Research Article
BibTex RIS Cite

ULAKBİM veri tabanında endüstri 4.0 ve pazarlama alanlarında yayınlanmış makalelerin bibliyometrik analizi

Year 2023, Volume: 6 Issue: 2, 71 - 78, 28.06.2023
https://doi.org/10.55044/meusbd.1303305

Abstract

Bilim ve teknolojide meydana gelen değişim ve gelişimler Endüstri 4.0 kavramını ortaya çıkartmış ve yaygınlaştırmıştır. Endüstri 4.0 hem işletmelerin pazarlama süreçlerine hem de tüketicilerin günlük hayatlarına katkılar sunarak değişime vesile olmaktadır. Bu çerçevede literatürdeki Endüstri 4.0 ve pazarlama ile ilgili çalışmaların nitelik ve niceliğinde iyileşmeler görülmüştür. Çalışmanın amacı Ulusal Akademik Ağ ve Bilgi Merkezi (ULAKBİM) tarafından taranan dergilerde “pazarlama” ile birlikte Endüstri 4.0’ı kapsayan “nesnelerin interneti, yapay zeka, simülasyon, sistem entegrasyonu, siber güvenlik, bulut bilişim, 3D yazıcılar ve artırılmış gerçeklik“ kelimeleri ile tarama yapılarak elde edilen makalelere bibliyometrik analiz gerçekleştirerek literatüre katkı sağlamaktır. Analizler toplamda 306 makale üzerinden gerçekleştirilmiştir. Araştırmada ele alınan parametreler; makale sayısı, ilgili makalelerde kullanılan anahtar kelimeler, makalelerin yıllara göre dağılımları, yayınlanan dergiler, makalelerin yazar sayısı, kullanılan araştırma yöntemlerinin kategorize edilmesi, yöntem ve analizlerin yıllara göre dağılımları şeklinde planlanmıştır. Araştırma dikkat çeken bazı sonuçlara göre ilgili araştırmalar 2016-2022 yılları arasında yoğunlaşmış (%86), çalışmalarda %42,4 oranında nicel veri kullanılmış ve çalışmaların %19,5’i iki sektöre (Yazılım&Bilişim ile perakende) odaklandığı görülmüştür.

References

  • Al, U. (2008a). Türkiye’nin bilimsel yayın politikası: Atıf dizinlerine dayalı bibliyometrik bir yaklaşım [Yayımlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi
  • Al, U. (2008b). Bilimsel yayınların değerlendirilmesi: H-endeksi ve Türkiye’nin performansı. Bilgi Dünyası, 9(2), 263-285.
  • Akyılmaz, B. (2022). Yapay zekâ ve tüketici davranışı alanındaki yayınların bibliyometrik analizi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 14(1), 947-963.
  • Bakır, Ozan, N. (2013). Pazarlama alanında yapılan doktora tezlerinin kategorik olarak değerlendirilmesi (1994-2012). Journal of Marmara University Social Sciences Institute, 10(40).
  • Bayuk, N. D. & Demir, B. N. (2019). Endüstri 4.0 kapsamında yapay zekâ ve pazarlamanın geleceği. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 5(19), 781-799.
  • Bettiol, M., Capestro, M., & Di Maria, E. (2017, November, 27)). Industry 4.0: The strategic role of marketing. Proceedings of the XIV Convegno Annuale SIM, Bergamo, Italy.
  • Büyükkalaycı, G. & Karaca, H. M. (2019). Pazarlama 4.0: Nesnelerin interneti. Third Sector Social Economic Review 54(1), 463-477.
  • Çatı, K. & Öcel, Y. (2018). Türkiye’de pazarlama ile ilgili yayınlanan makalelerin bibliyometrik incelenmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 10(3), 508-519.
  • Evren, S. & Kozak, N. (2014). Bibliometric analysis of tourism and hospitality related articles published in Turkey. Anatolia, 25(1), 61-80.
  • Fuciu, M., & Dumitrescu, L. (2018). From marketing 1.0 to marketing 4.0–The evolution of the marketing concept in the context of the 21 century. In International Conference Knowledge-Based Organization, 24(2), 43-48. https://doi.org/10.1515/kbo-2018-0064
  • İnce, M., Gül, H. & Bozyiğit, S. (2017). Türkiye’de turizm pazarlaması konusunda yazılan lisansüstü tezlerin içerik analizi yöntemiyle incelenmesi: 1990-2016. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(5).
  • Karaca, T. & Türkmen, N.C. (2022). Endüstri 4.0 konusunda yayınlanmış lisansüstü tezlerin bibliyometrik analizi. Journal of Business and Trade 3(1), 109-121.
  • Lasi, H., Fettke, P., Kemper, H. G., Feld, T., & Hoffmann, M. (2014). Industry 4.0. Business Information Systems Engineering, 6(4), 239-242.
  • Leonidou, L. C., Barnes, B. R., Spyropoulou, S., & Katsikeas, C. S. (2010). Assessing the contribution of leading mainstream marketing journals to the international marketing discipline, International Marketing Review, 27(5), 491–518.
  • Metin, T.C. (2013). Boş zaman literatürünün dünyadaki gelişimi: Leisure Science dergisinde yayımlanan makaleler üzerine bir inceleme [Yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Nosalska, K., & Mazurek, G. (2019). Marketing principles for Industry 4.0—A conceptual framework. Engineering Management in Production and Services, 11(3).
  • Özçelik T. Ö., Erkollar A. & Cebeci H. İ. (2018, October, 24-26). Bir imalat işletmesi için endüstri 4.0 (dijital) olgunluk seviyesi belirleme uygulaması. 5th International Management Information Systems Conference, Ankara, Türkiye.
  • Özel, Ç. H. & Kozak, N. (2012). Turizm pazarlaması alanının bibliometrik profili (2000-2010) ve bir atıf analizi çalışması. Türk Kütüphaneciliği Dergisi, 26(4), 715-733.
  • Pritchard, A., (1969). Statistical bibliography or bibliometrics?. Journal of Documentation, 25, 348-349. Sağtaş, S. (2021). Endüstri 4.0’ın dijital pazarlamaya etkileri. Tarsus Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1) , 51-66.
  • Sikandar, H., Vaicondam, Y., Khan, N., Qureshi, M. I., & Ullah, A. (2021). Scientific mapping of industry 4.0 research: A bibliometric analysis. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 129-147.
  • Şakar, G.D. & Cerit, A.G. (2013). Uluslararası alan indekslerinde Türkiye pazarlama yazını: Bibliyometrik analizler ve nitel bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 27(4), 37-62.
  • Tektaş, Ö. (2010). Uluslararası Pazarlama alanında yapılan araştırmaların kategorik olarak değerlendirilmesi: 1995-2010 yılları arası literatür taraması. H.U. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 28(2), 151-174.
  • Tepe, G. & Mucan Özcan, B. (2021). Review and bibliometric analysis of industry 4.0 in Social sciences. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (67), 159-175.
  • Ungerman, O., Dedkova, J., & Gurinova, K. (2018). The impact of marketing innovation on the competitiveness of enterprises in the context of industry 4.0. Journal of Competitiveness, 10(2), 132.
  • Yaprak, Ü. (2021). Endüstri 4.0 ışığında pazarlama faaliyetleri: Literatür incelemesi. http://pazarlama. org.tr adresinden 17 Mart 2023 tarihinde alınmıştır.
Year 2023, Volume: 6 Issue: 2, 71 - 78, 28.06.2023
https://doi.org/10.55044/meusbd.1303305

Abstract

References

  • Al, U. (2008a). Türkiye’nin bilimsel yayın politikası: Atıf dizinlerine dayalı bibliyometrik bir yaklaşım [Yayımlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi
  • Al, U. (2008b). Bilimsel yayınların değerlendirilmesi: H-endeksi ve Türkiye’nin performansı. Bilgi Dünyası, 9(2), 263-285.
  • Akyılmaz, B. (2022). Yapay zekâ ve tüketici davranışı alanındaki yayınların bibliyometrik analizi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 14(1), 947-963.
  • Bakır, Ozan, N. (2013). Pazarlama alanında yapılan doktora tezlerinin kategorik olarak değerlendirilmesi (1994-2012). Journal of Marmara University Social Sciences Institute, 10(40).
  • Bayuk, N. D. & Demir, B. N. (2019). Endüstri 4.0 kapsamında yapay zekâ ve pazarlamanın geleceği. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 5(19), 781-799.
  • Bettiol, M., Capestro, M., & Di Maria, E. (2017, November, 27)). Industry 4.0: The strategic role of marketing. Proceedings of the XIV Convegno Annuale SIM, Bergamo, Italy.
  • Büyükkalaycı, G. & Karaca, H. M. (2019). Pazarlama 4.0: Nesnelerin interneti. Third Sector Social Economic Review 54(1), 463-477.
  • Çatı, K. & Öcel, Y. (2018). Türkiye’de pazarlama ile ilgili yayınlanan makalelerin bibliyometrik incelenmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 10(3), 508-519.
  • Evren, S. & Kozak, N. (2014). Bibliometric analysis of tourism and hospitality related articles published in Turkey. Anatolia, 25(1), 61-80.
  • Fuciu, M., & Dumitrescu, L. (2018). From marketing 1.0 to marketing 4.0–The evolution of the marketing concept in the context of the 21 century. In International Conference Knowledge-Based Organization, 24(2), 43-48. https://doi.org/10.1515/kbo-2018-0064
  • İnce, M., Gül, H. & Bozyiğit, S. (2017). Türkiye’de turizm pazarlaması konusunda yazılan lisansüstü tezlerin içerik analizi yöntemiyle incelenmesi: 1990-2016. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(5).
  • Karaca, T. & Türkmen, N.C. (2022). Endüstri 4.0 konusunda yayınlanmış lisansüstü tezlerin bibliyometrik analizi. Journal of Business and Trade 3(1), 109-121.
  • Lasi, H., Fettke, P., Kemper, H. G., Feld, T., & Hoffmann, M. (2014). Industry 4.0. Business Information Systems Engineering, 6(4), 239-242.
  • Leonidou, L. C., Barnes, B. R., Spyropoulou, S., & Katsikeas, C. S. (2010). Assessing the contribution of leading mainstream marketing journals to the international marketing discipline, International Marketing Review, 27(5), 491–518.
  • Metin, T.C. (2013). Boş zaman literatürünün dünyadaki gelişimi: Leisure Science dergisinde yayımlanan makaleler üzerine bir inceleme [Yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Nosalska, K., & Mazurek, G. (2019). Marketing principles for Industry 4.0—A conceptual framework. Engineering Management in Production and Services, 11(3).
  • Özçelik T. Ö., Erkollar A. & Cebeci H. İ. (2018, October, 24-26). Bir imalat işletmesi için endüstri 4.0 (dijital) olgunluk seviyesi belirleme uygulaması. 5th International Management Information Systems Conference, Ankara, Türkiye.
  • Özel, Ç. H. & Kozak, N. (2012). Turizm pazarlaması alanının bibliometrik profili (2000-2010) ve bir atıf analizi çalışması. Türk Kütüphaneciliği Dergisi, 26(4), 715-733.
  • Pritchard, A., (1969). Statistical bibliography or bibliometrics?. Journal of Documentation, 25, 348-349. Sağtaş, S. (2021). Endüstri 4.0’ın dijital pazarlamaya etkileri. Tarsus Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1) , 51-66.
  • Sikandar, H., Vaicondam, Y., Khan, N., Qureshi, M. I., & Ullah, A. (2021). Scientific mapping of industry 4.0 research: A bibliometric analysis. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 129-147.
  • Şakar, G.D. & Cerit, A.G. (2013). Uluslararası alan indekslerinde Türkiye pazarlama yazını: Bibliyometrik analizler ve nitel bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 27(4), 37-62.
  • Tektaş, Ö. (2010). Uluslararası Pazarlama alanında yapılan araştırmaların kategorik olarak değerlendirilmesi: 1995-2010 yılları arası literatür taraması. H.U. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 28(2), 151-174.
  • Tepe, G. & Mucan Özcan, B. (2021). Review and bibliometric analysis of industry 4.0 in Social sciences. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (67), 159-175.
  • Ungerman, O., Dedkova, J., & Gurinova, K. (2018). The impact of marketing innovation on the competitiveness of enterprises in the context of industry 4.0. Journal of Competitiveness, 10(2), 132.
  • Yaprak, Ü. (2021). Endüstri 4.0 ışığında pazarlama faaliyetleri: Literatür incelemesi. http://pazarlama. org.tr adresinden 17 Mart 2023 tarihinde alınmıştır.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Murat İsmet Haseki 0000-0002-1461-7285

Yalçın Köklü 0000-0003-4030-8774

Onur Çelik 0000-0002-8552-1133

Publication Date June 28, 2023
Submission Date May 27, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Haseki, M. İ., Köklü, Y., & Çelik, O. (2023). ULAKBİM veri tabanında endüstri 4.0 ve pazarlama alanlarında yayınlanmış makalelerin bibliyometrik analizi. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 71-78. https://doi.org/10.55044/meusbd.1303305