Araştırmanın amacı Samsun İli Organik Fındık Tarımsal Üretici Birlikleri (OFTÜB)’nde üye memnuniyetini ve etkili faktörleri belirlemektir. Araştırmanın verileri Samsun ilinde Basit Tesadüfi Örnekleme Yöntemine göre belirlenen 92 üyeden anket yoluyla elde edilen verilerden oluşmaktadır. Üyelerin memnuniyetine etkili faktörler ise Sıralı Probit Modeli kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları üyelerin %52’sinin birlikten çok memnun olduğunu, %30’unun orta ve %18’inin ise düşük seviyede memnun olduğunu göstermektedir. Model sonuçları üye memnuniyetine üyenin eğitim seviyesi, birlik aracılığıyla fındığı pazarlama, eğitimlere katılma, üyenin birliğe bağlılığı ve üyenin diğer üyelere güven düzeyi değişkenlerinin pozitif yönlü, cinsiyet ve birliği ziyaret etme değişkenlerinin ise negatif yönlü etkilediğini göstermektedir. Bu nedenle, üyelerin memnuniyetini artırabilmek için birliklerin fındığın pazarlanmasında daha fazla aktif rol alması, üyelerin eğitim programlarına katılımlarının artırılması, daha fazla kadının birliğe üyeliklerinin teşvik edilmesi, üyelerin birliklerine güven ve bağlılıklarının artırılması gerekli görülmektedir.
Ondokuz Mayıs Üniversitesi
PYO.ZRT.1904.14.016
The objective of this study was to examine the level of member satisfaction and its influencing factors in the Organic Hazelnut Agricultural Producer Union (OHAPU) of the Samsun Province. The data of this study was collected through surveys from 92 members in the Samsun Province using the Simple Random Sampling Method. The factors affecting the levels of the members’ satisfaction were analyzed by the Ordered Probit Model. The research results showed that while 52% of the members were highly satisfied with the union, 30% and 18% of the members were satisfied at moderate and low levels, respectively. The empirical model results showed also that while the variables of the education level of the member, marketing hazelnut through the unions, participation in education, the member’s commitment to the union and the trust level of the member in other members had statistically positive effects on the satisfaction level of the members towards the union, the variables of gender and frequency of visits to the union had statistically negative effects. Therefore, the union’s taking a more active role in marketing of the hazelnut of the members, increasing the participation of the members to training programs, encouraging more women to become a member of the union, increasing the members’ trust in and commitment to their unions could increase the members’ satisfaction to their union.
Organic hazelnut Turkey Agricultural producer union Member satisfaction Ordered probit model
PYO.ZRT.1904.14.016
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Agricultural, Veterinary and Food Sciences |
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Project Number | PYO.ZRT.1904.14.016 |
Publication Date | August 31, 2021 |
Submission Date | June 13, 2020 |
Acceptance Date | December 3, 2020 |
Published in Issue | Year 2021Volume: 24 Issue: 4 |
International Peer Reviewed Journal
Free submission and publication
Published 6 times a year
KSU Journal of Agriculture and Nature
e-ISSN: 2619-9149