Yöntem: Çalışma Muş İl Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okulların ana sınıflarında bulunan, 4-6 yaş aralığındaki 212 sağlıklı (107
kız ve 105 erkek) çocuklarta yapıldı. Çocuklara ait sosyodemografik ve doğum özellikler kaydedildi. Çocukların fiziksel
uygunluklarını değerlendirmek için bu yaş aralığına özel geliştirilen Preschool Physical Fitness (PREFIT) test bataryası kullanıldı.
Çocukların gelişim parametrelerini değerlendirmek için Denver Gelişimsel Tarama Testi (DGTT) II kullanıldı. Çocukların kognitif
seviyelerini belirlemek için ailelere sorulan anket şeklindeki bir form kullanıldı.
Bulgular: Çocukların gestasyonel yaşıyla fiziksel uygunlukları (tek bacak denge) arasında pozitif yönde anlamlı ilişki bulundu
(p<0,025). Çocukların kognitif seviyeleriyle gelişimleri arasında (p<0,001) ve çocukların kognitif seviyeleriyle fiziksel
uygunlukları arasında (kavrama kuvveti (p<0,019).Çocukların kognitif seviyeleriyle tek bacak üzerinde denge (p<0,008))
arasında pozitif yönde ilişki bulundu.
Sonuç: Okul öncesi çocukların gestasyonel yaşlarıyla fiziksel uygunlukları arasında ilişki bulunmaktadır. Ayrıca okul öncesi
çocukların kognitif seviyesi ile fiziksel uygunluk ve gelişimleri arasında ilişki bulunması; bu çocukların bir bütün olarak
değerlendirilmesi gerektiğini göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2020 |
Submission Date | January 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 1 |