Research Article
BibTex RIS Cite

İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİ KÜLTÜRÜ VE KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ ÜZERİNE ETKİLERİ

Year 2017, Volume: 22 Issue: 3, 307 - 324, 01.12.2017
https://doi.org/10.17482/uumfd.328479

Abstract

Lisans eğitimi bireyin
hayatında önemli geçiş dönemlerinden birini oluşturan, hayatı boyunca icra
edeceği mesleği öğrendiği, mesleğe ve hayata dair bir takım kültürel değerleri
kazandığı bir süreçtir. Bu süreç bireye mesleki beceriler kazandırmasının yanı sıra
kültürel gelişiminde de önemli bir rol oynar ve bireyin üniversite eğitimine
başladığında sahip olduğu kültürel özelliklerinde farklılıklar yaratabilir. Bu
çalışmanın amacı da inşaat mühendisliği eğitiminin öğrencilerin kültürel
boyutları üzerindeki etkilerini belirlemektir. Bu amaçla Hofstede’in Kültürel
Boyutları (VSM08)’na dayandırılan bir anket çalışması, Türkiye’nin iki farklı
üniversitesinin inşaat mühendisliği bölümlerinde öğrenim gören birinci ve
dördüncü sınıf öğrencilerine uygulanmış, dört yıllık eğitim sürecinin
öğrencilerin
kültürel boyutları üzerindeki etkileri
incelenmiştir.

References

  • Akıner, İ., (2004). Türk inşaat sektöründe kültür ve kültürel farklılıklar. İstanbul Teknik Üniversitesi, Doktora Tezi, İstanbul, 308s.
  • Alkan, N., (2006). Reliability and validity of the turkish version of the big five ınventory. Unpublished manuscript, Atılım University, Ankara, Turkey.
  • Balaban B., (2006). Türk inşaat sektöründe çalışanların motivasyonu üzerinde kültürün etkisi. İ.T.Ü. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 115s.
  • Barrick M. R., Mount M. K., (1991). The big five personality dimensions and job performance: a meta – analysis, Personnel Psychology, 44, 1-26. doi: 10.1111/j.1744-6570.1991.tb00688.x
  • Çelik G. T., Laptalı E., O., Korkmaz, A., (2011). Cultural values of architectural students, The Built & Human Environment Review, V:4, SI 1, 13-22.
  • Çelik, G., (2013). Türk inşaat sektörü çalışanlarının kişilik özelliklerinin, örgütsel bağlılık ve iş tatmini ile ilişkisi, Çukurova Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 338s.
  • Edmunds, R., Richardson, J.T.E., (2009). Conceptions of learning, approachers to studying and personal development in UK higher education, British Journal of Educational Psychology, Vol. 79, pp. 295-309, doi:10.1348/000709908X368866.
  • Giritli, H., Civan, I., (2008). Personality study of construction professionals in the turkish construction industry. Journal of Construction Engineering and Management, Vol. 134, No. 8, pp. 630-634. doi:10.1061/ASCE0733-93642008134:8630.
  • Gough, H. G., Heilbrun, A.B. (1983). The adjective checklist manual, Consulting Psychologist Press, Palo Alto, Calif., 39p.
  • Güvenç, B., (1985). Kültür Konusu ve Sorunlarımız. Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Güvenç, B., (2002). İnsan ve Kültür. Remzi Kitabevi, İstanbul, 398s.
  • Hofstede, G., (1991). Culture and organisations. McGraw-Hill Book Company, New York.
  • Hofstede, G., (2001). Culture's consequences: comparing values, behaviors, institutions, and organizations across nations (2nd edition). Sage Publications, Thousand Oaks, California.
  • Hofstede, G., Mc Crae, R. R., (2004). Personality and Culture Revisited: Linking Traits and Dimensions of Culture. Cross-Cultural Research, Vol. 38, No. 1, pp. 52-88. doi: 10.1177/1069397103259443
  • Hofstede, G., Hofstede, G. J., (2005). Cultures and organizations: software of the mind (revised and expanded, 2nd ed.), McGraw-Hill, New York, USA.
  • Hofstede, G., Hofstede, G. J., Minkov, M., Vinken, H., (2008). Values survey module 2008 (VSM 08) manual. pp. 9-10. www.geerthofstede.com, Erişim Tarihi: 08.01.2008.
  • İnanç, B.Y., ve Yerlikaya, E.E., (2008). Kişilik Kuramları, Pegem Akademi, Ankara, 348s.
  • Johnson, H. M., Singh, A., (1998). The personality of civil engineers. Journal of Management in Civil Engineering, Vol. 14, No. 4, July/August, pp. 45-56. doi: 10.1061/(ASCE)0742-597X
  • Kalaycı, Ş., (2008). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil Yayın, Ankara, s. 405.
  • Korkmaz, A., (2009). İnşaat sektöründe lisans eğitimi ve sonrasında mesleki kültürlerin karşılaştırılması. Çukurova Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • McCrae, R. R., (2001). Trait Psychology and Culture: Exploring Intercultural Comparisons. Journal of Personality, Vol. 69, No. 6, pp. 819-846, doi:10.1111/1467-6494.696166.
  • McCrae R. R. ve Costa, P. T., (2003). Personality in Adulthood, Newyork: Guildford Press.
  • McCrae R. R. ve Costa, P. T., (2006). Personality in adulthood – a five factor theory perspective, The Guildford Press, Newyork, 268p.
  • Migliore, L. A., (2011). Relation between big five personality traits and hofstede’s cultural dimensions, Cross Cultural Management: An International Journal, Vol. 18, No. 1, pp. 38-54, doi: 10.1108/13527601111104287.
  • Prince, M. W., (1992). Implications of perception and strategy for engineers in construction management, Construction Management and Economics, Vol. 10 (2), 93 – 105, doi:10.1080/01446199200000010.
  • Ulu, İ. P., (2007). An investigation of adaptive and maladaptive dimensions of perfecionism in relation to adult attachment and big five personality traits. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Doktora tezi, Ankara, 175s.
  • Ügeöz, P., (2003). Kültürlerarası iletişim. Üstün Eserler, İstanbul, 315s.
  • www.tdk.gov.tr, Erişim: 11.03.2016.

Affects of Civil Engineering Education to Students Culture and Personality Traits

Year 2017, Volume: 22 Issue: 3, 307 - 324, 01.12.2017
https://doi.org/10.17482/uumfd.328479

Abstract

Undergraduate education is a process which constitutes one of the most
important transition period in the life of individuals, learned the profession
he/she will perform throughout life, gained some cultural values related to
profession and life. This process plays an important role in cultural
development as well as gain vocational skills for individual and can make
differences in the cultural characteristic of individual when he/she starts to
university education. The purpose of this study is to determine the effects of
civil engineering education on students’ cultural dimension. With this purpose,
a survey based on Hofstede's Cultural Dimensions (VSM 08) was applied to the
first and fourth grade student of civil engineering from two different
university in Turkey, the effect of four-year education process on students’
cultural dimension was investigated.

References

  • Akıner, İ., (2004). Türk inşaat sektöründe kültür ve kültürel farklılıklar. İstanbul Teknik Üniversitesi, Doktora Tezi, İstanbul, 308s.
  • Alkan, N., (2006). Reliability and validity of the turkish version of the big five ınventory. Unpublished manuscript, Atılım University, Ankara, Turkey.
  • Balaban B., (2006). Türk inşaat sektöründe çalışanların motivasyonu üzerinde kültürün etkisi. İ.T.Ü. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 115s.
  • Barrick M. R., Mount M. K., (1991). The big five personality dimensions and job performance: a meta – analysis, Personnel Psychology, 44, 1-26. doi: 10.1111/j.1744-6570.1991.tb00688.x
  • Çelik G. T., Laptalı E., O., Korkmaz, A., (2011). Cultural values of architectural students, The Built & Human Environment Review, V:4, SI 1, 13-22.
  • Çelik, G., (2013). Türk inşaat sektörü çalışanlarının kişilik özelliklerinin, örgütsel bağlılık ve iş tatmini ile ilişkisi, Çukurova Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 338s.
  • Edmunds, R., Richardson, J.T.E., (2009). Conceptions of learning, approachers to studying and personal development in UK higher education, British Journal of Educational Psychology, Vol. 79, pp. 295-309, doi:10.1348/000709908X368866.
  • Giritli, H., Civan, I., (2008). Personality study of construction professionals in the turkish construction industry. Journal of Construction Engineering and Management, Vol. 134, No. 8, pp. 630-634. doi:10.1061/ASCE0733-93642008134:8630.
  • Gough, H. G., Heilbrun, A.B. (1983). The adjective checklist manual, Consulting Psychologist Press, Palo Alto, Calif., 39p.
  • Güvenç, B., (1985). Kültür Konusu ve Sorunlarımız. Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Güvenç, B., (2002). İnsan ve Kültür. Remzi Kitabevi, İstanbul, 398s.
  • Hofstede, G., (1991). Culture and organisations. McGraw-Hill Book Company, New York.
  • Hofstede, G., (2001). Culture's consequences: comparing values, behaviors, institutions, and organizations across nations (2nd edition). Sage Publications, Thousand Oaks, California.
  • Hofstede, G., Mc Crae, R. R., (2004). Personality and Culture Revisited: Linking Traits and Dimensions of Culture. Cross-Cultural Research, Vol. 38, No. 1, pp. 52-88. doi: 10.1177/1069397103259443
  • Hofstede, G., Hofstede, G. J., (2005). Cultures and organizations: software of the mind (revised and expanded, 2nd ed.), McGraw-Hill, New York, USA.
  • Hofstede, G., Hofstede, G. J., Minkov, M., Vinken, H., (2008). Values survey module 2008 (VSM 08) manual. pp. 9-10. www.geerthofstede.com, Erişim Tarihi: 08.01.2008.
  • İnanç, B.Y., ve Yerlikaya, E.E., (2008). Kişilik Kuramları, Pegem Akademi, Ankara, 348s.
  • Johnson, H. M., Singh, A., (1998). The personality of civil engineers. Journal of Management in Civil Engineering, Vol. 14, No. 4, July/August, pp. 45-56. doi: 10.1061/(ASCE)0742-597X
  • Kalaycı, Ş., (2008). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil Yayın, Ankara, s. 405.
  • Korkmaz, A., (2009). İnşaat sektöründe lisans eğitimi ve sonrasında mesleki kültürlerin karşılaştırılması. Çukurova Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • McCrae, R. R., (2001). Trait Psychology and Culture: Exploring Intercultural Comparisons. Journal of Personality, Vol. 69, No. 6, pp. 819-846, doi:10.1111/1467-6494.696166.
  • McCrae R. R. ve Costa, P. T., (2003). Personality in Adulthood, Newyork: Guildford Press.
  • McCrae R. R. ve Costa, P. T., (2006). Personality in adulthood – a five factor theory perspective, The Guildford Press, Newyork, 268p.
  • Migliore, L. A., (2011). Relation between big five personality traits and hofstede’s cultural dimensions, Cross Cultural Management: An International Journal, Vol. 18, No. 1, pp. 38-54, doi: 10.1108/13527601111104287.
  • Prince, M. W., (1992). Implications of perception and strategy for engineers in construction management, Construction Management and Economics, Vol. 10 (2), 93 – 105, doi:10.1080/01446199200000010.
  • Ulu, İ. P., (2007). An investigation of adaptive and maladaptive dimensions of perfecionism in relation to adult attachment and big five personality traits. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Doktora tezi, Ankara, 175s.
  • Ügeöz, P., (2003). Kültürlerarası iletişim. Üstün Eserler, İstanbul, 315s.
  • www.tdk.gov.tr, Erişim: 11.03.2016.
There are 28 citations in total.

Details

Subjects Engineering
Journal Section Research Articles
Authors

Gözde Çelik

Savaş Bayram

Emel Laptalı Oral

Publication Date December 1, 2017
Submission Date July 14, 2017
Acceptance Date December 31, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 22 Issue: 3

Cite

APA Çelik, G., Bayram, S., & Laptalı Oral, E. (2017). İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİ KÜLTÜRÜ VE KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ ÜZERİNE ETKİLERİ. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 22(3), 307-324. https://doi.org/10.17482/uumfd.328479
AMA Çelik G, Bayram S, Laptalı Oral E. İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİ KÜLTÜRÜ VE KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ ÜZERİNE ETKİLERİ. UUJFE. December 2017;22(3):307-324. doi:10.17482/uumfd.328479
Chicago Çelik, Gözde, Savaş Bayram, and Emel Laptalı Oral. “İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİ KÜLTÜRÜ VE KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ ÜZERİNE ETKİLERİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 22, no. 3 (December 2017): 307-24. https://doi.org/10.17482/uumfd.328479.
EndNote Çelik G, Bayram S, Laptalı Oral E (December 1, 2017) İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİ KÜLTÜRÜ VE KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ ÜZERİNE ETKİLERİ. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 22 3 307–324.
IEEE G. Çelik, S. Bayram, and E. Laptalı Oral, “İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİ KÜLTÜRÜ VE KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ ÜZERİNE ETKİLERİ”, UUJFE, vol. 22, no. 3, pp. 307–324, 2017, doi: 10.17482/uumfd.328479.
ISNAD Çelik, Gözde et al. “İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİ KÜLTÜRÜ VE KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ ÜZERİNE ETKİLERİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 22/3 (December 2017), 307-324. https://doi.org/10.17482/uumfd.328479.
JAMA Çelik G, Bayram S, Laptalı Oral E. İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİ KÜLTÜRÜ VE KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ ÜZERİNE ETKİLERİ. UUJFE. 2017;22:307–324.
MLA Çelik, Gözde et al. “İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİ KÜLTÜRÜ VE KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ ÜZERİNE ETKİLERİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, vol. 22, no. 3, 2017, pp. 307-24, doi:10.17482/uumfd.328479.
Vancouver Çelik G, Bayram S, Laptalı Oral E. İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİ KÜLTÜRÜ VE KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ ÜZERİNE ETKİLERİ. UUJFE. 2017;22(3):307-24.

Announcements:

30.03.2021-Beginning with our April 2021 (26/1) issue, in accordance with the new criteria of TR-Dizin, the Declaration of Conflict of Interest and the Declaration of Author Contribution forms fulfilled and signed by all authors are required as well as the Copyright form during the initial submission of the manuscript. Furthermore two new sections, i.e. ‘Conflict of Interest’ and ‘Author Contribution’, should be added to the manuscript. Links of those forms that should be submitted with the initial manuscript can be found in our 'Author Guidelines' and 'Submission Procedure' pages. The manuscript template is also updated. For articles reviewed and accepted for publication in our 2021 and ongoing issues and for articles currently under review process, those forms should also be fulfilled, signed and uploaded to the system by authors.