Geri dönüşüm, herhangi bir şekilde kullanılarak
kullanım dışı kalan ve çöp olarak atılabilecek atıkların toplanması, işlenmesi
ve yeni ürünlere dönüştürülmesi sürecidir. Kâğıt imalatında geri dönüştürülmüş
kâğıt kullanımının hava kirliliğini %74-94, su kirliliğini %35 ve su
kullanımını %45 azalttığı bilinmektedir. Bu çalışmanın amacı, Kahramanmaraş il
merkezinde tüketicilerin geri dönüşüm ve kirlilik konusundaki bakış açılarını
belirlemek, tüketicilerin geri dönüşüm konusunda farkındalıklarını artırmak ve
tüketicileri geri dönüşüm hakkında bilgilendirmek için etkili olan faktörleri
saptamaktır. Bu amaçla Kahramanmaraş ili şehir merkezinde 2017 yılında 268 kişi
ile yüz yüze anket görüşmesi gerçekleştirilmiştir. Anket sonuçlarından elde
edilen verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, frekans tabloları ve
Ki-Kare testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, tüketicilerin
%76'sı çöpün gerçek tanımını, %81'i ise evsel atıkların tanımını yapamamıştır.
Anket yapılan tüketicilerin %70'i geri dönüşüm hakkında bilgi sahibidir ve %
26'sı geri dönüştürülebilir ve geri dönüştürülebilir olmayan çöpleri
ayırmaktadır. Tüketicilerin %78'i geri dönüştürülebilecek ürünleri tanıyor,
%23'ü bir ürün alırken geri dönüşüm sembolü olup olmadığını kontrol ediyor ve %78'i
geri dönüşümlü ürün almaya isteklidir. Diğer taraftan, Kahramanmaraş
bölgesindeki en önemli çevre kirliliğinin hava kirliliği (%36), gürültü
kirliliği (%31), toprak kirliliği (%22) ve su kirliliği (%11) olduğu tespit
edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, araştırma alanında hanehalkı gelir düzeyi
ve eğitim arttıkça geri dönüşümün önemi konusundaki bilgi ve farkındalık düzeyi
artmaktadır. Araştırma alanında, daha fazla geri dönüşüm kutusu eklenmesi,
tüketicilere geri dönüşümün faydalarının açıklanması, geri dönüşüm tedarik
zinciri hakkında ayrıntıların paylaşılması geri dönüşüm sürecinde farkındalığı
arttıracaktır. Kamu kurumlarının daha fazla bilgilendirici afiş kullanması veya
panel ve etkinlikler yaparak toplumu ve özelliklede okul çağındaki öğrencileri ve
gençleri geri dönüşüm konusunda bilgilendirme faaliyetlerini hızlandırması
gerekmektedir.
Recycling is the process of
collecting and processing materials that would otherwise be thrown away as
trash and turning them into new products. The use of recycled paper in paper
manufacturing is known to reduce air pollution by 74-94%, water pollution by
35%, and water use by 45%. Objectives of this study was to determine the
consumer’s point of view on recycling and pollution in Kahramanmaraş city
center, increasing the awareness of consumers about recycling and determine the
factors that are effective in informing consumers about the recycling. For this
purpose, a face to face survey in 2017 was conducted with 268 people in the
city center of Kahramanmaraş. Descriptive statistics and Chi-Square test were
applied to analyze the data obtained from the survey results. According to
results, 76% of consumers do not know the real definition of garbage, 81% of
consumer do not know the definition of household waste, 70% of consumers have
information on recycling, 26% of consumers separate garbage as recyclable and
not recyclable, %78 of consumers know products that can be recycled, %23 of
consumers looks for the symbol of recycling when buying a product and %78 of
consumers are willing to buy recycled products. Moreover, according to results,
the most important environmental pollution in Kahramanmaraş region is air
pollution (%36), noise pollution (%31), soil pollution (%22) and water
pollution (%11). According to the results of the analysis, the level of
knowledge and awareness about the importance of recycling are increasing as the
level of household income and education increases. Some of the recommendations
from study are; adding more recycling bins in public spaces, explaining the
benefits of recycling to consumers, share details about the recycling supply
chain, educate the community by adding more informative banners or panels in
public space, creating activities and organizing public platforms and events in
schools to target the younger citizens.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | October 20, 2018 |
Acceptance Date | January 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2018Volume: 21 |
International Peer Reviewed Journal
Free submission and publication
Published 6 times a year
KSU Journal of Agriculture and Nature
e-ISSN: 2619-9149