Research Article
BibTex RIS Cite

Consumer behaviour towards organic agriculture and food products in the European Union and Turkey

Year 2015, Volume: 30 Issue: 2, 199 - 206, 25.07.2015
https://doi.org/10.7161/anajas.2015.30.2.199-206

Abstract

Recently, the sustainabilty of rapidly developing organic agriculture and food products sector in many countries depends largerly on the demand of consumers. This study examines the consumers’ behaviour for organic agriculture and food products in the European Union (EU) and Turkey. The main data contain various related studies conducted in European countries and Turkey. This study reviews this field studies and synthesis them to reach general conclusions. While organic food products have been consumed regularly by most European consumers, the consumption of organic products in Turkey has generally been unsteady and low. The studies conducted in some selected provinces in Turkey showed that one of the main reasons for the low consumption level of organic food products was high price and the lack of information provided by marketing companies and low level of knowledge owned by the consumers. Sustainability and availability of organic food products in the domestic organic market are critically important to increase consumers’ demand for organic agriculture and food products in Turkey. Thus, the organic producers and marketing companies should adopt more consumer focused marketing approaches and monitor the developments in the world organic markets to be sustainable in the organic sector.

References

  • Akgüngör, S., Miran, B., Akbay, C. 2010. Consumer willingness to pay for organic products in urban Turkey. Journal of International Food and Agribusiness Marketing, 299-313.
  • Akgüngör, S., Miran, B., Akbay, C., Olhan E., Nergis, N. K. 1999. İstanbul, Ankara ve İzmir İllerinde Tüketicilerin Çevre Dostu Tarım Ürünlerine Yönelik Potansiyel Talebinin Tahminlenmesi, TEAE Raporu: 1999-3, No:15, Ankara.
  • Akın, M., Çiçek, R., İnal, M. E., Toksarı, M. 2010. Niğde İlindeki tüketicilerin sosyo-demografik özellikleri ile organik gıdalara ilişkin tutum ve bireysel değerleri arasındaki farklılığın incelenmesine yönelik bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(1): 29-56.
  • Ankomah, S. B., Yiridoe, E. K. 2006. Organic and Conventional Food: A Literature Review of the Economics of Consumer Perceptions and Preferences. Organic Agriculture Centre of Canada Nova Scotia Agricultural College, 59 s.
  • Armağan, G., Özdoğan, M. 2005. Ekolojik yumurta ve tavuk etinin tüketim eğilimleri ve tüketici özelliklerinin belirlenmesi. Hayvansal Üretimi, 46 (2): 14-21.
  • Arvola, A., Vassallo, M., Dean, M., Lampila, P., Saba, A., Lahteenmaki, L., Shepherd, R. 2008. Predicting ıntentions to purchase organic food: the role of affective and moral attitudes in the theory of planned behaviour. Appetite, 50: 443–454.
  • Assael, H. 1998. Marketing. The Dryden Press, New York.
  • Aydın, G. 2011. Tüketicilerin Gıda Güvenliği Bilinç Düzeylerine Etki Eden Faktörlerin Analizi: Samsun İli Kentsel Alan Örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 85 s.
  • Bayram, B., Yolcu, H., Aksakal, V. 2007. Türkiye’de Organik Tarım ve Sorunları. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 38 (2): 203-206.
  • Chen, M. F. 2007. Consumer Attitudes and Purchase İntentions in Relation to Organic Foods in Taiwan: Moderating Effects of Food-Related Personality Traits. Food Quality and Preference 18: 1008-1021.
  • Dağıstan, E., Demirtaş, B., Yılmaz, Y., Tapkı, N. 2010. Organik Ürün Tüketim Eğilimi.“Türkiye IX. Tarım Ekonomisi Kongresi 22-24 Eylül 2010, Şanlıurfa”. Kongre Bildiri Kitabı (Editörler: B. Karlı, R. Özel, F.Ö. Kara), s: 312-319.
  • Demiryürek, K. 2004. Dünya ve Türkiye’de organik tarım. Harran Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 8(3/4): 63-71.
  • Demiryürek, K. 2011. Organik Tarım Kavramı ve Organik Tarımın Dünya ve Türkiye’deki Durumu. Gazi Osmanpaşa Üniversitesi, Ziraat Fakültesi Dergisi, 28 (1): 27-36.
  • Dibb, S., Simkin, L., Pride, W. M., Ferrell, O. C. 2001. Marketing Concepts and Strategies. Houhgton Mifflin, New York.
  • Ekelund, L, Fernqvist, F, Tjärnemo, H. 2007. Consumer preferences for domestic and organically labelled vegetables in Sweden. Food Economics-Acta Agriculturae Scandinavica, 4 (4): 229-236.
  • Ekelund, L. 1990. Vegetable consumption and consumer attitudes towards organically grown vegetables-the case of Sweden. Acta Horticulturae, 259: 163-172.
  • Emir, M., Demiryürek, K. 2015. Avrupa Birliği ve Türkiye’deki organik tarım mevzuatındaki gelişmeler ve son yönetmeliklerin analizi. Adnan Menderes Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 11 (2): 21-28.
  • Engel, J. F, Blackwell, R. D, Miniard, P. W. 1990. Consumer Behaviour. The Dryden Press, USA.
  • Ergin, E. A, Özsaçmacı, B. 2011. Turkish Consumers’ Perceptions and Consumption of Organic Foods. African Journal of Business Management, 5(3): 910-914.
  • ESİAD, 1999. “Globalleşen Dünya’da Ekonomik Bağımsızlık” Ege Vizyon, Ege Bölgesi Sanayici İşadamları Derneği, İzmir, 7 (27): 18-19.
  • FiBL, 2012. http://www.fibl.org (Erişim tarihi, 05.04.2012).
  • Gifford, K, Bernard, J. C. 2006. Influencing Consumer Purchase Likelihood of Organic Food. International Journal of Consumer Studies, 30: 155-163.
  • Gündüz, O, Bayramoğlu, Z. 2011. Consumer’s Willingness to Pay for Organic Chicken Meat in Samsun Province of Turkey. Journal of Animal and Veterinary Advances, 10 (3): 334-340.
  • Hamm, U, Gronefeld, F. 2004. The European Market for Organic Food: Revised and Updated Analysis. Organic Marketing Initiatives and Rural Development Series, 5. School of Business and Management, University of Wales, Aberystwyth, UK.
  • Hassan, D, Monier-Dilhan, S, Nichèle, V, Simioni, M. 2009. Organic Food Consumption Patterns in France. Pre-Conference Workshop, Diet and Obesity: Role of Prices and Policies August 16.
  • Hjelmar, U. 2011. Consumers’ Purchase of organic food products. a matter of convenience and reflexive practices. Appetite, 56: 336-344.
  • İpek, S, Çil, G. Y. 2010. Uluslararası ticari boyutuyla organik tarım ve devlet destekleri. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi 5 (1): 135-162.
  • Magnusson, M. K, Arvola, A, Hursti, UK, Aberg, L, Sjoden, P. 2003. Choice of organic foods is related to perceived consequences for human health and to environmentally friendly behaviour. Appetite, 40: 109-117.
  • Midmore, P, Naspetti, S, Sherwood, A. M, Vairo, D, Wier, M, Zanoli, R. 2005. Consumer Attitudess to Quality and Safety of Organic and Low Input Foods: A Review. Quality Low Input Foods, 63 s.
  • Millock, K, Hansen, L. G., Wier, M, Andersen, L. M. 2002. Willingness to Pay for Organic Foods: A Comparison between Survey Data and Panel Data from Denmark. http://weber.ucsd.edu/~carsonvs/papers/5065.pdf.
  • Saba, A., Messina, F. 2003. Attitudes towards organic foods and risk/benefit perception associated with pesticides. Food Quality and Preference, 14, 637-645.
  • Sanjuán, A. I., Sánchez, M, Gil, J. M, Gracia, A, Soler, F. 2003. Brakes to organic market enlargement in Spain: Consumers’ and retailers’ Attitudes and Willingness to Pay. International Journal of Consumer Studies, 27: 134-144.
  • Sarıkaya, N. 2007. Organik Ürün Tüketimini Etkileyen Faktörler ve Tutumlar Üzerine Bir Saha Çalışması. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,2(14): 110-125.
  • Sayın, C. 2002. Avrupa Birliği’nde organik tarıma yönelik politikalar. Akdeniz Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 15 (2): 31-38.
  • Stange, J. 2010. Promoting Organic Food for Sustainable Consumption, The Food Retail Sector in Istanbul. MSc Thesis International Development Studies, 123s.
  • Stobbelaar, D. J., Casimir, G., Borghuis, J., Marks, I., Meijer, L., Zebeda, S. 2007. A Adolescents' Attitudes Toward Organic Food: A Survey of 15 to 16 Year Old School Children.Intentional Journal of Consumer Studies, 31(4), 349-356.
  • Tayfun, A, Yıldırım, M. 2010. Turistlerin Tüketim Davranışları Kültüre/Milliyete Göre Farklılık Gösterir mi? Alman ve Rus Turistler Üzerine Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi 2(2): 43-64.
  • Torjusen, H, Lieblein, G, Wandel, M, Francis, C. A. 2001. Food System Orientation and Quality Perception Among Consumers and Producers of Organic Food in Hedmark County, Norway. Food Quality and Preference 12: 207-216.
  • Urena, F, Bernabeu R, Olmeda, M. 2008. Women, Men and Organic Food: Differences in Their Attitudes and Willingness to Pay. A Spanish Case Study. International Journal of Consumer Studies, 32(1): 18-26.
  • Walters, C. G. 1978. Consumer Behaviour: Theory and Practice. R. D., Irwin.
  • Willer, H. and L. Klicher, (eds.), 2011. The World of Organic Agriculture. Statistics and Emerging Trends 2011. FiBL-IFOAM Report. IFOAM, Bonn and FiBL, Frick.
  • Yiridoe, E.K, Bonti-Ankomah, S, Martin, R.C. 2005. Comparison of consumer perceptions and preference toward organic versus conventionally produced foods: A review and update of the literature. Renewable Agriculture and Food Systems, 20(4): 193-205.

Avrupa Birliği ve Türkiye’de organik tarım ve gıda ürünlerine karşı tüketici davranışları

Year 2015, Volume: 30 Issue: 2, 199 - 206, 25.07.2015
https://doi.org/10.7161/anajas.2015.30.2.199-206

Abstract

Son yıllarda birçok ülkede hızla gelişen organik tarım ve gıda ürünleri sektörünün sürdürülebilirliği, büyük ölçüde tüketici talebine bağlıdır. Bu derleme çalışmasının amacı, Avrupa Birliği (AB) ülkeleri ve Türkiye’deki tüketicilerin organik tarım ve gıda ürünlerine karşı tutum ve davranışlarını belirlemektir. Çalışmanın ana materyalini, yurtiçi ve yurtdışında yapılmış çeşitli araştırmalar oluşturmaktadır. Çalışmada, söz konusu araştırma sonuçlarından hareketle elde edilen çıkarımlar derlenmiştir. Bu çıkarımlar, organik tarım ve gıda ürünlerinin AB ülkelerinde düzenli bir şekilde tüketildiğini, Türkiye’de ise tüketimin düzensiz ve düşük seviyede olduğunu göstermektedir. Türkiye’nin belirli illerinde yapılan araştırma sonuçlarına göre, organik tarım ve gıda ürünü tüketiminin düşük olmasının nedenleri arasında fiyatların yüksekliği ve bilgi yetersizliği gelmektedir. Organik tarım ve gıda ürünlerine yönelik talebin artırılması, üretimin sürdürülebilir olması bakımından önemlidir. Bu nedenle, sektörde varlıklarını devam ettirmek ve dünyadaki gelişimi takip etmek isteyen organik üreticilerin, tüketici odaklı pazarlama anlayışına yönelmeleri gerekmektedir.

References

  • Akgüngör, S., Miran, B., Akbay, C. 2010. Consumer willingness to pay for organic products in urban Turkey. Journal of International Food and Agribusiness Marketing, 299-313.
  • Akgüngör, S., Miran, B., Akbay, C., Olhan E., Nergis, N. K. 1999. İstanbul, Ankara ve İzmir İllerinde Tüketicilerin Çevre Dostu Tarım Ürünlerine Yönelik Potansiyel Talebinin Tahminlenmesi, TEAE Raporu: 1999-3, No:15, Ankara.
  • Akın, M., Çiçek, R., İnal, M. E., Toksarı, M. 2010. Niğde İlindeki tüketicilerin sosyo-demografik özellikleri ile organik gıdalara ilişkin tutum ve bireysel değerleri arasındaki farklılığın incelenmesine yönelik bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(1): 29-56.
  • Ankomah, S. B., Yiridoe, E. K. 2006. Organic and Conventional Food: A Literature Review of the Economics of Consumer Perceptions and Preferences. Organic Agriculture Centre of Canada Nova Scotia Agricultural College, 59 s.
  • Armağan, G., Özdoğan, M. 2005. Ekolojik yumurta ve tavuk etinin tüketim eğilimleri ve tüketici özelliklerinin belirlenmesi. Hayvansal Üretimi, 46 (2): 14-21.
  • Arvola, A., Vassallo, M., Dean, M., Lampila, P., Saba, A., Lahteenmaki, L., Shepherd, R. 2008. Predicting ıntentions to purchase organic food: the role of affective and moral attitudes in the theory of planned behaviour. Appetite, 50: 443–454.
  • Assael, H. 1998. Marketing. The Dryden Press, New York.
  • Aydın, G. 2011. Tüketicilerin Gıda Güvenliği Bilinç Düzeylerine Etki Eden Faktörlerin Analizi: Samsun İli Kentsel Alan Örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 85 s.
  • Bayram, B., Yolcu, H., Aksakal, V. 2007. Türkiye’de Organik Tarım ve Sorunları. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 38 (2): 203-206.
  • Chen, M. F. 2007. Consumer Attitudes and Purchase İntentions in Relation to Organic Foods in Taiwan: Moderating Effects of Food-Related Personality Traits. Food Quality and Preference 18: 1008-1021.
  • Dağıstan, E., Demirtaş, B., Yılmaz, Y., Tapkı, N. 2010. Organik Ürün Tüketim Eğilimi.“Türkiye IX. Tarım Ekonomisi Kongresi 22-24 Eylül 2010, Şanlıurfa”. Kongre Bildiri Kitabı (Editörler: B. Karlı, R. Özel, F.Ö. Kara), s: 312-319.
  • Demiryürek, K. 2004. Dünya ve Türkiye’de organik tarım. Harran Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 8(3/4): 63-71.
  • Demiryürek, K. 2011. Organik Tarım Kavramı ve Organik Tarımın Dünya ve Türkiye’deki Durumu. Gazi Osmanpaşa Üniversitesi, Ziraat Fakültesi Dergisi, 28 (1): 27-36.
  • Dibb, S., Simkin, L., Pride, W. M., Ferrell, O. C. 2001. Marketing Concepts and Strategies. Houhgton Mifflin, New York.
  • Ekelund, L, Fernqvist, F, Tjärnemo, H. 2007. Consumer preferences for domestic and organically labelled vegetables in Sweden. Food Economics-Acta Agriculturae Scandinavica, 4 (4): 229-236.
  • Ekelund, L. 1990. Vegetable consumption and consumer attitudes towards organically grown vegetables-the case of Sweden. Acta Horticulturae, 259: 163-172.
  • Emir, M., Demiryürek, K. 2015. Avrupa Birliği ve Türkiye’deki organik tarım mevzuatındaki gelişmeler ve son yönetmeliklerin analizi. Adnan Menderes Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 11 (2): 21-28.
  • Engel, J. F, Blackwell, R. D, Miniard, P. W. 1990. Consumer Behaviour. The Dryden Press, USA.
  • Ergin, E. A, Özsaçmacı, B. 2011. Turkish Consumers’ Perceptions and Consumption of Organic Foods. African Journal of Business Management, 5(3): 910-914.
  • ESİAD, 1999. “Globalleşen Dünya’da Ekonomik Bağımsızlık” Ege Vizyon, Ege Bölgesi Sanayici İşadamları Derneği, İzmir, 7 (27): 18-19.
  • FiBL, 2012. http://www.fibl.org (Erişim tarihi, 05.04.2012).
  • Gifford, K, Bernard, J. C. 2006. Influencing Consumer Purchase Likelihood of Organic Food. International Journal of Consumer Studies, 30: 155-163.
  • Gündüz, O, Bayramoğlu, Z. 2011. Consumer’s Willingness to Pay for Organic Chicken Meat in Samsun Province of Turkey. Journal of Animal and Veterinary Advances, 10 (3): 334-340.
  • Hamm, U, Gronefeld, F. 2004. The European Market for Organic Food: Revised and Updated Analysis. Organic Marketing Initiatives and Rural Development Series, 5. School of Business and Management, University of Wales, Aberystwyth, UK.
  • Hassan, D, Monier-Dilhan, S, Nichèle, V, Simioni, M. 2009. Organic Food Consumption Patterns in France. Pre-Conference Workshop, Diet and Obesity: Role of Prices and Policies August 16.
  • Hjelmar, U. 2011. Consumers’ Purchase of organic food products. a matter of convenience and reflexive practices. Appetite, 56: 336-344.
  • İpek, S, Çil, G. Y. 2010. Uluslararası ticari boyutuyla organik tarım ve devlet destekleri. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi 5 (1): 135-162.
  • Magnusson, M. K, Arvola, A, Hursti, UK, Aberg, L, Sjoden, P. 2003. Choice of organic foods is related to perceived consequences for human health and to environmentally friendly behaviour. Appetite, 40: 109-117.
  • Midmore, P, Naspetti, S, Sherwood, A. M, Vairo, D, Wier, M, Zanoli, R. 2005. Consumer Attitudess to Quality and Safety of Organic and Low Input Foods: A Review. Quality Low Input Foods, 63 s.
  • Millock, K, Hansen, L. G., Wier, M, Andersen, L. M. 2002. Willingness to Pay for Organic Foods: A Comparison between Survey Data and Panel Data from Denmark. http://weber.ucsd.edu/~carsonvs/papers/5065.pdf.
  • Saba, A., Messina, F. 2003. Attitudes towards organic foods and risk/benefit perception associated with pesticides. Food Quality and Preference, 14, 637-645.
  • Sanjuán, A. I., Sánchez, M, Gil, J. M, Gracia, A, Soler, F. 2003. Brakes to organic market enlargement in Spain: Consumers’ and retailers’ Attitudes and Willingness to Pay. International Journal of Consumer Studies, 27: 134-144.
  • Sarıkaya, N. 2007. Organik Ürün Tüketimini Etkileyen Faktörler ve Tutumlar Üzerine Bir Saha Çalışması. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,2(14): 110-125.
  • Sayın, C. 2002. Avrupa Birliği’nde organik tarıma yönelik politikalar. Akdeniz Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 15 (2): 31-38.
  • Stange, J. 2010. Promoting Organic Food for Sustainable Consumption, The Food Retail Sector in Istanbul. MSc Thesis International Development Studies, 123s.
  • Stobbelaar, D. J., Casimir, G., Borghuis, J., Marks, I., Meijer, L., Zebeda, S. 2007. A Adolescents' Attitudes Toward Organic Food: A Survey of 15 to 16 Year Old School Children.Intentional Journal of Consumer Studies, 31(4), 349-356.
  • Tayfun, A, Yıldırım, M. 2010. Turistlerin Tüketim Davranışları Kültüre/Milliyete Göre Farklılık Gösterir mi? Alman ve Rus Turistler Üzerine Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi 2(2): 43-64.
  • Torjusen, H, Lieblein, G, Wandel, M, Francis, C. A. 2001. Food System Orientation and Quality Perception Among Consumers and Producers of Organic Food in Hedmark County, Norway. Food Quality and Preference 12: 207-216.
  • Urena, F, Bernabeu R, Olmeda, M. 2008. Women, Men and Organic Food: Differences in Their Attitudes and Willingness to Pay. A Spanish Case Study. International Journal of Consumer Studies, 32(1): 18-26.
  • Walters, C. G. 1978. Consumer Behaviour: Theory and Practice. R. D., Irwin.
  • Willer, H. and L. Klicher, (eds.), 2011. The World of Organic Agriculture. Statistics and Emerging Trends 2011. FiBL-IFOAM Report. IFOAM, Bonn and FiBL, Frick.
  • Yiridoe, E.K, Bonti-Ankomah, S, Martin, R.C. 2005. Comparison of consumer perceptions and preference toward organic versus conventionally produced foods: A review and update of the literature. Renewable Agriculture and Food Systems, 20(4): 193-205.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Review
Authors

Gamze Aydın Eryılmaz

Kürşat Demiryürek

Murat Emir

Publication Date July 25, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 30 Issue: 2

Cite

APA Aydın Eryılmaz, G., Demiryürek, K., & Emir, M. (2015). Avrupa Birliği ve Türkiye’de organik tarım ve gıda ürünlerine karşı tüketici davranışları. Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi, 30(2), 199-206. https://doi.org/10.7161/anajas.2015.30.2.199-206
AMA Aydın Eryılmaz G, Demiryürek K, Emir M. Avrupa Birliği ve Türkiye’de organik tarım ve gıda ürünlerine karşı tüketici davranışları. ANAJAS. August 2015;30(2):199-206. doi:10.7161/anajas.2015.30.2.199-206
Chicago Aydın Eryılmaz, Gamze, Kürşat Demiryürek, and Murat Emir. “Avrupa Birliği Ve Türkiye’de Organik tarım Ve gıda ürünlerine karşı tüketici davranışları”. Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi 30, no. 2 (August 2015): 199-206. https://doi.org/10.7161/anajas.2015.30.2.199-206.
EndNote Aydın Eryılmaz G, Demiryürek K, Emir M (August 1, 2015) Avrupa Birliği ve Türkiye’de organik tarım ve gıda ürünlerine karşı tüketici davranışları. Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi 30 2 199–206.
IEEE G. Aydın Eryılmaz, K. Demiryürek, and M. Emir, “Avrupa Birliği ve Türkiye’de organik tarım ve gıda ürünlerine karşı tüketici davranışları”, ANAJAS, vol. 30, no. 2, pp. 199–206, 2015, doi: 10.7161/anajas.2015.30.2.199-206.
ISNAD Aydın Eryılmaz, Gamze et al. “Avrupa Birliği Ve Türkiye’de Organik tarım Ve gıda ürünlerine karşı tüketici davranışları”. Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi 30/2 (August 2015), 199-206. https://doi.org/10.7161/anajas.2015.30.2.199-206.
JAMA Aydın Eryılmaz G, Demiryürek K, Emir M. Avrupa Birliği ve Türkiye’de organik tarım ve gıda ürünlerine karşı tüketici davranışları. ANAJAS. 2015;30:199–206.
MLA Aydın Eryılmaz, Gamze et al. “Avrupa Birliği Ve Türkiye’de Organik tarım Ve gıda ürünlerine karşı tüketici davranışları”. Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi, vol. 30, no. 2, 2015, pp. 199-06, doi:10.7161/anajas.2015.30.2.199-206.
Vancouver Aydın Eryılmaz G, Demiryürek K, Emir M. Avrupa Birliği ve Türkiye’de organik tarım ve gıda ürünlerine karşı tüketici davranışları. ANAJAS. 2015;30(2):199-206.
Online ISSN: 1308-8769