Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Online alışverişlerde tüketici harcamaları ve gelir ilişkisi

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 99 - 108, 30.12.2023
https://doi.org/10.58588/aru-jfeas.1387749

Öz

İnternet kullanımının yaygınlaşmasıyla birlikte bireyler birçok alışkanlıkları gibi alışveriş yöntemlerini de değiştirmişlerdir. İnternet kullanımı alışverişlerde kısıtları kaldırmış ve tüketicilere sınırsız bir alışveriş dünyası sunmuştur. Özellikle yaşanılan şehrin sunduğu imkânlarla yetinmeyen tüketiciler online alışverişe yönelmiş ve istediği ürünleri dünyanın herhangi bir yerinden talep edebilmişlerdir. Bu doğrultuda çalışmanın amacı; tüketicilerin değişen alışveriş alışkanlıkları üzerinde durarak, tüketicilerin demografik özellikleri ile gelir ve online alışverişte yapmış oldukları harcama miktarları arasındaki ilişkiyi ve geleneksel alışveriş yöntemlerinden online alışverişe yönelim nedenlerini ortaya koymaktır. Çalışmanın evrenini Erzurum ilinde yaşayan ve online alışveriş yapan tüketiciler oluşturmaktadır. Çalışma verileri yüz yüze anket yöntemi ile elde edilmiştir. Toplam 400 kişiye anket uygulanmış ve elde edilen veriler SPSS 22.0 programında kikare ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda medeni durum, yaş, gelir ve bir ay içerisinde online alışveriş yapma sıklığı ile bir ay içerisinde online alışverişte yapılan harcama miktarı arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Çalışma Erzurum ilinde ikamet eden ve online alışverişe yönelen tüketicilerin profillerini ve online alışverişlerde harcama-gelir ilişkisini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Erzurum ilinde online alışverişe yönelen tüketicilerin profillerini ve bu tüketicilerin online alışverişlerde harcama-gelir ilişkisini inceleyen ilk çalışma olması nedeni ile literatüre katkı sağlayacaktır.

Etik Beyan

Çalışma, Atatürk Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu Başkanlığı tarafından değerlendirilmiş ve 14 Aralık 2022 tarihinde E.88656144-000-2200415178 sayılı ve 337 numaralı karar ile etik açıdan uygun bulunmuştur. Ayrıca ilgili belge, sorumlu yazar tarafından DergiPark sistemine yüklenmiştir.

Kaynakça

  • Cop, R. ve D. (2010). Küçük yerleşim yerlerindeki tüketicilerin, internetten ürün satın alma davranışları üzerine bir uygulama. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 3(1), 98-115.
  • Enginkaya, E. (2006). Elektronik perakendecilik ve elektronik alışveriş. Ege Akademik Bakış Dergisi, 6(1), 10-16.
  • Gültaş, P. ve Yıldırım, Y. (2016). İnternetten alışverişte tüketici davranışını etkileyen demografik faktörler. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 6(10), 32-50.
  • İzgi, B. B. ve Şahin, İ. (2013). Elektronik perakende sektörü ve internet alışverişi tüketici davranışı: Türkiye örneği. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 9-27.
  • Kayabaşı, A. (2010). Elektronik (online) Alışverişte lojistik faaliyetlere yönelik müşteri şikayetlerinin analizi ve bir alan araştırması. İşletme Araştırmaları Dergisi, 2(2), 21-42.
  • Khin, A., Chau, W. Tong, L. ve Chuan, C., S. (2016). Factors affecting for online marketing strategy of business development in Malaysia. British Journal of Ekonomics, Management&Trade 11(2), 1-17.
  • Kurnia, S. ve Chien, A. (2003). The Acceptance of online grocery shopping. Proceedings of the 16th Bled eCommerce Conference Etransformation, Slovenia,June 219-233.
  • Lavuri, R. (2023). Intrinsic factors affecting online impulsive shopping during the covıd-19 in emerging markets. International Journal of Emerging Markets, Ahead-of-print, 958-977.
  • Liao, Z. ve Cheung, M. (2001). Internet-based e-shopping and consume attitudes: An empirical study. Information and Management, 38, 299-306.
  • Li, M. ve Green, R. (2011). A Mediating influence on customer loyalty: The Role of perceived value. Journal of Management and Marketing Research, 7, 1-12.
  • Leinbach-Reyhle, N. (2015). The Single most important reason why online marketing is more important ever. www.forbes.com adresinden 16.02.2022 tarihinde alınmıştır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2011). Bilişim teknolojileri, internet ve e-posta yönetimi. 1-85.
  • Mola, H. (2020). Davranışsal iktisat perspektifinde iktisadi karar alma sürecinde gizli tuzaklar ve dürtmeler. Oltu Beşeri ve Sosyal Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 20-35.
  • Na, L. ve Zhang P. (2002). Consumer online shopping attitudes and behavior: an assesment of research. AMCIS October 2002 Proceedings. 508-513.
  • Özgüven, N. (2011). Tüketicilerin online alışverişe karşı tutumları ile demografik özellikleri arasındaki ilişkinin analizi. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13(21),47-54.
  • Örücü E. ve Tavşancı, S. (2001). Gıda ürünlerinde tüketicinin satın alma eğilimini etkileyen faktörler ve ambalajlama. Muğla Üniversitesi SBE Dergisi, (3), 1-13.
  • Ricciuti, M. (1995). Database Vendors Hawk Wares on Internet. Info World.
  • Soares J. C., Limongi R., De Souso Junior J. H., Santos W. S., Raasch M. ve Hoeckesfeld L. (2023). Assessing the effects of covıd-19 related risk on online shopping behavior. Journal of Marketing Analytics. 11, 82-94.
  • TÜİK, (2018). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, www.tuik.gov.tr adresinden 16.03.2023 tarihinde alınmıştır.
  • TÜİK, (2022). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, www.tuik.gov.tr adresinden 16.03.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Turan, A. H. (2008). İnternet alışverişi tüketici davranışını belirleyen etmenler: geliştirilmiş teknoloji kabul modeli (E-TAM) ile bir model önerisi, Akademik Bilişim, 723-731.
  • Turan, A. H. (2011). İnternet alışverişi tüketici davranışını belirleyen etmenler: planlı davranış teorisi (TPB) ile ampirik bir test, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 12(1), 128-143.
  • Uğur, U. (2016). İnternet kullanıcılarının online alışveriş ilgilenim düzeyleri: Sivas ili örneği. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 5-8, 392-403.
  • Uygun, M., Özçiftçi V. ve Divanoğlu S. U. (2011). Tüketicilerin online alışveriş davranışını etkileyen faktörler, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 373-385.
  • Vrechopoulos, A. D., Siomkos, G. ve Doukidis G. (2001). Internet Shopping adoption by Greek consumers, European Journal of Innovation Management, 4(3), 142-153.
  • Zhou, L., Dai, L.ve Zhang, D. (2007). Online Shopping Acceptance Model: A Critical Survey of Consumer Factors in Online Shopping, Journal of Electronic Commerce Research, 8(1), 41-63.

Relationship between consumer expenditures and income in online shopping

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 99 - 108, 30.12.2023
https://doi.org/10.58588/aru-jfeas.1387749

Öz

With the widespread use of the Internet, individuals have changed their shopping styles, as well as many of their habits. Internet usage has removed restrictions on shopping and offered consumers an unlimited shopping world. Especially consumers who are not satisfied with the opportunities offered by the city they live in have turned to online shopping and can request the products they want from anywhere in the world. In this direction, the aim of the study was to reveal the reasons for their tendency towards online shopping from traditional shopping styles, the relationship between consumers' income and the amount they spend in online shopping, and their demographic characteristics by focusing on the changing shopping habits of consumers. The population of the study consists of consumers who live in Erzurum and shop online. Study data was obtained by faceto-face survey method. A survey was applied to a total of 400 people and the data obtained was analyzed with chi-square test using the SPSS 22.0 program. As a result of the analysis, a significant relationship was found between marital status, age, income, frequency of online shopping in a month and the amount of spending on online shopping in a month. The study aims to reveal the profiles of consumers residing in Erzurum and turning to online shopping and the expenditure-income relationship in online shopping. It will contribute to the literature as it is the first study to examine the profiles of consumers who turn to online shopping in Erzurum province and the expenditureincome relationship of these consumers in online shopping.

Etik Beyan

Çalışma, Atatürk Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu Başkanlığı tarafından değerlendirilmiş ve 14 Aralık 2022 tarihinde E.88656144-000-2200415178 sayılı ve 337 numaralı karar ile etik açıdan uygun bulunmuştur. Ayrıca ilgili belge, sorumlu yazar tarafından DergiPark sistemine yüklenmiştir.

Kaynakça

  • Cop, R. ve D. (2010). Küçük yerleşim yerlerindeki tüketicilerin, internetten ürün satın alma davranışları üzerine bir uygulama. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 3(1), 98-115.
  • Enginkaya, E. (2006). Elektronik perakendecilik ve elektronik alışveriş. Ege Akademik Bakış Dergisi, 6(1), 10-16.
  • Gültaş, P. ve Yıldırım, Y. (2016). İnternetten alışverişte tüketici davranışını etkileyen demografik faktörler. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 6(10), 32-50.
  • İzgi, B. B. ve Şahin, İ. (2013). Elektronik perakende sektörü ve internet alışverişi tüketici davranışı: Türkiye örneği. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 9-27.
  • Kayabaşı, A. (2010). Elektronik (online) Alışverişte lojistik faaliyetlere yönelik müşteri şikayetlerinin analizi ve bir alan araştırması. İşletme Araştırmaları Dergisi, 2(2), 21-42.
  • Khin, A., Chau, W. Tong, L. ve Chuan, C., S. (2016). Factors affecting for online marketing strategy of business development in Malaysia. British Journal of Ekonomics, Management&Trade 11(2), 1-17.
  • Kurnia, S. ve Chien, A. (2003). The Acceptance of online grocery shopping. Proceedings of the 16th Bled eCommerce Conference Etransformation, Slovenia,June 219-233.
  • Lavuri, R. (2023). Intrinsic factors affecting online impulsive shopping during the covıd-19 in emerging markets. International Journal of Emerging Markets, Ahead-of-print, 958-977.
  • Liao, Z. ve Cheung, M. (2001). Internet-based e-shopping and consume attitudes: An empirical study. Information and Management, 38, 299-306.
  • Li, M. ve Green, R. (2011). A Mediating influence on customer loyalty: The Role of perceived value. Journal of Management and Marketing Research, 7, 1-12.
  • Leinbach-Reyhle, N. (2015). The Single most important reason why online marketing is more important ever. www.forbes.com adresinden 16.02.2022 tarihinde alınmıştır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2011). Bilişim teknolojileri, internet ve e-posta yönetimi. 1-85.
  • Mola, H. (2020). Davranışsal iktisat perspektifinde iktisadi karar alma sürecinde gizli tuzaklar ve dürtmeler. Oltu Beşeri ve Sosyal Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 20-35.
  • Na, L. ve Zhang P. (2002). Consumer online shopping attitudes and behavior: an assesment of research. AMCIS October 2002 Proceedings. 508-513.
  • Özgüven, N. (2011). Tüketicilerin online alışverişe karşı tutumları ile demografik özellikleri arasındaki ilişkinin analizi. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13(21),47-54.
  • Örücü E. ve Tavşancı, S. (2001). Gıda ürünlerinde tüketicinin satın alma eğilimini etkileyen faktörler ve ambalajlama. Muğla Üniversitesi SBE Dergisi, (3), 1-13.
  • Ricciuti, M. (1995). Database Vendors Hawk Wares on Internet. Info World.
  • Soares J. C., Limongi R., De Souso Junior J. H., Santos W. S., Raasch M. ve Hoeckesfeld L. (2023). Assessing the effects of covıd-19 related risk on online shopping behavior. Journal of Marketing Analytics. 11, 82-94.
  • TÜİK, (2018). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, www.tuik.gov.tr adresinden 16.03.2023 tarihinde alınmıştır.
  • TÜİK, (2022). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, www.tuik.gov.tr adresinden 16.03.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Turan, A. H. (2008). İnternet alışverişi tüketici davranışını belirleyen etmenler: geliştirilmiş teknoloji kabul modeli (E-TAM) ile bir model önerisi, Akademik Bilişim, 723-731.
  • Turan, A. H. (2011). İnternet alışverişi tüketici davranışını belirleyen etmenler: planlı davranış teorisi (TPB) ile ampirik bir test, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 12(1), 128-143.
  • Uğur, U. (2016). İnternet kullanıcılarının online alışveriş ilgilenim düzeyleri: Sivas ili örneği. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 5-8, 392-403.
  • Uygun, M., Özçiftçi V. ve Divanoğlu S. U. (2011). Tüketicilerin online alışveriş davranışını etkileyen faktörler, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 373-385.
  • Vrechopoulos, A. D., Siomkos, G. ve Doukidis G. (2001). Internet Shopping adoption by Greek consumers, European Journal of Innovation Management, 4(3), 142-153.
  • Zhou, L., Dai, L.ve Zhang, D. (2007). Online Shopping Acceptance Model: A Critical Survey of Consumer Factors in Online Shopping, Journal of Electronic Commerce Research, 8(1), 41-63.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Davranışsal İktisat
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hilal Mola 0000-0002-2707-5577

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 8 Kasım 2023
Kabul Tarihi 22 Kasım 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Mola, H. (2023). Online alışverişlerde tüketici harcamaları ve gelir ilişkisi. Ardahan Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2), 99-108. https://doi.org/10.58588/aru-jfeas.1387749