Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DAİMİ NEZARETÇİLİĞİN MADEN MEVZUATINDAKİ YERİ VE MADEN MÜHENDİSLERİNİN DAİMİ NEZARETÇİ OLARAK GÖREV, YETKİ VE SORUMLULUKLARI

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 1 - 16, 25.03.2024
https://doi.org/10.57120/yalvac.1438212

Öz

Madenlerin işletilerek üretilmesi ve sonrasında ekonomiye kazandırılması, ülkelerin kalkınması için oldukça önemlidir. Maden üretimine yönelik hazırlık çalışmaları ve maden üretimi için yapılan faaliyetler maden mevzuatı açısından işletme faaliyeti olarak tanımlanır. Maden işletme faaliyetlerinin yapılabilmesi için daimi nezaretçinin atanması gereklidir. Maden mevzuatında, daimi nezaretçi ise maden işletmesinde daimi olarak istihdam edilen maden mühendisi olarak tanımlanır. Bir maden mühendisinin daimi nezaretçi olarak atanabilmesinin öncelikli şartı daimi nezaretçi sertifikasına sahip olmasıdır. İlk kez bu sertifikayı alacak (kazanılmış hakkı bulunmayan) maden mühendislerinin eğitimlere katılması ve yapılacak sınavda başarılı olmaları gereklidir. Daimi nezaretçi eğitimleri Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğü (MAPEG) tarafından düzenlenmektedir. Daimi nezaretçi atamalarında, sertifika dışında gerekli olan şartlar Maden Yönetmeliğinde detaylı şekilde düzenlenmiştir. Daimi nezaretçi ataması, işletme faaliyetlerinin yapılabilmesi için zorunlu olmasının yanında MAPEG’e yapılan taleplerin değerlendirilebilmesi için ön koşullardan birisidir. Bu çalışmada, daimi nezaretçinin maden mevzuatından kaynaklı görev, yetki ve sorumlulukları ile eğitim süreci incelenerek, madencilik sektörü açısından önemine değinilmiştir.

Teşekkür

Daimi nezaretçi uygulamalarında önemli katkıları olan ve makalenin oluşturulması aşamasında bilgi ve tecrübelerine başvurduğumuz Maden ve Petrol Uzmanı Sn. İbrahim Halil DEMİR’e teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • [1] Türkiye Cumhuriyeti Anayasası. (1982). T.C. Cumhurbaşkanlığı Mevzuat Bilgi Sistemi, Erişim adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=2709&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5
  • [2] Akbulut, A., Özdoğan, A. K. & Demir, B. G. (2023). Maden Mühendisliği Lisans Eğitiminde Kadın Öğrenci ve Akademisyen Sayılarının İncelenmesi. Uluslararası Doğu Anadolu Fen Mühendislik ve Tasarım Dergisi, 5(2),215-226. DOI: 10.47898/ijeased.1338474
  • [3] Maral, M. (2019). Daimî Nezaretçinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları & Nezaretçiler Açısından Maden İşletmelerinin Değerlendirilmesi. İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. [4] 6309 sayılı Maden Kanunu. (1954). Erişim Adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/8655.pdf
  • [5] 3213 sayılı Maden Kanunu. (1985). Erişim Adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/18785.pdf.
  • [6] Maden Kanunun Uygulanmasına Dair Yönetmelik. (1985). Erişim Adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/18850.pdf
  • [7] Maden Kanunu’nda ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun (Kanun no:5177). (2004). Erişim Adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2004/06/20040605.htm
  • [8] Maden Kanunu’nda ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (Kanun no:5995) (2010). Erişim Adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2010/06/20100624-1.htm
  • [9] Maden Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (Kanun no:6592). (2015). Erişim Adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/02/20150218-1.htm
  • [10] Maden Kanunu Uygulama Yönetmeliği. (2005). Erişim Adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2005/02/20050203-2.htm
  • [11] Madencilik Faaliyetleri Uygulama Yönetmeliği. (2010): Erişim Adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2010/11/20101106-6.htm
  • [12] Maden Yönetmeliği. (2017). Erişim Adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2017/09/20170921-1.htm
  • [13] Maden Yönetmeliği. (2022). Erişim Adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2022/12/20221211-1.htm
  • [14] 3213 sayılı Maden Kanunu. (1985). T.C. Cumhurbaşkanlığı Mevzuat Bilgi Sistemi, Erişim Adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=3213&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5
  • [15] Daimî Nezaretçi Uzaktan Eğitimi. (2023). Erişim Adresi: https://www.mapeg.gov.tr/Home/Announcement/2981%20Daimi-Nezaretci-Uzaktan-Egitimi
  • [16] Daimî Nezaretçi Eğitimi. (2024). Erişim Adresi: https://www.mapeg.gov.tr/Home/Announcement/3305%20Daimî -Nezaretci-Uzaktan-Egitimi
  • [17] Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğü (MAPEG) 2022 Yılı Faaliyet Raporu. (2023). Erişim Adresi: https://www.mapeg.gov.tr/Uploads/Dosyalar/MAPEG%202022%20Y%C4%B1l%C4%B1%20%C4%B0dare%20Faaliyet%20Raporu%2028.02.2023%2016_50.pdf
  • [18] Akbulut, A. (2023). Ülkemiz Madencilik Sektörünün Geleceği Açısından Maden, Jeoloji ve Jeofizik Mühendisliklerinin Tercih Edilirliğinin Önemi, Üç Mühendislik Disiplinin Maden Kanunu Kapsamındaki Yeri, Görev, Yetki ve Sorumluluklarının İncelenmesi, Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğü, Uzmanlık Tezi, Ankara.
  • [19] Maden Yönetmeliği. (2022). T.C. Cumhurbaşkanlığı Mevzuat Bilgi Sistemi, Erişim Adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=39873&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • [20] TMMOB Maden Mühendisleri Odası. (2023). Haberler, Maden Yönetmeliği’nin Bazı Maddeleri İle İlgili Yürütmenin Durdurulmasına Karar Verilmiştir! Erişim Adresi: https://www.maden.org.tr/icerik/maden-yoenetmeligi-nin-bazi-maddeleri-ile-ilgili-yueruetmenin-durdurulmasina-karar-verilmistir-202310051742
  • [21] Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğü. (2024). 2024 Yılına ait Mali Yükümlülükler. Erişim Adresi: https://www.mapeg.gov.tr/Home/Announcement/3201%202024-Yili-Mali-Yukumlulukler

THE PLACE OF THE PERMANENT SUPERVISION IN MINING LEGISLATION AND DUTIES, AUTHORITIES AND RESPONSIBILITIES OF MINING ENGINEER AS PERMANENT SUPERVISOR

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 1 - 16, 25.03.2024
https://doi.org/10.57120/yalvac.1438212

Öz

The exploitation and production of minerals and their subsequent utilisation in the economy are very important for the development of countries. Preparatory works for mine production and activities carried out for mine production are defined as operation activities in terms of mining legislation. A permanent supervisor must be appointed in order to carry out mining operations. In mining legislation, a permanent supervisor is defined as a mining engineer who is permanently employed in the mining operation. The primary condition for a mining engineer to be appointed as a permanent supervisor is to have a permanent supervisor certificate. Mining engineers who will receive this certificate for the first time (who have no vested rights) must attend the trainings and be successful in the exam to be held. Permanent supervisor trainings are organised by the General Directorate of Mining and Petroleum Affairs (MAPEG). The conditions required for permanent supervisor appointments, other than the certificate, are regulated in detail in the Mining Regulation. The appointment of a permanent supervisor is one of the prerequisites for the evaluation of the requests made to MAPEG as well as being mandatory for the operation activities. In this study, the duties, authorities and responsibilities of the permanent supervisor arising from the mining legislation and the training process are analysed and its importance for the mining sector is mentioned.

Kaynakça

  • [1] Türkiye Cumhuriyeti Anayasası. (1982). T.C. Cumhurbaşkanlığı Mevzuat Bilgi Sistemi, Erişim adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=2709&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5
  • [2] Akbulut, A., Özdoğan, A. K. & Demir, B. G. (2023). Maden Mühendisliği Lisans Eğitiminde Kadın Öğrenci ve Akademisyen Sayılarının İncelenmesi. Uluslararası Doğu Anadolu Fen Mühendislik ve Tasarım Dergisi, 5(2),215-226. DOI: 10.47898/ijeased.1338474
  • [3] Maral, M. (2019). Daimî Nezaretçinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları & Nezaretçiler Açısından Maden İşletmelerinin Değerlendirilmesi. İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. [4] 6309 sayılı Maden Kanunu. (1954). Erişim Adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/8655.pdf
  • [5] 3213 sayılı Maden Kanunu. (1985). Erişim Adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/18785.pdf.
  • [6] Maden Kanunun Uygulanmasına Dair Yönetmelik. (1985). Erişim Adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/18850.pdf
  • [7] Maden Kanunu’nda ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun (Kanun no:5177). (2004). Erişim Adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2004/06/20040605.htm
  • [8] Maden Kanunu’nda ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (Kanun no:5995) (2010). Erişim Adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2010/06/20100624-1.htm
  • [9] Maden Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (Kanun no:6592). (2015). Erişim Adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/02/20150218-1.htm
  • [10] Maden Kanunu Uygulama Yönetmeliği. (2005). Erişim Adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2005/02/20050203-2.htm
  • [11] Madencilik Faaliyetleri Uygulama Yönetmeliği. (2010): Erişim Adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2010/11/20101106-6.htm
  • [12] Maden Yönetmeliği. (2017). Erişim Adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2017/09/20170921-1.htm
  • [13] Maden Yönetmeliği. (2022). Erişim Adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2022/12/20221211-1.htm
  • [14] 3213 sayılı Maden Kanunu. (1985). T.C. Cumhurbaşkanlığı Mevzuat Bilgi Sistemi, Erişim Adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=3213&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5
  • [15] Daimî Nezaretçi Uzaktan Eğitimi. (2023). Erişim Adresi: https://www.mapeg.gov.tr/Home/Announcement/2981%20Daimi-Nezaretci-Uzaktan-Egitimi
  • [16] Daimî Nezaretçi Eğitimi. (2024). Erişim Adresi: https://www.mapeg.gov.tr/Home/Announcement/3305%20Daimî -Nezaretci-Uzaktan-Egitimi
  • [17] Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğü (MAPEG) 2022 Yılı Faaliyet Raporu. (2023). Erişim Adresi: https://www.mapeg.gov.tr/Uploads/Dosyalar/MAPEG%202022%20Y%C4%B1l%C4%B1%20%C4%B0dare%20Faaliyet%20Raporu%2028.02.2023%2016_50.pdf
  • [18] Akbulut, A. (2023). Ülkemiz Madencilik Sektörünün Geleceği Açısından Maden, Jeoloji ve Jeofizik Mühendisliklerinin Tercih Edilirliğinin Önemi, Üç Mühendislik Disiplinin Maden Kanunu Kapsamındaki Yeri, Görev, Yetki ve Sorumluluklarının İncelenmesi, Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğü, Uzmanlık Tezi, Ankara.
  • [19] Maden Yönetmeliği. (2022). T.C. Cumhurbaşkanlığı Mevzuat Bilgi Sistemi, Erişim Adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=39873&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • [20] TMMOB Maden Mühendisleri Odası. (2023). Haberler, Maden Yönetmeliği’nin Bazı Maddeleri İle İlgili Yürütmenin Durdurulmasına Karar Verilmiştir! Erişim Adresi: https://www.maden.org.tr/icerik/maden-yoenetmeligi-nin-bazi-maddeleri-ile-ilgili-yueruetmenin-durdurulmasina-karar-verilmistir-202310051742
  • [21] Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğü. (2024). 2024 Yılına ait Mali Yükümlülükler. Erişim Adresi: https://www.mapeg.gov.tr/Home/Announcement/3201%202024-Yili-Mali-Yukumlulukler
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çevre Yönetimi (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Akın Akbulut 0000-0002-5109-5682

Ali Koray Özdoğan 0000-0001-9542-1008

Behzat Gökçen Demir 0000-0002-1767-009X

Erken Görünüm Tarihi 18 Mart 2024
Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 16 Şubat 2024
Kabul Tarihi 11 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akbulut, A., Özdoğan, A. K., & Demir, B. G. (2024). DAİMİ NEZARETÇİLİĞİN MADEN MEVZUATINDAKİ YERİ VE MADEN MÜHENDİSLERİNİN DAİMİ NEZARETÇİ OLARAK GÖREV, YETKİ VE SORUMLULUKLARI. Yalvaç Akademi Dergisi, 9(1), 1-16. https://doi.org/10.57120/yalvac.1438212

http://www.yalvacakademi.org/