Research Article
BibTex RIS Cite

Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Kaygı Durumunun Uzmanlık Alanı Üzerine Etkisi

Year 2024, Volume: 21 Issue: 1, 1 - 11, 30.01.2024

Abstract

Giriş: Kaygı kişinin korku verici veya tehdit edici bir duruma karşı vermiş olduğu ruhsal ve bedensel bir tepkidir. Tıp öğrencileri öğrenim hayatları boyunca çeşitli aşamalarda kaygı yaratan çok sayıda durumla baş etmek zorunda kalmaktadırlar. 2000’li yıllara kadar Tıpta Uzmanlık Sınavında (TUS) başarılı olanların çoğu cerrahi branşları tercih etmekteyken günümüzde cerrahi branşlar yerine cerrahi dışı alanlara yönelmektedirler.
Bu çalışmadaki amacımız tıp fakültesi öğrencilerinin kaygı durumunun uzmanlık alanı seçimine etkisi olup olmadığını saptamaktır.

Materyal ve Metod: Çalışmamızda Afyonkarahisar Sağlık Bilimleri Üniversitesi (AFSÜ) Tıp Fakültesinde öğrenim gören 1034 öğrencinin 396’sı (%38,3) çalışmaya alınmıştır. Çalışmaya alınan katılımcılara sosyo-demografik özellikleri, TUS bölüm tercihleri, okul başarı durumları, kronik/psikiyatrik hastalıkları ve kaygı düzeylerini (STAI-T ve STAI-S testleri) içeren bir anket, dijital ortamda uygulandı.

Bulgular: Araştırmaya katılan toplam 396 katılımcının %62,1’i (n=246) kadın, %37,9’u (n=150) erkekti. Katılımcıların büyük çoğunluğu (%50,8) iki kardeş idi. Katılımcıların %88,9’unda kronik veya psikiyatrik bir hastalık yoktu (n=352). Tüm katılımcıların annesi hayattayken, %97,7’sinin (n=387) babası hayatta ve %96,7’sinin anne ve babası birlikteydi (n=383). Katılımcıların büyük çoğunluğunun not ortalaması 60-80 arasındadır (%72,0; n=285). Katılımcıların yaptığı aylık kişisel harcamalara bakıldığında 82’si (%20,7) 0-400 TL, 188’i (%47,5) 400-800 TL, 126’sı (%31,8) 800 TL ve üzeri harcama yapmaktaydı. Katılımcıların bölüm tercihleri incelendiğinde 162’si (%40,92) cerrahi bölümleri, 174’ü (%43,93) dahili bölümleri, 4’ü (%1,01) temel tıp bölümlerini tercih etmek isterken, 56’sı (%14,14) kararsız olduğunu belirtmiştir. Kaygı durumları incelendiğinde STAI-T testinde cerrahi bölümleri tercih edenlerin (ort: 38,84), STAI-S testinde temel tıp bölümlerini tercih edenlerin (ort: 47,50) skorları yüksek bulunmuştur.

Sonuç: Çalışmaya katılan öğrencilerin seçmeyi düşündükleri bölümler ile kaygı düzeyleri arasında istatiksel olarak anlamlı bir fark olmamasına rağmen elde ettiğimiz sonuçlarda cerrahi bölüm tercih etmek isteyenlerin durumluluk-kaygı ölçeği skorları, temel tıp bölümlerini tercih etmek isteyenlerin ise süreklilik-kaygı ölçeği skorları daha yüksek bulunmuştur.

References

  • Aktekin, M., Karaman, T., Şenol, Y. Y., Erdem, Ş., Erengin, H., Akaydın, M. (2001). Anxiety depression and stressful life events among medical students: A prospective study in Antalya, Turkey. Med Edu, 35, 12-7.
  • Alvi, T., Assad, F., Ramzan, M., Khan, F. A. (2010). Depression, anxiety and their associated factors among medical students. J Coll Physicians Surg Pak, 20, 122-6.
  • Arefi, S., Aktuğ, K. (2017). Gazi üniversitesi tıp fakültesi öğrencilerinin durumluksürekli kaygı durumlarının değerlendirilmesi. Erişim adresi: http://kongre.teged.org/UTES2017/abstract/gazi-universitesi-tip-fakultesi-ogrencilerinin-durumluksurekli-kaygi-durumlarinin-degerlendirilmesi. Erişim tarihi: 13 Temmuz 2023
  • Aydın, A., Tiryaki, S. (2017). Üniversite öğrencilerinin kaygı düzeylerini etkileyen faktörleri belirlemeye yönelik bir çalışma (KTÜ örneği). Kastamonu Üniversitesi. Orman Fakültesi Dergisi, 17(4), 715-722.
  • Baltaş, A., Baltaş, Z. (1998). Stres ve başa çıkma yolları. 18. Baskı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Canbaz, S., Sünter, A. T., Aker, S., Peşken, Y. (2007). Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin kaygı düzeyi ve etkileyen faktörler. Genel Tıp Dergisi, 17, 15-9.
  • Cerrahi tehlike. Erişim adresi: https://www.hurriyet.com.tr/gundem/cerrahi-tehlike-41119546. Erişim tarihi: 13 Temmuz 2023.
  • Dyrbye, L. N., Thomas, M. R, Shanafelt, T. D. (2006). Systematic review of depression, anxiety and other indicators of psychological distress among U.S. and Canadian medical students. Academic Medicine: JAssoc Am Med Coll, 81, 354-73.
  • Eller, T., Aluoja, A., Vasar, V., Veldi, M. (2006). Symptoms of anxiety and depression in Estonian medical students with sleep problems. Depress Anxiety, 23, 250-6.
  • Ergin, A., Uzun, S. U., Topaloğlu, S. (2016). Pamukkale üniversitesi tıp fakültesi 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin sürekli kaygı ve mesleki kaygı düzeyleri ve bunları etkileyen etkenler. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi,3(3), 16-21.
  • Hope, V., Henderson, M. (2014). Medical student depression, anxiety and distress outside North America: A systematic review. Med Edu, 48, 963-79.
  • Jadoon, N. A., Yaqoob, R., Raza, A., Shehzad, M. A., Zeshan, S. C. (2010). Anxiety and depression among medical students: a cross-sectional study. J Pak Med Assoc, 60,699-702.
  • Mayda, A., Yılmaz, M., Bolu, F., Deler, M. H., Demir, H., Doğru, M, ark. (2014). Bir tıp fakültesi 4, 5 ve 6. sınıf öğrencilerinde gelecek ile ilgili kaygı durumunun değerlendirilmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4, 7-13.
  • Moss, F., McManus, I. C. (1992). The anxieties of new clinical students. Med Edu, 26, 17-20.
  • Ögel, K. Herkes için ruh sağlığı, anksiyete, kaygı ne demek ? Erişim tarihi: http://www.ogelk.net/makale/131 herkes-icin-ruh-sagligi-anksiyete-anksiyete-kaygi-ne-demek.html . Erişim adresi: 13 Temmuz 2023.
  • Supe, A. N. (1998). A study of stress in medical students at Seth G.S. Medical College. J Postgrad Med, 44,1-6.
  • Wolf, T. M. (1994). Stress, coping and health: Enhancing well being during medical school. Med Edu, 28, 8-17.
  • Yeniçeri, N., Mevsim, V., Özçakar, N., Özan, S., Güldal, D., Başak, O. (2007). Tıp eğitimi son sınıf öğrencilerinin gelecek meslek yaşamları ile ilgili yaşadıkları anksiyete ile sürekli anksiyetelerinin karşılaştırılması. Dokuz Eylül Üni Tıp Fak Dergisi, 21, 19-24.
  • Zuardi, A. W., Prota Fdel, G., Del-Ben, C. M. (2008). Reduction of the anxiety of medical students after curricular reform. Revista Brasileira Psiquiatria, 30, 136-8.
Year 2024, Volume: 21 Issue: 1, 1 - 11, 30.01.2024

Abstract

Supporting Institution

No

References

  • Aktekin, M., Karaman, T., Şenol, Y. Y., Erdem, Ş., Erengin, H., Akaydın, M. (2001). Anxiety depression and stressful life events among medical students: A prospective study in Antalya, Turkey. Med Edu, 35, 12-7.
  • Alvi, T., Assad, F., Ramzan, M., Khan, F. A. (2010). Depression, anxiety and their associated factors among medical students. J Coll Physicians Surg Pak, 20, 122-6.
  • Arefi, S., Aktuğ, K. (2017). Gazi üniversitesi tıp fakültesi öğrencilerinin durumluksürekli kaygı durumlarının değerlendirilmesi. Erişim adresi: http://kongre.teged.org/UTES2017/abstract/gazi-universitesi-tip-fakultesi-ogrencilerinin-durumluksurekli-kaygi-durumlarinin-degerlendirilmesi. Erişim tarihi: 13 Temmuz 2023
  • Aydın, A., Tiryaki, S. (2017). Üniversite öğrencilerinin kaygı düzeylerini etkileyen faktörleri belirlemeye yönelik bir çalışma (KTÜ örneği). Kastamonu Üniversitesi. Orman Fakültesi Dergisi, 17(4), 715-722.
  • Baltaş, A., Baltaş, Z. (1998). Stres ve başa çıkma yolları. 18. Baskı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Canbaz, S., Sünter, A. T., Aker, S., Peşken, Y. (2007). Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin kaygı düzeyi ve etkileyen faktörler. Genel Tıp Dergisi, 17, 15-9.
  • Cerrahi tehlike. Erişim adresi: https://www.hurriyet.com.tr/gundem/cerrahi-tehlike-41119546. Erişim tarihi: 13 Temmuz 2023.
  • Dyrbye, L. N., Thomas, M. R, Shanafelt, T. D. (2006). Systematic review of depression, anxiety and other indicators of psychological distress among U.S. and Canadian medical students. Academic Medicine: JAssoc Am Med Coll, 81, 354-73.
  • Eller, T., Aluoja, A., Vasar, V., Veldi, M. (2006). Symptoms of anxiety and depression in Estonian medical students with sleep problems. Depress Anxiety, 23, 250-6.
  • Ergin, A., Uzun, S. U., Topaloğlu, S. (2016). Pamukkale üniversitesi tıp fakültesi 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin sürekli kaygı ve mesleki kaygı düzeyleri ve bunları etkileyen etkenler. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi,3(3), 16-21.
  • Hope, V., Henderson, M. (2014). Medical student depression, anxiety and distress outside North America: A systematic review. Med Edu, 48, 963-79.
  • Jadoon, N. A., Yaqoob, R., Raza, A., Shehzad, M. A., Zeshan, S. C. (2010). Anxiety and depression among medical students: a cross-sectional study. J Pak Med Assoc, 60,699-702.
  • Mayda, A., Yılmaz, M., Bolu, F., Deler, M. H., Demir, H., Doğru, M, ark. (2014). Bir tıp fakültesi 4, 5 ve 6. sınıf öğrencilerinde gelecek ile ilgili kaygı durumunun değerlendirilmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4, 7-13.
  • Moss, F., McManus, I. C. (1992). The anxieties of new clinical students. Med Edu, 26, 17-20.
  • Ögel, K. Herkes için ruh sağlığı, anksiyete, kaygı ne demek ? Erişim tarihi: http://www.ogelk.net/makale/131 herkes-icin-ruh-sagligi-anksiyete-anksiyete-kaygi-ne-demek.html . Erişim adresi: 13 Temmuz 2023.
  • Supe, A. N. (1998). A study of stress in medical students at Seth G.S. Medical College. J Postgrad Med, 44,1-6.
  • Wolf, T. M. (1994). Stress, coping and health: Enhancing well being during medical school. Med Edu, 28, 8-17.
  • Yeniçeri, N., Mevsim, V., Özçakar, N., Özan, S., Güldal, D., Başak, O. (2007). Tıp eğitimi son sınıf öğrencilerinin gelecek meslek yaşamları ile ilgili yaşadıkları anksiyete ile sürekli anksiyetelerinin karşılaştırılması. Dokuz Eylül Üni Tıp Fak Dergisi, 21, 19-24.
  • Zuardi, A. W., Prota Fdel, G., Del-Ben, C. M. (2008). Reduction of the anxiety of medical students after curricular reform. Revista Brasileira Psiquiatria, 30, 136-8.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Services and Systems (Other)
Journal Section Article
Authors

Ahmet Dumanlı

Suphi Aydın 0000-0003-2102-0484

Adem Gencer

Müjgan Ercan

Behice İhyiyar This is me

Muhammet Ömür Okçu

Melike Şevval Çelik This is me

İrem Öztürk This is me

Nur Yanık

Publication Date January 30, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 21 Issue: 1

Cite

APA Dumanlı, A., Aydın, S., Gencer, A., Ercan, M., et al. (2024). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Kaygı Durumunun Uzmanlık Alanı Üzerine Etkisi. Sağlıkta Performans Ve Kalite Dergisi, 21(1), 1-11.

Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü

Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi