Son
yıllarda Maraş Biberi ekim alanlarının artması üreticilerin bu ürüne
yöneldiğini göstermektedir. Üretimi ile tarım sektörü ve tarıma dayalı sanayi
sektörüne önemli katkısı bulunan Maraş Biberi’nin, üretim ve pazarlanmasında
kullanılan işgücü ile bölge ve ülkedeki tarımsal istihdama katkısı oldukça
yüksektir. Maraş Biberi üretiminin tercih edilme nedenlerinin belirlenmesi önem
arz eden konulardan biridir. Bu çalışmanın temel amacı, Maraş Biberi üretiminin
tercih edilmesinde etkili olan faktörleri belirleyerek üretimden memnuniyet
düzeylerini tespit etmektir. Araştırmanın ana materyalini; Türkiye’deki Maraş
Biberi üretimini temsil etmesi bakımından Gaziantep, Kahramanmaraş ve Kilis
illerinde 156 Maraş Biberi üreticisi ile yüz yüze yapılan anketlerden elde
edilen veriler oluşturmaktadır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler,
doğrulayıcı faktör analizi ve yol analizinden yararlanılmıştır. Yapısal Eşitlik
Modeli sonucuna göre, Maraş Biberi üretim memnuniyetinde; ekonomik faktörlerin,
üretim öngörüsünün ve pazarlama faktörlerinin doğrudan etkisi olduğu tespit
edilmiştir. Ekonomik faktörler gizil değişkenindeki bir birimlik artışın Maraş
Biberi üretim memnuniyetini 0.64’lük bir artışla, üretim öngörüsü gizil
değişkenindeki bir birimlik artışın Maraş Biberi üretim memnuniyetini 0.32’lik
bir artışla, pazarlama faktörleri gizil değişkenindeki bir birimlik artışın
üretim memnuniyetini 0.20’lik bir artışla etkileyeceği tespit edilmiştir.
In recent years, the
increase of Maras Pepper cultivation area indicates that there is a trend
towards this product by the producers. Maraş Pepper, which has significant
contribution to the agricultural sector and the industry based on agriculture,
has a very high labor force in production and marketing, and the agricultural
employment contribution in the region and country is high. Determination of
reasons for preferring Maraş Pepper is one of the most important issues. The
main purpose of this study is to determine the levels of satisfaction from
production by determining the factors that are effective in Maraş Pepper
production. The main material of the study; in order to represent the
production of Maras Pepper in Turkey; constitutes of data obtained from
face-to-face surveys with 156 Maraş Pepper producers in Gaziantep,
Kahramanmaraş and Kilis provinces. Descriptive statistics, confirmatory factor
analysis and path analysis were used for the obtained data analyses. According
to the result of Structural Equation Model economic factors, production
forecast and marketing factors were found to be directly influential on Maraş
Pepper production satisfaction. It was determined that a unit increase in the
economic factors latent variable would increase Maraş Pepper production
satisfaction by 0.64, a unit increase in the personal factors latent variable
would increase Maraş Pepper production by 0.32 and a unit increase in the
marketing factors latent variable would increase Maraş Pepper production by
0.20.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2018 |
Submission Date | March 7, 2018 |
Acceptance Date | April 16, 2018 |
Published in Issue | Year 2018Volume: 21 Issue: 5 |
International Peer Reviewed Journal
Free submission and publication
Published 6 times a year
KSU Journal of Agriculture and Nature
e-ISSN: 2619-9149