Research Article
BibTex RIS Cite

ORTAÖĞRETİM DOKUZUNCU SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YAŞADIKLARI SOSYAL ÇEVRE, AİLE VE ALDIKLARI EĞİTİMİN BÖCEK FARKINDALIK DÜZEYLERİ ÜZERİNE ETKİSİ

Year 2018, Volume: 2 Issue: 1, 1 - 7, 30.04.2018
https://doi.org/10.32328/turkjforsci.377114

Abstract

Hayvanlar
alemine ait, 5 şubeden birinde yer alan böcekler, eklembacaklılar şubesinin alt
sınıfıdır. Böceklerin dünyamızdaki varlığı yaklaşık 400 milyon yıl öncesine
dayandığı ve bir milyonu aşkın tür sayısı ile en büyük canlı grubunu oluşturduğu
bilinmektedir.
 
Böcek
denilince; yiyeceklerimize ve giyeceklerimize verdiği zararlar, ekonomik açıdan
verdiği kayıplar, evcil hayvanlara ve insanlara bulaştırdığı hastalıklar,
gördüğümüzde korku, tiksinti ve ürperti gibi olumsuz duygular aklımıza
gelmektedir.  Fakat bu kötü etkilere
sebep olan türler böceklerin çok az kısmını oluşturmaktadır. Böcekler,
yeryüzünde doğal dengenin korunmasında, besin olarak tüketilmesinin yanı sıra
besin üretimine yardımcı olarak diğer canlılara faydalı olmaktadır. Böcekler
olmasaydı, bitkiler arasında tozlaşma ve üreme oranı azalır ve bitki
popülasyonu da önemli derece azalırdı. Bitkilerin azalmasıyla insanların ve
hayvanların, yeterli besin bulamamasına neden olurdu. Böcekler toprak ve çevre
sağlığı, biyolojik kontrol, boya maddesi, gıda boyası, popüler kültür ve sanat,
ticaret, adli olayların aydınlatılması, bilimsel çalışmalar, tıp ve ilaç yapımı
dahil olmak üzere yaşamın birçok alanında etkilidir. 
Ortaöğretim
dokuzuncu sınıf  ikinci dönem
müfredatında yer alan biyoloji ders kitaplarında böcekler hakkında eğitim
verilmektedir. Böceklerin hayatımızdaki önemi yatsınamaz olduğu halde insanlar
tarafından tüksinilen, korkulan canlılar olarak görülmesi böcekler hakkında
bilgi yetersizliği olduğu düşünülmektedir. Bu nedenle böcekler hakkında
müfredat gereği çok az yer alan böcek bilgisi öğrencilerin yaşadıkları sosyal
çevre, aile ve aldıkları eğitime bağlı olarak böcekler hakkında yeterli bilgi
ve farkındalık yaratıp yaratmadığı araştırma hedefleri doğrultusundadır.
Araştırmada biyoloji bilimine ve dersine yönelik tutumların böcek farkındalık
düzeyleri üzerine etkisi olup olmadığı amaçlanmaktadır. 
Bu çalışma sayesinde ortak yaşam alanına sahip olduğumuz
canlılara saygılı, çevresini tanıyan, doğanın dengesini koruyan, kimyasal madde
kullanımını azaltan, yerlere çöp atmayan, organik tarımı destekleyen,
böceklerin doğa ve insanlar için zarardan çok faydalarının farkında olup
onlardan korkmayan öğrencilerin yetiştirilebileceği düşünülmektedir

References

  • Altunoğlu, B.D., Atav, E., 2005. Daha Etkili Bir Biyoloji Öğretimi İçin Öğretmen Beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Ankara.28: 19-28.
  • Ayas, A., 1995. Fen Bilimlerinde Program Geliştirme ve Uygulama Teknikleri Üzerine Bir Çalışma: İki Çağdaş Yaklaşımın Karşılaştırılması. Ankara:Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 149-155.
  • Çıtak, N., 2001. Lise 1. Sınıf Biyoloji Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demirsoy., 1990. Yaşamın Temel Kuralları, Meteksan Yayınları, Ankara 1990. ISBN No: 97577460307.
  • Ekici, G., 2001.Öğrenme Stiline Dayalı Biyoloji Öğretiminin Analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Egitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Güven, T., Kıvanç, E., Yel, M., 2001. Lise1 Biyoloji Ders Kitabı.Ankara: Pasa Yayıncılık
  • Hurd, P.D.H., 1998. Scientific Literacy: New Minds for a Changing World. Science Education, 82 (36), 407-416.
  • Kence, A., 1998. Evolution versus Creation in Schools. Eubios Journal of Asian and International Bioethics 8:177-178.
  • Özpınar, A., Özpınar, S., Polat B,. 2016. İnsan Yaşamında Böceklerin Önemi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, 4-8.
  • Sülün, A., Gürbüz, H., Kandemir, A., 2004. Türkiye’ de Mevcut Eğitim Sisteminden Biyoloji Kültürünün Oluşumu. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.26: 160-166.
  • Tezcan, S., Tezcan F., 2013. Böcek Farkındalığı Yolunda (1. Baskı) , İzmir: Meta Basım Matbaacılık Hizmetleri.

THE IMPACT OF THE NİNTH GRADE STUDENTS OF SECONDARY EDUCATİON ON THE LEVELS OF INSECT AWARENESS RAİSED BY THE SOCİAL ENVİRONMENT, FAMİLİES, AND ALUMNİ LİVİNG

Year 2018, Volume: 2 Issue: 1, 1 - 7, 30.04.2018
https://doi.org/10.32328/turkjforsci.377114

Abstract

The beetles
belonging to the animal kingdom, located in one of the five branches, are
subclass of the branch of the arthropods. It is known that the beings in our
world are based about 400 million years ago and constitute the largest living
group with a number of over one million species.
 As an insect;
the damage it inflicts on our food and clothing, the economic losses it has
caused, the diseases that it infects pets and humans, and the negative emotions
such as fear, disgust and chills that we see. However, these poor-causing
species make up only a fraction of the insects. Insects are beneficial to the
preservation of natural equilibrium on earth, as well as consumption of other
nutrients as well as other living things by helping to produce food. Without
insects, the pollination and reproduction rate among plants decreased and the
plant population decreased significantly. People with the reduction of plants
and animals, were unable to find enough nutrients causes.
Insects soil
and environmental health, biological control, dye, food coloring, popular
culture and the arts, commerce, clarification of criminal cases, scientific
studies, is effective in many areas of life, including medical and
pharmaceutical production. 
The biology
textbooks included in the ninth grade secondary curriculum of secondary
education provide insect education. It is thought that insects are inadequate
information about beetles being seen as feared, feared creatures by humans in
the case that insects can not bear the precaution in our lives. This is in line
with the research objectives of insect knowledge students who have little
knowledge about insects and whether they have created sufficient knowledge and
awareness about insects depending on the social environment they live in, the
family and the education they receive. The aim of the research is to determine
whether the attitudes towards biology and lecture will have an effect on the
level of insect awareness. 
Through this
work, it is thought that we have the common living area and can educate
students who are aware of the benefits of nature and human beings harmful to
nature, who are aware of the environment, recognize the environment, protect
the balance of nature, reduce the use of chemicals.

References

  • Altunoğlu, B.D., Atav, E., 2005. Daha Etkili Bir Biyoloji Öğretimi İçin Öğretmen Beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Ankara.28: 19-28.
  • Ayas, A., 1995. Fen Bilimlerinde Program Geliştirme ve Uygulama Teknikleri Üzerine Bir Çalışma: İki Çağdaş Yaklaşımın Karşılaştırılması. Ankara:Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 149-155.
  • Çıtak, N., 2001. Lise 1. Sınıf Biyoloji Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demirsoy., 1990. Yaşamın Temel Kuralları, Meteksan Yayınları, Ankara 1990. ISBN No: 97577460307.
  • Ekici, G., 2001.Öğrenme Stiline Dayalı Biyoloji Öğretiminin Analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Egitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Güven, T., Kıvanç, E., Yel, M., 2001. Lise1 Biyoloji Ders Kitabı.Ankara: Pasa Yayıncılık
  • Hurd, P.D.H., 1998. Scientific Literacy: New Minds for a Changing World. Science Education, 82 (36), 407-416.
  • Kence, A., 1998. Evolution versus Creation in Schools. Eubios Journal of Asian and International Bioethics 8:177-178.
  • Özpınar, A., Özpınar, S., Polat B,. 2016. İnsan Yaşamında Böceklerin Önemi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, 4-8.
  • Sülün, A., Gürbüz, H., Kandemir, A., 2004. Türkiye’ de Mevcut Eğitim Sisteminden Biyoloji Kültürünün Oluşumu. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.26: 160-166.
  • Tezcan, S., Tezcan F., 2013. Böcek Farkındalığı Yolunda (1. Baskı) , İzmir: Meta Basım Matbaacılık Hizmetleri.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Environmental Sciences
Journal Section Research Article
Authors

Fatma Uyar This is me

Sakine Serap Avgın

Bülent Laz This is me

Publication Date April 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Uyar, F., Avgın, S. S., & Laz, B. (2018). ORTAÖĞRETİM DOKUZUNCU SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YAŞADIKLARI SOSYAL ÇEVRE, AİLE VE ALDIKLARI EĞİTİMİN BÖCEK FARKINDALIK DÜZEYLERİ ÜZERİNE ETKİSİ. Turkish Journal of Forest Science, 2(1), 1-7. https://doi.org/10.32328/turkjforsci.377114
AMA Uyar F, Avgın SS, Laz B. ORTAÖĞRETİM DOKUZUNCU SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YAŞADIKLARI SOSYAL ÇEVRE, AİLE VE ALDIKLARI EĞİTİMİN BÖCEK FARKINDALIK DÜZEYLERİ ÜZERİNE ETKİSİ. Turk J For Sci. April 2018;2(1):1-7. doi:10.32328/turkjforsci.377114
Chicago Uyar, Fatma, Sakine Serap Avgın, and Bülent Laz. “ORTAÖĞRETİM DOKUZUNCU SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YAŞADIKLARI SOSYAL ÇEVRE, AİLE VE ALDIKLARI EĞİTİMİN BÖCEK FARKINDALIK DÜZEYLERİ ÜZERİNE ETKİSİ”. Turkish Journal of Forest Science 2, no. 1 (April 2018): 1-7. https://doi.org/10.32328/turkjforsci.377114.
EndNote Uyar F, Avgın SS, Laz B (April 1, 2018) ORTAÖĞRETİM DOKUZUNCU SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YAŞADIKLARI SOSYAL ÇEVRE, AİLE VE ALDIKLARI EĞİTİMİN BÖCEK FARKINDALIK DÜZEYLERİ ÜZERİNE ETKİSİ. Turkish Journal of Forest Science 2 1 1–7.
IEEE F. Uyar, S. S. Avgın, and B. Laz, “ORTAÖĞRETİM DOKUZUNCU SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YAŞADIKLARI SOSYAL ÇEVRE, AİLE VE ALDIKLARI EĞİTİMİN BÖCEK FARKINDALIK DÜZEYLERİ ÜZERİNE ETKİSİ”, Turk J For Sci, vol. 2, no. 1, pp. 1–7, 2018, doi: 10.32328/turkjforsci.377114.
ISNAD Uyar, Fatma et al. “ORTAÖĞRETİM DOKUZUNCU SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YAŞADIKLARI SOSYAL ÇEVRE, AİLE VE ALDIKLARI EĞİTİMİN BÖCEK FARKINDALIK DÜZEYLERİ ÜZERİNE ETKİSİ”. Turkish Journal of Forest Science 2/1 (April 2018), 1-7. https://doi.org/10.32328/turkjforsci.377114.
JAMA Uyar F, Avgın SS, Laz B. ORTAÖĞRETİM DOKUZUNCU SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YAŞADIKLARI SOSYAL ÇEVRE, AİLE VE ALDIKLARI EĞİTİMİN BÖCEK FARKINDALIK DÜZEYLERİ ÜZERİNE ETKİSİ. Turk J For Sci. 2018;2:1–7.
MLA Uyar, Fatma et al. “ORTAÖĞRETİM DOKUZUNCU SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YAŞADIKLARI SOSYAL ÇEVRE, AİLE VE ALDIKLARI EĞİTİMİN BÖCEK FARKINDALIK DÜZEYLERİ ÜZERİNE ETKİSİ”. Turkish Journal of Forest Science, vol. 2, no. 1, 2018, pp. 1-7, doi:10.32328/turkjforsci.377114.
Vancouver Uyar F, Avgın SS, Laz B. ORTAÖĞRETİM DOKUZUNCU SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YAŞADIKLARI SOSYAL ÇEVRE, AİLE VE ALDIKLARI EĞİTİMİN BÖCEK FARKINDALIK DÜZEYLERİ ÜZERİNE ETKİSİ. Turk J For Sci. 2018;2(1):1-7.