The
aim of this study was to determine the factors affecting the fish consumption
in Tekirdag province. The
data were obtained from 270 consumers selected by using random sampling method
from 48000 households living in Tekirdag province. Consumers' demographic
characteristics were analyzed and responses for preferences about fish
consumption habits were discussed. In this study, Factor Analysis was performed
to analyze the purchasing behavior of consumers about fish consumption. Factor
groups were named as “attitude towards processed and canned products”,
“conscious purchasing”, “opinion about aquaculture”, “health benefits”, “impact
on consumption amount”. Factors affecting the amount of fish consumption per
capita were explained with Tobit model. Consumer’s income, education level and
factor groups derived from factor analysis were used as explanatory variables
in the model. According to the results conscious purchasing factor, health
benefits factor, consumer income and education level have positive effect on
fish consumption. As a result of the study, it was observed that the increases
in income level and conscious level would increase fish consumption. Based on
the result of the Tobit model, in order to increase fish consumption, consumers
should be informed about the health benefits of fish.
Tobit model Marketing research Consumer preferences Factor analysis
Scientific Research Project Unit of Namık Kemal University.
NKUBAP.00.24.AR.15.06
Funding by Scientific Research Project Unit (NKUBAP.00.24.AR.15.06) of Namık Kemal University.
Bu çalışmanın amacı
Tekirdağ ilindeki tüketicilerin balık tüketim miktarlarına etki eden
faktörlerin belirlenmesidir. Tekirdağ ilinde yaşayan 48000 haneden tesadüfi
örnekleme yöntemi kullanılarak seçilen 270 tüketici ile anket uygulaması
yapılarak tüketicilerin demografik özellikleri ve balık tüketim alışkanlıkları
ile ilgili yargılara verdikleri cevaplar ele alınmıştır. Çalışmada
tüketicilerin balık tüketimi ile ilgili satın alma davranışlarını analiz etmek
üzere faktör analizi kullanılmıştır. Faktör analizi sonunda elde edilen faktör
grupları “işlenmiş ve konserve ürünlere karşı tutum”, “bilinçli satın alma”,
“yetiştiriciliğe bakış”, “sağlığa fayda” ve “tüketim miktarına etki” olarak
belirlenmiştir. Kişi başı balık tüketim miktarını etkileyen faktörler Tobit
model yardımı ile açıklanmıştır. Modelde açıklayıcı değişken olarak tüketici
geliri, eğitim durumu ve faktör analizinden elde edilen faktör grupları
kullanılmıştır. Analiz sonucuna göre bilinçli satın alma faktörü, sağlığa fayda
faktörü, tüketici geliri ve eğitim düzeyi anlamlı bulunmuştur. Çalışma
sonucunda, gelir seviyesi ve bilinç düzeyindeki artışın balık tüketimini
artıracağı tespit edilmiştir. Tobit modelinin sonuçlarına göre, balık
tüketimini artırmak için tüketicilere balıkların sağlığa faydaları hakkında
bilgi verilmelidir.
Tobit modeli Pazarlama araştırması Tüketici tercihleri Faktör analizi
NKUBAP.00.24.AR.15.06
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Ziraat, Veterinerlik ve Gıda Bilimleri |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ (Research Article) |
Yazarlar | |
Proje Numarası | NKUBAP.00.24.AR.15.06 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 23 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 8 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020Cilt: 23 Sayı: 2 |
2022-JIF = 0.500
2022-JCI = 0.170
Uluslararası Hakemli Dergi (International
Peer Reviewed Journal)
Dergimiz, herhangi bir başvuru veya yayımlama ücreti almamaktadır. (Free submission and publication)
Yılda 6 sayı yayınlanır. (Published 6 times a year)
Bu web sitesi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.