This study aims to reveal the awareness level of civil servant consumers in the city center of Ankara regarding the consumption of honeybee products, to determine their purchasing and consumption frequency, and the issues they attach importance to in purchasing honeybee products. In the research, the sample volume was determined by the "Simple Random Probability Sampling Based on Main Population Proportions" method and 300 consumers were interviewed face-to-face. The highest purchasing frequency of consumers was found in honey (4.15). The average frequency of consumers purchasing royal jelly is 1.13 for beeswax and 1.05 for honeybee venom. It has been determined that the frequency of purchase and consumption of other honeybee products other than honey is low. The majority of consumers think that bee products are healthy and nutritious. Consumers attach importance to brand and packaging when purchasing honeybee products. Branded products are known to be safe for consumers. When purchasing honey, they prefer to buy it in glass jars 97.6% of the time and branded products 63.3% of the time. As the income levels of consumers increase, the purchasing places differ. As a result of the study, it was concluded that consumers are knowledgeable about honeybee products, but in order to increase the frequency of purchase and consumption of honeybee products other than honey, promotions of the products as healthy and beneficial products should be increased, and consumption amounts will increase as prices become more reasonable.
Bu çalışmanın amacı, Ankara ili kent merkezindeki memur tüketicilerin arı ürünleri tüketiminde bilinç düzeyini ortaya koymak, satın alma ve tüketme sıklıklarını ve arı ürünleri satın almada önem verdikleri konuları belirlemektir. Araştırmada örnek hacmi “Ana kitle Oranlarına Dayalı Basit Tesadüfi Olasılık Örneklemesi” yöntemi ile belirlenmiş ve 300 tüketici ile yüz yüze görüşülmüştür. Araştırma verileri 2022 yılında alınmıştır. Tüketicilerin satın alma sıklığı en yüksek balda bulunmuştur (4.15). Tüketicilerin arı sütü satın alma sıklığı bal mumunda ortalama 1.13 ve arı zehrinde ise 1.05’tir. Bal dışındaki diğer arı ürünlerinde satın alma ve tüketim sıklığının düşük olduğu belirlenmiştir. Tüketicilerin bazı demografik özellikleri ile arı ürünleri satın aldıkları yerler arasındaki ilişki incelenmiştir. Cinsiyete göre son kullanma tarihi, (p=0.019), üreten firma (p=0.020) ve koruyucu madde içermemesi (p=0.039); yaş grubuna göre fiyat (p=0.022) ve üreten firma (0.030) anlamlı bulunmuştur. Tüketicilerin büyük çoğunluğu arı ürünlerinin sağlıklı ve besleyici ürünler olduğunu düşünmektedir. Tüketiciler arı ürünlerini satın alırken marka ve ambalaj konusuna önem vermektedir. Markalı ürünler tüketiciler açısından güvenli ürünler olarak bilinmektedir. Balı satın alırken %97.6 oranında cam kavanozda almayı, %63.3 oranında ise markalı almayı tercih etmektedirler. Tüketicilerin gelir düzeyi arttıkça satın aldıkları yerler farklılaşmaktadır. Çalışma sonucunda tüketicilerin arı ürünleri hakkında bilgi sahibi oldukları ancak bal dışındaki diğer arı ürünlerinde satın alma ve tüketim sıklığının artması için ürünlerin sağlıklı ve faydalı ürünler olduğu konusunda tanıtımların artması gerektiği, fiyatların daha makul düzeyde oluşması ile tüketim miktarlarının artacağı sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Marketing in Agricultural Management |
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Early Pub Date | August 15, 2024 |
Publication Date | November 7, 2024 |
Submission Date | March 3, 2024 |
Acceptance Date | June 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024Volume: 27 Issue: 6 |
International Peer Reviewed Journal
Free submission and publication
Published 6 times a year
KSU Journal of Agriculture and Nature
e-ISSN: 2619-9149