Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BÖTEB Öğrencilerinin İnternet Metaforlarının Belirlenmesi: Gaziosmanpaşa Üniversitesi Örneği

Yıl 2014, Cilt: 2014 Sayı: 3, 18 - 29, 31.10.2014

Öz

Her türlü toplumsal yapılanma günümüzde internet üzerinden gerçekleşmektedir. Eğitim-öğretim alanında da benzer bir yapılanma kendini oldukça hızlı göstermiştir. İnternetle bu kadar iç içe bulunan internet kullanıcılarının interneti algılayışı ve bu ortamları tanımlamaları oldukça farklılıklar göstermektedir. BÖTE bölümü öğrencilerinin interneti tanımlamasında yararlandıkları metaforların belirlenmesi bu çalışmanın amacını teşkil etmektedir. Araştırma 2010 yılında Fırat ve Kabakçı’nın metaforlar üzerine geliştirdiği anket formu, 2011-2012 eğitim öğretim yılı güz döneminde Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü’nde öğrenim gören öğrenciler üzerinde uygulanmıştır. Araştırma bulguları incelendiğinde, oluşturulan metafor sayısının ve çeşitliliğinin katılımcıların sınıf düzeylerine ve yaşlarına göre farklılaşmadığı; günlük internette kalma süresi, internet kullanım süresi, internet kullanım yeterlilik düzeyi ve cinsiyete göre ise farklılaştığı görülmüştür. Metaforlar bireylerin yaşantılarından izler taşımakta ve öyle şekillenmektedir. Kadınlar interneti alışveriş merkezi, süpermarket, arkadaş, kitap, iletişim ve güneş gibi metaforlarla tanımlarken; erkekler oyun, ateş, arena, labirent ve ajan gibi metaforlarla tanımlamaktadır. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak belirtilen metaforlar cinsiyetlere göre farklılaşma içinde güzel bir örnektir. 

Kaynakça

  • Ak, S. ve Yenice, N. (2009). Öğretmen Adaylarının İnternet Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi, 3. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Sözlü Bildiri, 09/10/2009.
  • Bruce, H. (1999). Perceptions of the Internet: What People Think When They Search the Internet for Information. Internet Research: Electronic Networking Applications and Policy, 9(3), 187–199.
  • Canbek G. ve Sağıroğlu Ş. (2007). Çocuklar ve gençlerin bilgisayar ve İnternet Güvenliği. Politeknik Dergisi, 10(1), 33-39.
  • Carroll, J. & Thomas, J.C. (1982). Metaphor and the cognitive representation of computer systems. IEEE Transactions on Man, Systems, and Cybernetics., SMC-12 (2), 107-116.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (4), s. 693-712.
  • Durmuş, A., Bağcı, H. ve Ağca, R. K. (2008). İlköğretim öğrencilerinin İnternet metaforlarının karşılaştırılması. II. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu. 16- 18 Nisan, Ege Üniversitesi.
  • Ersoy, A. ve Türkan, B. (2009). Perceptions About Internet İn Elementary School Children’s Drawings. Elementary Education Online, 8(1), 57-73. [Online]: http://ilkogretim-online. org.tr.
  • Güven, B. ve Güven, S. (2009) İlköğretim Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Metafor Oluşturma Becerilerine İlişkin Nicel Bir İnceleme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 503- 512. Fırat, M., & Kabakçı, I. (2010). Use of Visual Metaphors for Navigation in Educational Hypermedia: Effects on The Navigational Performance. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 19(1), 5-22.
  • Johnston, R. (2009). Salvation or destruction: Metaphors of the Internet. First Monday, 14(4).
  • Kaya, S. ve Durmuş, A. (2009). Öğretmen Adaylarının İnternet ve Bilgisayar Hakkındaki Metaforlarının İncelenmesi, 3. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Sözlü Bildiri, 09/10/2009.
  • Lakoff, G. ve Johnson, M. (1980). Metaphors We Live by. Chicago: University of Chicago Press. Lakoff, G. & Johnson, M. (2005). Metaforlar: Hayat, anlam ve dil (Çev. G. Y. Demir). İstanbul: Paradigma.
  • Northcote, M., & Fetherston, T. (2006). New Metaphors for Teaching and Learning in a University Context. In HERDSA 2006 Conference Proceedings, 251-258.
  • Rızvanoğlu, K. (2007). Grafik Kullanıcı Arayüzlerinde Metaforların Kültürlerarası Kavranışı (Fransa ve Türkiye’de Bir E-Öğrenim Sitesi Üzerinden Karşılaştırmalı Bir Çalışma). Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ross, P.E. (1992). New whoof in Whorf. Scientific American, 266 (2), 24-25. Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 14(3), 459-496.
  • Slone, D. J. (2002). The Influence Of Mental Models and Goals On Search Patterns During Web Interaction. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53(13), 1152–1169.
  • Savolainen, R., & Kari, J. (2004). Conceptions of the Internet in Everyday Life Information Seeking. Journal of Information Science, 30(3), 219–226.
  • Şahin, Ş., & Baturay, M. H. (2013). Ortaöğretim Öğrencilerinin İnternet Kavramına İlişkin Algılarının Değerlendirilmesi: Bir Metafor Analizi Çalışması, Kastamonu Eğitim Dergisi, 21 (1), 177-192.
  • Tsai, C-C. (2006). What ıs the Internet? Taiwanese High School Students’ Perceptions. CyberPsychology & Behavior, 9(6), 767–771.
  • Wyatt, S. (2008). Feminism, technology and the information society: Learning from the past, imagining the future, Information, Communication & Society, 11(1), 111–130.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Yıl 2014, Cilt: 2014 Sayı: 3, 18 - 29, 31.10.2014

Öz

Kaynakça

  • Ak, S. ve Yenice, N. (2009). Öğretmen Adaylarının İnternet Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi, 3. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Sözlü Bildiri, 09/10/2009.
  • Bruce, H. (1999). Perceptions of the Internet: What People Think When They Search the Internet for Information. Internet Research: Electronic Networking Applications and Policy, 9(3), 187–199.
  • Canbek G. ve Sağıroğlu Ş. (2007). Çocuklar ve gençlerin bilgisayar ve İnternet Güvenliği. Politeknik Dergisi, 10(1), 33-39.
  • Carroll, J. & Thomas, J.C. (1982). Metaphor and the cognitive representation of computer systems. IEEE Transactions on Man, Systems, and Cybernetics., SMC-12 (2), 107-116.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (4), s. 693-712.
  • Durmuş, A., Bağcı, H. ve Ağca, R. K. (2008). İlköğretim öğrencilerinin İnternet metaforlarının karşılaştırılması. II. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu. 16- 18 Nisan, Ege Üniversitesi.
  • Ersoy, A. ve Türkan, B. (2009). Perceptions About Internet İn Elementary School Children’s Drawings. Elementary Education Online, 8(1), 57-73. [Online]: http://ilkogretim-online. org.tr.
  • Güven, B. ve Güven, S. (2009) İlköğretim Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Metafor Oluşturma Becerilerine İlişkin Nicel Bir İnceleme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 503- 512. Fırat, M., & Kabakçı, I. (2010). Use of Visual Metaphors for Navigation in Educational Hypermedia: Effects on The Navigational Performance. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 19(1), 5-22.
  • Johnston, R. (2009). Salvation or destruction: Metaphors of the Internet. First Monday, 14(4).
  • Kaya, S. ve Durmuş, A. (2009). Öğretmen Adaylarının İnternet ve Bilgisayar Hakkındaki Metaforlarının İncelenmesi, 3. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Sözlü Bildiri, 09/10/2009.
  • Lakoff, G. ve Johnson, M. (1980). Metaphors We Live by. Chicago: University of Chicago Press. Lakoff, G. & Johnson, M. (2005). Metaforlar: Hayat, anlam ve dil (Çev. G. Y. Demir). İstanbul: Paradigma.
  • Northcote, M., & Fetherston, T. (2006). New Metaphors for Teaching and Learning in a University Context. In HERDSA 2006 Conference Proceedings, 251-258.
  • Rızvanoğlu, K. (2007). Grafik Kullanıcı Arayüzlerinde Metaforların Kültürlerarası Kavranışı (Fransa ve Türkiye’de Bir E-Öğrenim Sitesi Üzerinden Karşılaştırmalı Bir Çalışma). Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ross, P.E. (1992). New whoof in Whorf. Scientific American, 266 (2), 24-25. Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 14(3), 459-496.
  • Slone, D. J. (2002). The Influence Of Mental Models and Goals On Search Patterns During Web Interaction. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53(13), 1152–1169.
  • Savolainen, R., & Kari, J. (2004). Conceptions of the Internet in Everyday Life Information Seeking. Journal of Information Science, 30(3), 219–226.
  • Şahin, Ş., & Baturay, M. H. (2013). Ortaöğretim Öğrencilerinin İnternet Kavramına İlişkin Algılarının Değerlendirilmesi: Bir Metafor Analizi Çalışması, Kastamonu Eğitim Dergisi, 21 (1), 177-192.
  • Tsai, C-C. (2006). What ıs the Internet? Taiwanese High School Students’ Perceptions. CyberPsychology & Behavior, 9(6), 767–771.
  • Wyatt, S. (2008). Feminism, technology and the information society: Learning from the past, imagining the future, Information, Communication & Society, 11(1), 111–130.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuğba Kocadağ

Mehmet Emin Aksoy Bu kişi benim

Kenan Zengin

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2014
Gönderilme Tarihi 13 Eylül 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2014 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kocadağ, T., Aksoy, M. E., & Zengin, K. (2014). BÖTEB Öğrencilerinin İnternet Metaforlarının Belirlenmesi: Gaziosmanpaşa Üniversitesi Örneği. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2014(3), 18-29.