Research Article
BibTex RIS Cite

Tüketicilerin Organik Yumurta Satın Alma Tercihlerini Etkileyen Faktörler; Aydın İli Efeler İlçesi Örneği

Year 2022, Volume: 28 Issue: 1, 99 - 110, 31.07.2022
https://doi.org/10.24181/tarekoder.1002441

Abstract

Amaç; Bu araştırmanın amacı, tüketicilerin organik yumurta satın alma tercihlerini etkileyen faktörleri belirlemektir.
Tasarım/Metodoloji /Yaklaşım: Araştırma kapsamında Aydın ili Efeler ilçesinde yaşayan 121 tüketici ile görüşülmüştür. Organik yumurta tüketimini etkileyen faktörler 9 alt boyut ve 33 maddeden oluşan bir ölçek yardımıyla analiz edilmiştir. Ölçeğin alt boyutları normlar, sağlık bilinci, özkimlik, organik gıda tüketmenin faydaları, inanışlar, sosyal kimlik, gıda güvenliği, olumlu ahlaksal yaklaşım ve bilgi aramadan oluşmaktadır. Bu ölçme aracının yapı güvenilirliği Cronbach's Alfa katsayıları ile değerlendirilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde t-testi ve ANOVA testi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya 81 kadın, 40 erkek tüketici katılmıştır. Tüketicilerin yaş ortalaması 44.31’dir. Tüketicilerin 62’si organik yumurta tüketirken, 59’u ise organik yumurta tüketmediğini belirtmiştir. Organik yumurta satın almayı etkileyen faktörlerin, normlar, özkimlik, organik ürünlerin faydalarının bilinci, gıda güvenliği, bilgi arama olduğu saptanmıştır. Organik yumurta tüketmeyi tercih edenlerin kadın tüketicilerin ve spor yapan bireylerin beslenmelerinde daha fazla organik yumurta tükettikleri belirlenmiştir.
Özgünlük/Değer: Türkiye’de organik yumurta üretimine ve pazarlamasına yön verebilmek ve uygun politikalar oluşturabilmek açısından tüketici tercihleri önemlidir. Bu araştırmanın sonuçlarının bu yönde paydaşlara katkı sağlaması beklenmektedir.

References

  • Schiffersen, H.N.J. ve Oude Ophuis, P.A.M. (1998). Health-rlated DEterminants of OrganicFoods Consumption in The Nethelands. Food Quality and Preference, 9(3), 119-133
  • Sharma, S., (1996). Applied Multivariate Techniques. John Wiley and Sons, Inc, New York,
  • Siderer, Y., Maquet, A., ve Anklam, E. (2005). Need for research to support consumer confidence in the growing organic food market. Trends in Food Science & Technology, 16(8), 332-343.
  • Sipahi, B., Yurtkoru, E.S. ve Çinko M. (2008). Sosyal bilimlerde SPSS ile Veri Analizi, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Tabachnick, B.G. ve Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics. Pearson, Boston.
  • Türközü, D. ve Karabudak, E. (2014). Organik Gıdaların Besin Değeri, Gıda Güvenliği Ve Lezzet Açısından Değerlendirilmesi, GIDA, 39 (2): 119-126
  • Ustaahmetoğlu, E. ve Toklu, İ.T. (2015). Organik Gıda Satın Alma Niyetinde Tutum, Sağlık Bilinci ve Gıda Güvenliğinin Etkisi Üzerine Bir Araştırma, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 11(1), 197-211
  • Young, J.E. Zhao, X., Carey, E. Welti, R. Yang, S. Ve Wang, W. (2005). Phytochemical Phenolics in Organically Grown Vegetables, Molecular Nutrition Food Research, 49, 1130-1142
  • Onurlubaş, E. Ve Doğan, H.G. (2016). Existing State of Organic Product Consumption in Turkey and the Consumer Trends’, Academıc Sight. International Refereed Online Journal of Social Sciences, 54, 353-367.
  • Özkaya, T. (2017). Yumurtanın dört hali: Endüstriyel, gezen, organik, ekolojik ve adil. https://www. yurtgazetesi.com.tr/yumurtanin-dort-hali-endustriyel-gezen-organik-ekolojik-ve-adil-makale,14128.html (Erişim tarihi: 14.10.2019)
  • Öztürk, D. ve İslam, A. (2014). Türkiye’de Organik Ürünlerin Pazarlanması, Sosyal Bilimler Araştır¬maları Dergisi. I, 75-94.
  • Pellegrini, G. ve Farinello, F. (2009). Organic consumers and new lifestyles An Italian country survey on consumption patterns. British Food Journal, 111(9), 948-974
  • Petroshius, S.M. ve Kent B.M. (1987). Effect of product-line pricing characteristics on product evaluations. Journal of Consumer Research,13(4), 511-519.
  • Pllana, M., Miftari, I., Bytyqi, N. ve Hyseni, V. (2015). The Market of Eggs, Consumption, and Consumer Behavior, International Journal of Sustainable Economies Management, 4(2), 15-24
  • Sarıkaya, N . (2007). Organik Ürün Tüketimini Etkileyen Faktörler Ve Tutumlar Üzerine Bir Saha Çalışması. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (14), 110-125

Factors Affecting Consumers' Organic Egg Purchase Preferences; Aydın Province Efeler District Example

Year 2022, Volume: 28 Issue: 1, 99 - 110, 31.07.2022
https://doi.org/10.24181/tarekoder.1002441

Abstract

Purpose: The purpose of this research is to determine the factors that affect consumers' organic egg purchasing preferences.
Design/Methodology/Approach: Within the scope of the research, 121 consumers living in Aydın province Efeler district were interviewed. The factors affecting organic egg consumption were analyzed with the help of a scale consisting of 9 sub-dimensions and 33 items. The sub-dimensions of the scale consist of norms, health awareness, self-identity, benefits of consuming organic food, beliefs, social identity, food safety, positive moral approach and information seeking. The structural reliability of this scale was evaluated with Cronbach's Alpha coefficients. T-test and ANOVA test were used to evaluate the data.
Findings: 81 female and 40 male consumers participated in the research. The average age of consumers is 44.31. While 62 of the consumers consumed organic eggs, 59 stated that they did not consume organic eggs. It has been determined that the factors affecting the purchase of organic eggs are norms, self-identity, awareness of the benefits of organic products, food safety, and information seeking. It has been determined that those who prefer to consume organic eggs consume more organic eggs in their diets of female consumers and individuals who do sports.
Orginality/Value: Consumer preferences are important in terms of directing organic egg production and marketing and creating appropriate policies in Turkey. It is expected that the results of this research will contribute to the stakeholders in this direction. 

References

  • Schiffersen, H.N.J. ve Oude Ophuis, P.A.M. (1998). Health-rlated DEterminants of OrganicFoods Consumption in The Nethelands. Food Quality and Preference, 9(3), 119-133
  • Sharma, S., (1996). Applied Multivariate Techniques. John Wiley and Sons, Inc, New York,
  • Siderer, Y., Maquet, A., ve Anklam, E. (2005). Need for research to support consumer confidence in the growing organic food market. Trends in Food Science & Technology, 16(8), 332-343.
  • Sipahi, B., Yurtkoru, E.S. ve Çinko M. (2008). Sosyal bilimlerde SPSS ile Veri Analizi, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Tabachnick, B.G. ve Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics. Pearson, Boston.
  • Türközü, D. ve Karabudak, E. (2014). Organik Gıdaların Besin Değeri, Gıda Güvenliği Ve Lezzet Açısından Değerlendirilmesi, GIDA, 39 (2): 119-126
  • Ustaahmetoğlu, E. ve Toklu, İ.T. (2015). Organik Gıda Satın Alma Niyetinde Tutum, Sağlık Bilinci ve Gıda Güvenliğinin Etkisi Üzerine Bir Araştırma, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 11(1), 197-211
  • Young, J.E. Zhao, X., Carey, E. Welti, R. Yang, S. Ve Wang, W. (2005). Phytochemical Phenolics in Organically Grown Vegetables, Molecular Nutrition Food Research, 49, 1130-1142
  • Onurlubaş, E. Ve Doğan, H.G. (2016). Existing State of Organic Product Consumption in Turkey and the Consumer Trends’, Academıc Sight. International Refereed Online Journal of Social Sciences, 54, 353-367.
  • Özkaya, T. (2017). Yumurtanın dört hali: Endüstriyel, gezen, organik, ekolojik ve adil. https://www. yurtgazetesi.com.tr/yumurtanin-dort-hali-endustriyel-gezen-organik-ekolojik-ve-adil-makale,14128.html (Erişim tarihi: 14.10.2019)
  • Öztürk, D. ve İslam, A. (2014). Türkiye’de Organik Ürünlerin Pazarlanması, Sosyal Bilimler Araştır¬maları Dergisi. I, 75-94.
  • Pellegrini, G. ve Farinello, F. (2009). Organic consumers and new lifestyles An Italian country survey on consumption patterns. British Food Journal, 111(9), 948-974
  • Petroshius, S.M. ve Kent B.M. (1987). Effect of product-line pricing characteristics on product evaluations. Journal of Consumer Research,13(4), 511-519.
  • Pllana, M., Miftari, I., Bytyqi, N. ve Hyseni, V. (2015). The Market of Eggs, Consumption, and Consumer Behavior, International Journal of Sustainable Economies Management, 4(2), 15-24
  • Sarıkaya, N . (2007). Organik Ürün Tüketimini Etkileyen Faktörler Ve Tutumlar Üzerine Bir Saha Çalışması. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (14), 110-125
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Agricultural Engineering
Journal Section Research
Authors

Nurçin Çınar 0000-0002-2207-5148

Sait Engindeniz 0000-0002-7371-3330

Gökhan Çınar 0000-0002-2559-7929

Publication Date July 31, 2022
Submission Date October 1, 2021
Published in Issue Year 2022 Volume: 28 Issue: 1

Cite

APA Çınar, N., Engindeniz, S., & Çınar, G. (2022). Tüketicilerin Organik Yumurta Satın Alma Tercihlerini Etkileyen Faktörler; Aydın İli Efeler İlçesi Örneği. Tarım Ekonomisi Dergisi, 28(1), 99-110. https://doi.org/10.24181/tarekoder.1002441
AMA Çınar N, Engindeniz S, Çınar G. Tüketicilerin Organik Yumurta Satın Alma Tercihlerini Etkileyen Faktörler; Aydın İli Efeler İlçesi Örneği. TJAE. July 2022;28(1):99-110. doi:10.24181/tarekoder.1002441
Chicago Çınar, Nurçin, Sait Engindeniz, and Gökhan Çınar. “Tüketicilerin Organik Yumurta Satın Alma Tercihlerini Etkileyen Faktörler; Aydın İli Efeler İlçesi Örneği”. Tarım Ekonomisi Dergisi 28, no. 1 (July 2022): 99-110. https://doi.org/10.24181/tarekoder.1002441.
EndNote Çınar N, Engindeniz S, Çınar G (July 1, 2022) Tüketicilerin Organik Yumurta Satın Alma Tercihlerini Etkileyen Faktörler; Aydın İli Efeler İlçesi Örneği. Tarım Ekonomisi Dergisi 28 1 99–110.
IEEE N. Çınar, S. Engindeniz, and G. Çınar, “Tüketicilerin Organik Yumurta Satın Alma Tercihlerini Etkileyen Faktörler; Aydın İli Efeler İlçesi Örneği”, TJAE, vol. 28, no. 1, pp. 99–110, 2022, doi: 10.24181/tarekoder.1002441.
ISNAD Çınar, Nurçin et al. “Tüketicilerin Organik Yumurta Satın Alma Tercihlerini Etkileyen Faktörler; Aydın İli Efeler İlçesi Örneği”. Tarım Ekonomisi Dergisi 28/1 (July 2022), 99-110. https://doi.org/10.24181/tarekoder.1002441.
JAMA Çınar N, Engindeniz S, Çınar G. Tüketicilerin Organik Yumurta Satın Alma Tercihlerini Etkileyen Faktörler; Aydın İli Efeler İlçesi Örneği. TJAE. 2022;28:99–110.
MLA Çınar, Nurçin et al. “Tüketicilerin Organik Yumurta Satın Alma Tercihlerini Etkileyen Faktörler; Aydın İli Efeler İlçesi Örneği”. Tarım Ekonomisi Dergisi, vol. 28, no. 1, 2022, pp. 99-110, doi:10.24181/tarekoder.1002441.
Vancouver Çınar N, Engindeniz S, Çınar G. Tüketicilerin Organik Yumurta Satın Alma Tercihlerini Etkileyen Faktörler; Aydın İli Efeler İlçesi Örneği. TJAE. 2022;28(1):99-110.