Tüketici Yenilikçiliğinin Marka Denkliği Unsurlarına ve Satın Alma Davranışı Üzerine Etkisinin İncelenmesi: Tarım Ekipmanları Sektöründe YEM Tabanlı Bir Uygulama
Yıl 2025,
Cilt: 28 Sayı: 4, 1143 - 1158
Başar Altuntaş
,
Tahir Yildirim
Öz
Tüketici yenilikçiliği, bireylerin yeni ürün, hizmet veya fikirleri benimseme eğilimlerini ifade eden önemli bir kavramdır. Gelişen teknoloji ve değişen yaşam standartları, tüketicilerin ihtiyaçlarını sürekli olarak dönüştürmektedir. Tarım sektöründe de bu yenilikçi eğilimler, teknoloji temelli ürünlerin geliştirilmesine yol açmaktadır. Çiftçiler, verimliliği artıran ve iş süreçlerini kolaylaştıran yenilikçi tarım ekipmanlarını daha fazla talep etmektedirler. Yürütülen bu çalışma, tüketici yenilikçiliği ile marka denkliği unsurları arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Bu ilişkiden hareketle, çiftçilerin yenilikleri benimseme ve satın alma davranışlarının ortaya konulması amaçlanmaktadır. Firmaların pazarlama stratejileri geliştirmelerine katkı sunmayı hedefleyen bu çalışma sonuçlarına göre yenilikçi ürünlerin yalnızca iş verimliliğini artırmakla kalmayıp, aynı zamanda tüketicinin marka farkındalığını arttırdığı, kalite algısını ve markaya olan bağlılığı güçlendirdiği belirlenmiştir. Tüketicilerin yaş ve eğitim düzeylerine göre yenilikleri benimsemeleri arasında farklılıkların olduğu da ayrıca tespit edilmiştir. Sonuçlar, tüketici yenilikçiliği ile ilgili stratejilerin işletmelerin pazarlama faaliyetlerine yön verecek önemli bir kaynak teşkil edeceğini göstermektedir Ayrıca tarım sektöründe firmaların rekabet avantajı elde etmeleri ve uzun vadeli sürdürülebilir üretim sağlamaları açısından kritik olduğunu ortaya koymaktadır
Etik Beyan
Bu çalışma için etik kurul onayı, 08.01.2025 tarihli ve 2025/01/36 sayılı kararla Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu’ndan alınmıştır.
Kaynakça
- Aaker, D.A. (1991) Managing Brand Equity. The Free Press, New York.
- Aaker, D.A. (1996). Building strong brands. The Free Press, New York, 380 pages.
- Aaker, D.A. (2010). Güçlü Markalar Yaratmak, S. E. Demirci trans., MediaCat, Istanbul, 392 pages.
- Abdikoğlu, D.I. (2019). Trakya Bölgesinde Tarımsal Mekanizasyon Düzeyinin İllere Göre Belirlenmesi.
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Tarım ve Doğa Dergisi, 22(6), 865-871.
- Adnan, N., Nordin, S.M., Bahruddin, M.A., & Tareq, A.H. (2019). A State-of-the-Art Review on Facilitating Sustainable Agriculture Through Green Fertilizer Technology Adoption: Assessing Farmers Behavior. Trends in Food Science & Technology, 86: 439-452.
- Aktepe, C., & Baş, M. (2008). Marka Bilgisi Sürecinde Marka Farkındalığı ve Algılanan Kalite (Beklenti) Ilişkisi ve Gsm Sektörüne Yönelik Bir Analiz. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(1), 81-96.
- Albar, B.O. & Oksuz, G. (2013). Marka Farkındalığı Oluşturma Sürecinde Reklamlarda Ünlü Kişilerin Kullanılmasının Tüketicilerin Satın Alma Karar Süreçleri Üzerindeki Etkisi: Giresun İli Araştırması. The Journal of
Academic Social Science Studies, 6(8), 417-431.
- Altuntaş, B., Kızılcan, N. K., & Candemir, S. (2025). Üreticilerin Yenilikleri Benimsemesinin Teknoloji Kabul Modeli Çerçevesinde Değerlendirilmesi: Kırşehir İli Örneği. Eurasian Journal of Agricultural Economics (EJAE), 5(1), 24-41.
- Altuntaş, B. (2024). Teknoloji Kabul Modeli ve Genişletilmiş Teknoloji Kabul Modeli. Tüketici Davranışlarında Kullanılan Modeller (B.Armutçu ve A.Tan Ed.). Eğitim Yayınevi, Konya, pp.105-131.
- Altuntas, B. (2017). Y Kuşağının Mobil Öğrenme Uygulama Tercihini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(6), 89-104.
- Altuntas, B., Karaarslan, M.H., & Özdemir, H.O. (2015). Yerel Pazarlarda Tüketicilerin GSM Operatörlerini Algılamalarını Belirlemeye Yönelik Bir Çalışma. Business & Management Studies: An International Journal,
3(1), 39-55.
- Anonymus (2022). Tarım ve Orman Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Kırşehir Tarımsal Yatırım Rehberi, https://www.tarimorman.gov.tr/TRGM/TARYAT/Belgeler/il_yatirim_rehberleri/kirsehir.pdf
- Ayas, N. (2012). Marka Değeri Algılamalarının Tüketici Satın Alma Davranışı Üzerine Etkisi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi 7(1), 163-183
- Aybek, A., Kuzu, H., & Karadöl, H. (2021). Türkiye’nin ve Tarım Bölgelerinin Tarımsal Mekanizasyon Düzeyindeki Değişimlerin Son On Yıl (2010-2019) ve Gelecek Yıllar (2020-2030) için Değerlendirilmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Tarım ve Doğa Dergisi, 24(2), 319-336.
- Bentler, P. M., & Bonett, D. G. (1980). Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance structures. Psychological bulletin, 88(3), 588.
- Berens, G., van Riel, C.B & van Bruggen, G.H. (2005). Corporate Associations and Consumer Product Responses: The Moderating Role of Corporate Brand Dominance, Journal of Marketing, 69(3), 35-48.
- Bilim, C., Korucu, T., & Semerci, T. (2014). Gaziantep İlinin Tarımsal Mekanizasyon Özellikleri. KSÜ Doğa Bilimleri Dergisi, 17(2), 14-23.
- Bloemer, J. & Odekerken-Schröder, G. (2003). Antecedents and Consequences of Affective Commitment, Australasian Marketing Journal, 11(3), 33-43.
- Brislin, R. W. (1970). Back-Translation for Cross-Cultural Research. Journal of Cross-Cultural Psychology, 1(3), 185-216.
- Cheng, J.M., Kao, L.L., & Lin, J.Y.C. (2004). An investigation of the diffusion of online games in Taiwan: An application of Rogers’ diffusion of innovation theory. Journal of American Academy of Business, 5(1/2), 439-445.
- Craney, T. A., & Surles, J. G. (2002). Model-dependent variance inflation factor cutoff values. Quality engineering, 14(3), 391-403.
- Cohen, W. (2011, February 16). Only Two Basic Organizational Functions: Innovation and Marketing https://www.hrexchangenetwork.com/hr-talent-management/columns/innovation-and-marketing
- D'Antonio P., Mehmeti A., Toscano F., Fiorentino C. (2023). Operating performance of manual, semi-automatic, and automatic tractor guidance systems for precision farming. Research in Agricultural Engineering, 69(4), 179–188.
- Damalas, C. A., & Koutroubas, S. D. (2018). Farmers' behavior in pesticide use: A key concept for improving environmental safety. Current Opinion in Environmental Science and Health, 4: 27-30.
- Erdil, T.S. & Uzun, Y. (2009). Marka Olmak. Beta Printing Publishing Distribution, Istanbul, 475 pages.
Eryiğit, C. & Kavak, B. (2011). Tüketici Yenilikçiliğinin Tutumsal ve Davranışsal Uyumunun İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(2), 95-114.
- Giddens, N. (2002). Brand Loyalty. Ag Decision Maker, Iowa State University Extensions. 5(54), 1-2.
- Goldsmith, R.E., & Hofacker, C.F. (1991). Measuring Consumer Innovativeness. Journal of the Academy of Marketing Science, 19(3), 209-221.
- Henseler, J., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2015). A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling. Journal of the academy of marketing science, 43, 115-135.
- Higgins, J.A. (2006). Brand Equity and College Athletics: Investigating the Effect of Brand Uncertainty Situations on Consumer-Based Brand Equity (UMI Number: 3226349), [PhD Thesis, The Ohio State University]. ProQuest.
- Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: a multidisciplinary journal, 6(1), 1-55.
- IBM Corp. (2020). IBM SPSS Statistics for Windows (Version 27.0) [Computer software]. Armonk, NY.
- Im, S., Bayus, B. L., & Mason, C. H. (2003). An empirical study of innate consumer innovativeness, personal characteristics, and new-product adoption behavior. Journal of the academy of marketing science, 31(1), 61-73.
- Işık, E., Güler, T., & Ayhan, A. (2003). Bursa iline ilişkin mekanizasyon düzeyinin belirlenmesine yönelik bir çalışma. Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 17(2), 125-136.
- Kaptanoğlu, R.Ö., Kılıçarslan, M., & Tosun, A. (2019). Marka Ve Marka Farkındalığı. The Journal of Social Science, 3(5), 248-266.
- Karaarslan, M.H. & Akdoğan, Ş. (2013). Tüketici Yenilikçiliği, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27(2), 1-20.
- Karaarslan, M.H. & Akdoğan, M.Ş. (2015). Consumer Innovativeness: A Market Segmentation. International Journal of Business and Social Science, 6(8), 227-237.
- Keller, K. L. (1993). Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity. Journal of marketing, 57(1), 1-22.
- Keller, K.L. (1998). Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity, Prentice-Hall, New Jersey, 635 pages.
- Kızgın, Y. & Benli, T. (2018). Reklam Sloganlarının Marka Farkındalığına Olan Etkisinin Belirlenmesi. Business & Management Studies: An International Journal, 6(4), 1178-1197.
- Kim, H.B, Woo, G.K. & Jeong A.A. (2003). The Effect of Consumer-Based Brand Equity on Firms’ Financial Performance, Journal of Consumer Marketing, 20(4), 335-35.
- Koçkaya, F. A. (2022). Yerli tarım makinaları üreticilerinin markalaşma algıları ve markalaşma faaliyetleri. Turkish Journal of Marketing, 7(1), 1-18.
- Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement, 30(3), 607-610. https://doi.org/10.1177/001316447003000308
- Liu, D., Huang, Y., & Luo, X. (2023). Farmers’ technology preference and influencing factors for pesticide reduction: evidence from Hubei Province, China. Environmental Science and Pollution Research, 30(3), 6424-6434.
- Low, G.S., & Lamb Jr, C.W. (2000). The Measurement and Dimensionality of Brand Associations. Journal of Product & Brand Management, 9(6), 350-370.
- Matzler, K., Grabner-Krauter, S. & Bidmon, S. (2008). Risk Aversion and Brand Loyalty: The Mediating Role of Brand Trust and Brand Affect. Journal of Product and Brand Management. 17(3), 154– 162.
- Midgley, D.F., & Dowling, G.R. (1978). Innovativeness: The concept and Its Measurement. Journal of Consumer Research, 4(4), 229-242.
- Mittal, B. & Lassar, W.M. (1998). Why do Customer Switch? The Dynamics of Satisfaction Versus Loyalty, The Journal of Services Marketing, 12(3), 177-194.
- Onurlubaş, E. (2018). Marka Değeri Boyutlarının Marka Bağlılığı ve Satın Alma Niyeti Üzerine Etkisi: X Marka Beyaz Eşya Kullanıcıları Üzerine Bir Uygulama. Electronic Turkish Studies, 13(30), 273-302.
- Ringle, C.M., Wende, S., & Becker, J.M. (2024). SmartPLS 4. Bönningstedt: SmartPLS. Retrieved from https://www.smartpls.com
- Robinson, P., Shaver, R., & Wrightsman, S. (1991). Criteria for Scale Selection and Evaluation. In J.P. Robinson, P.R. Shaver, L.S. Wrightsman (Eds.), Measures of Personality and Social Psychological Attitudes. San Diego,
Gulf Professional Publishing, 753 pages.
- Rogers, E.M. (1976). New Product Adoption and Diffusion. Journal of Consumer Research, 2(4), 290-301.
- Rogers, E.M. (1983). Diffusion of Innovations, 3rd Ed. The Free Press, MacMillan, New York. 453 pages.
- Rowley, J. (2005). The four Cs of Customer Loyalty. Marketing Intelligence & Planning, 23(6), 574-581.
- Steenkamp, J. B. E., & Gielens, K. (2003). Consumer and market drivers of the trial probability of new consumer packaged goods. Journal of Consumer Research, 30(3), 368-384.
- Subramanian, K. S., Pazhanivelan, S., Srinivasan, G., Santhi, R., & Sathiah, N. (2021). Drones in insect pest management. Frontiers in Agronomy, 3, 640885.
- Tabachnick, B.G., Fidell, L.S., & Ullman, J.B. (2013). Using Multivariate Statistics A Practical Approach to using Multivariate Analyses, Pearson Education, Boston, MA, 983 pages.
- Taşkın, E. (2003). Satış Teknikleri Eğitimi. İstanbul: Papatya Yayıncılık. İstanbul, 384 pages.
- Tellis, G.J., Yin, E., & Bell, S. (2009). Global Consumer Innovativeness: Cross-country Differences and Demographic Commonalities. Journal of International Marketing, 17(2), 1-22.
- Torlak, Ö., Doğan, V., & Özkara, B. Y. (2014). Marka Farkindaliği, Marka İmajı, Markadan Etkilenme ve Markaya Güvenin Marka Bağlılığı Üzerindeki Görece Etkilerinin İncelenmesi: Turkcell Örneği. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 9(1), 147-161.
- Truong, Y. (2013). A Cross-Country Study of Consumer Innovativeness and Technological Service Innovation. Journal of Retailing and Consumer Services, 20(1), 130-137.
- TÜİK, (2024, February 24). Tarımsal Alet ve Makine Sayıları.
https://data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=tarim-111
- Valizadeh, N., Rezaei-Moghaddam, K., & Hayati, D. (2020). Analyzing Iranian farmers' behavioral intention
towards acceptance of drip irrigation using extended technology acceptance model. Journal of Agricultural Science and Technology, 22(5), 1177-1190.
- Wang, Y. & Cho, H. (2012). The Effect of Fashion Innovativeness on Consumer's Online Apparel Customization. International Journal of Organizational Innovation, 5(2: 263-283.
- Zarei, R., Zamani, G.H., Karimi, H., & Micheels, E.T. (2022). An extension of the technology acceptance model: Understanding farmers’ behavioral intention towards using agricultural e-commerce. International Journal of Agricultural Management and Development (IJAMAD), 12(1), 27-42.
- Zanin, A. R. A., Neves, D. C., Teodoro, L. P. R., da Silva Júnior, C. A., da Silva, S. P., Teodoro, P. E., & Baio, F. H. R. (2022). Reduction of pesticide application via real-time precision spraying. Scientific reports, 12(1), 5638.
Examining the Impact of Consumer Innovativeness on Brand Equity Components and Purchasing Behavior: A SEM-Based Field Study in the Agricultural Equipment Industry
Yıl 2025,
Cilt: 28 Sayı: 4, 1143 - 1158
Başar Altuntaş
,
Tahir Yildirim
Öz
Consumer innovativeness is a crucial concept that reflects individuals' tendencies to adopt new products, services, or ideas. Evolving technology and changing living standards continuously transform consumer needs. In the agricultural sector, these innovative tendencies foster the development of technology-based products. Farmers increasingly demand innovative agricultural equipment that enhances efficiency and simplifies work processes. This study examines the relationship between consumer innovativeness and brand equity components. Based on this relationship, the study aims to reveal farmers' innovation adoption and purchasing behaviors. The findings indicate that innovative products not only improve operational efficiency but also enhance consumer brand awareness, strengthen perceived quality, and reinforce brand loyalty. Additionally, the study identifies differences in innovation adoption based on consumers’ age and education levels. The results suggest that strategies related to consumer innovativeness can serve as a valuable resource for guiding businesses’ marketing activities. Furthermore, they highlight the critical role of consumer innovativeness in achieving competitive advantage and ensuring long-term sustainable production in the agricultural sector
Etik Beyan
Ethics Committee Approval for this study was obtained from the Kırşehir Ahi Evran University Social and Human Sciences Scientific Research and Publication Ethics Committee with the decision dated 08.01.2025 and numbered 2025/01/36.
Kaynakça
- Aaker, D.A. (1991) Managing Brand Equity. The Free Press, New York.
- Aaker, D.A. (1996). Building strong brands. The Free Press, New York, 380 pages.
- Aaker, D.A. (2010). Güçlü Markalar Yaratmak, S. E. Demirci trans., MediaCat, Istanbul, 392 pages.
- Abdikoğlu, D.I. (2019). Trakya Bölgesinde Tarımsal Mekanizasyon Düzeyinin İllere Göre Belirlenmesi.
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Tarım ve Doğa Dergisi, 22(6), 865-871.
- Adnan, N., Nordin, S.M., Bahruddin, M.A., & Tareq, A.H. (2019). A State-of-the-Art Review on Facilitating Sustainable Agriculture Through Green Fertilizer Technology Adoption: Assessing Farmers Behavior. Trends in Food Science & Technology, 86: 439-452.
- Aktepe, C., & Baş, M. (2008). Marka Bilgisi Sürecinde Marka Farkındalığı ve Algılanan Kalite (Beklenti) Ilişkisi ve Gsm Sektörüne Yönelik Bir Analiz. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(1), 81-96.
- Albar, B.O. & Oksuz, G. (2013). Marka Farkındalığı Oluşturma Sürecinde Reklamlarda Ünlü Kişilerin Kullanılmasının Tüketicilerin Satın Alma Karar Süreçleri Üzerindeki Etkisi: Giresun İli Araştırması. The Journal of
Academic Social Science Studies, 6(8), 417-431.
- Altuntaş, B., Kızılcan, N. K., & Candemir, S. (2025). Üreticilerin Yenilikleri Benimsemesinin Teknoloji Kabul Modeli Çerçevesinde Değerlendirilmesi: Kırşehir İli Örneği. Eurasian Journal of Agricultural Economics (EJAE), 5(1), 24-41.
- Altuntaş, B. (2024). Teknoloji Kabul Modeli ve Genişletilmiş Teknoloji Kabul Modeli. Tüketici Davranışlarında Kullanılan Modeller (B.Armutçu ve A.Tan Ed.). Eğitim Yayınevi, Konya, pp.105-131.
- Altuntas, B. (2017). Y Kuşağının Mobil Öğrenme Uygulama Tercihini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(6), 89-104.
- Altuntas, B., Karaarslan, M.H., & Özdemir, H.O. (2015). Yerel Pazarlarda Tüketicilerin GSM Operatörlerini Algılamalarını Belirlemeye Yönelik Bir Çalışma. Business & Management Studies: An International Journal,
3(1), 39-55.
- Anonymus (2022). Tarım ve Orman Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Kırşehir Tarımsal Yatırım Rehberi, https://www.tarimorman.gov.tr/TRGM/TARYAT/Belgeler/il_yatirim_rehberleri/kirsehir.pdf
- Ayas, N. (2012). Marka Değeri Algılamalarının Tüketici Satın Alma Davranışı Üzerine Etkisi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi 7(1), 163-183
- Aybek, A., Kuzu, H., & Karadöl, H. (2021). Türkiye’nin ve Tarım Bölgelerinin Tarımsal Mekanizasyon Düzeyindeki Değişimlerin Son On Yıl (2010-2019) ve Gelecek Yıllar (2020-2030) için Değerlendirilmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Tarım ve Doğa Dergisi, 24(2), 319-336.
- Bentler, P. M., & Bonett, D. G. (1980). Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance structures. Psychological bulletin, 88(3), 588.
- Berens, G., van Riel, C.B & van Bruggen, G.H. (2005). Corporate Associations and Consumer Product Responses: The Moderating Role of Corporate Brand Dominance, Journal of Marketing, 69(3), 35-48.
- Bilim, C., Korucu, T., & Semerci, T. (2014). Gaziantep İlinin Tarımsal Mekanizasyon Özellikleri. KSÜ Doğa Bilimleri Dergisi, 17(2), 14-23.
- Bloemer, J. & Odekerken-Schröder, G. (2003). Antecedents and Consequences of Affective Commitment, Australasian Marketing Journal, 11(3), 33-43.
- Brislin, R. W. (1970). Back-Translation for Cross-Cultural Research. Journal of Cross-Cultural Psychology, 1(3), 185-216.
- Cheng, J.M., Kao, L.L., & Lin, J.Y.C. (2004). An investigation of the diffusion of online games in Taiwan: An application of Rogers’ diffusion of innovation theory. Journal of American Academy of Business, 5(1/2), 439-445.
- Craney, T. A., & Surles, J. G. (2002). Model-dependent variance inflation factor cutoff values. Quality engineering, 14(3), 391-403.
- Cohen, W. (2011, February 16). Only Two Basic Organizational Functions: Innovation and Marketing https://www.hrexchangenetwork.com/hr-talent-management/columns/innovation-and-marketing
- D'Antonio P., Mehmeti A., Toscano F., Fiorentino C. (2023). Operating performance of manual, semi-automatic, and automatic tractor guidance systems for precision farming. Research in Agricultural Engineering, 69(4), 179–188.
- Damalas, C. A., & Koutroubas, S. D. (2018). Farmers' behavior in pesticide use: A key concept for improving environmental safety. Current Opinion in Environmental Science and Health, 4: 27-30.
- Erdil, T.S. & Uzun, Y. (2009). Marka Olmak. Beta Printing Publishing Distribution, Istanbul, 475 pages.
Eryiğit, C. & Kavak, B. (2011). Tüketici Yenilikçiliğinin Tutumsal ve Davranışsal Uyumunun İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(2), 95-114.
- Giddens, N. (2002). Brand Loyalty. Ag Decision Maker, Iowa State University Extensions. 5(54), 1-2.
- Goldsmith, R.E., & Hofacker, C.F. (1991). Measuring Consumer Innovativeness. Journal of the Academy of Marketing Science, 19(3), 209-221.
- Henseler, J., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2015). A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling. Journal of the academy of marketing science, 43, 115-135.
- Higgins, J.A. (2006). Brand Equity and College Athletics: Investigating the Effect of Brand Uncertainty Situations on Consumer-Based Brand Equity (UMI Number: 3226349), [PhD Thesis, The Ohio State University]. ProQuest.
- Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: a multidisciplinary journal, 6(1), 1-55.
- IBM Corp. (2020). IBM SPSS Statistics for Windows (Version 27.0) [Computer software]. Armonk, NY.
- Im, S., Bayus, B. L., & Mason, C. H. (2003). An empirical study of innate consumer innovativeness, personal characteristics, and new-product adoption behavior. Journal of the academy of marketing science, 31(1), 61-73.
- Işık, E., Güler, T., & Ayhan, A. (2003). Bursa iline ilişkin mekanizasyon düzeyinin belirlenmesine yönelik bir çalışma. Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 17(2), 125-136.
- Kaptanoğlu, R.Ö., Kılıçarslan, M., & Tosun, A. (2019). Marka Ve Marka Farkındalığı. The Journal of Social Science, 3(5), 248-266.
- Karaarslan, M.H. & Akdoğan, Ş. (2013). Tüketici Yenilikçiliği, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27(2), 1-20.
- Karaarslan, M.H. & Akdoğan, M.Ş. (2015). Consumer Innovativeness: A Market Segmentation. International Journal of Business and Social Science, 6(8), 227-237.
- Keller, K. L. (1993). Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity. Journal of marketing, 57(1), 1-22.
- Keller, K.L. (1998). Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity, Prentice-Hall, New Jersey, 635 pages.
- Kızgın, Y. & Benli, T. (2018). Reklam Sloganlarının Marka Farkındalığına Olan Etkisinin Belirlenmesi. Business & Management Studies: An International Journal, 6(4), 1178-1197.
- Kim, H.B, Woo, G.K. & Jeong A.A. (2003). The Effect of Consumer-Based Brand Equity on Firms’ Financial Performance, Journal of Consumer Marketing, 20(4), 335-35.
- Koçkaya, F. A. (2022). Yerli tarım makinaları üreticilerinin markalaşma algıları ve markalaşma faaliyetleri. Turkish Journal of Marketing, 7(1), 1-18.
- Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement, 30(3), 607-610. https://doi.org/10.1177/001316447003000308
- Liu, D., Huang, Y., & Luo, X. (2023). Farmers’ technology preference and influencing factors for pesticide reduction: evidence from Hubei Province, China. Environmental Science and Pollution Research, 30(3), 6424-6434.
- Low, G.S., & Lamb Jr, C.W. (2000). The Measurement and Dimensionality of Brand Associations. Journal of Product & Brand Management, 9(6), 350-370.
- Matzler, K., Grabner-Krauter, S. & Bidmon, S. (2008). Risk Aversion and Brand Loyalty: The Mediating Role of Brand Trust and Brand Affect. Journal of Product and Brand Management. 17(3), 154– 162.
- Midgley, D.F., & Dowling, G.R. (1978). Innovativeness: The concept and Its Measurement. Journal of Consumer Research, 4(4), 229-242.
- Mittal, B. & Lassar, W.M. (1998). Why do Customer Switch? The Dynamics of Satisfaction Versus Loyalty, The Journal of Services Marketing, 12(3), 177-194.
- Onurlubaş, E. (2018). Marka Değeri Boyutlarının Marka Bağlılığı ve Satın Alma Niyeti Üzerine Etkisi: X Marka Beyaz Eşya Kullanıcıları Üzerine Bir Uygulama. Electronic Turkish Studies, 13(30), 273-302.
- Ringle, C.M., Wende, S., & Becker, J.M. (2024). SmartPLS 4. Bönningstedt: SmartPLS. Retrieved from https://www.smartpls.com
- Robinson, P., Shaver, R., & Wrightsman, S. (1991). Criteria for Scale Selection and Evaluation. In J.P. Robinson, P.R. Shaver, L.S. Wrightsman (Eds.), Measures of Personality and Social Psychological Attitudes. San Diego,
Gulf Professional Publishing, 753 pages.
- Rogers, E.M. (1976). New Product Adoption and Diffusion. Journal of Consumer Research, 2(4), 290-301.
- Rogers, E.M. (1983). Diffusion of Innovations, 3rd Ed. The Free Press, MacMillan, New York. 453 pages.
- Rowley, J. (2005). The four Cs of Customer Loyalty. Marketing Intelligence & Planning, 23(6), 574-581.
- Steenkamp, J. B. E., & Gielens, K. (2003). Consumer and market drivers of the trial probability of new consumer packaged goods. Journal of Consumer Research, 30(3), 368-384.
- Subramanian, K. S., Pazhanivelan, S., Srinivasan, G., Santhi, R., & Sathiah, N. (2021). Drones in insect pest management. Frontiers in Agronomy, 3, 640885.
- Tabachnick, B.G., Fidell, L.S., & Ullman, J.B. (2013). Using Multivariate Statistics A Practical Approach to using Multivariate Analyses, Pearson Education, Boston, MA, 983 pages.
- Taşkın, E. (2003). Satış Teknikleri Eğitimi. İstanbul: Papatya Yayıncılık. İstanbul, 384 pages.
- Tellis, G.J., Yin, E., & Bell, S. (2009). Global Consumer Innovativeness: Cross-country Differences and Demographic Commonalities. Journal of International Marketing, 17(2), 1-22.
- Torlak, Ö., Doğan, V., & Özkara, B. Y. (2014). Marka Farkindaliği, Marka İmajı, Markadan Etkilenme ve Markaya Güvenin Marka Bağlılığı Üzerindeki Görece Etkilerinin İncelenmesi: Turkcell Örneği. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 9(1), 147-161.
- Truong, Y. (2013). A Cross-Country Study of Consumer Innovativeness and Technological Service Innovation. Journal of Retailing and Consumer Services, 20(1), 130-137.
- TÜİK, (2024, February 24). Tarımsal Alet ve Makine Sayıları.
https://data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=tarim-111
- Valizadeh, N., Rezaei-Moghaddam, K., & Hayati, D. (2020). Analyzing Iranian farmers' behavioral intention
towards acceptance of drip irrigation using extended technology acceptance model. Journal of Agricultural Science and Technology, 22(5), 1177-1190.
- Wang, Y. & Cho, H. (2012). The Effect of Fashion Innovativeness on Consumer's Online Apparel Customization. International Journal of Organizational Innovation, 5(2: 263-283.
- Zarei, R., Zamani, G.H., Karimi, H., & Micheels, E.T. (2022). An extension of the technology acceptance model: Understanding farmers’ behavioral intention towards using agricultural e-commerce. International Journal of Agricultural Management and Development (IJAMAD), 12(1), 27-42.
- Zanin, A. R. A., Neves, D. C., Teodoro, L. P. R., da Silva Júnior, C. A., da Silva, S. P., Teodoro, P. E., & Baio, F. H. R. (2022). Reduction of pesticide application via real-time precision spraying. Scientific reports, 12(1), 5638.