Bu
çalışmanın amacı, tüketicilerin yaş sebze meyve tedarik kanalı seçimi ve
bunları seçmelerinde etkili olan
faktörlerin ortaya konulmasıdır. Çalışma kapsamında Tokat ili kentsel
alanındaki hane halkı ile yüz yüze görüşmelerden elde edilen veriler
kullanılmıştır. Çalışmada, tüketicilerin yaş sebze meyve tedarikinde
süpermarket, market, manav, semt pazarı alternatiflerinden hangisini tercih ettikleri ve bu seçimde etkili olan
kriterlerin (uygun fiyat, taze ürün, kaliteli ürün, çeşitli ürün, kolay ulaşım,
istenilen miktarda alabilme, toplu alışveriş, park olanakları, organik ürün,
ürünü seçerek alma, alışkanlık, servis imkanı, her mevsimde bulabilme,
temizlik) tüketici tercihindeki önemlilik derecesi Analitik Hiyerarşik Süreç yöntemi
ile belirlenmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda tüketicilerin en çok
temizliğe (0,125) dikkat ettiği, ikinci
olarak ise ürünü seçerek almaya (0,093) önem verdiği belirlenmiştir. Yaş sebze
meyve tedarikinde ise süpermarketin %40' lık değer ile ilk sırada, semt
pazarının ise %22 ile ikinci sırada yer aldığı gözlemlenmiştir.
The aim of this study was to see the consumers
selection of vegetable fruit supply channels and to determine the factors that
are effective in the selection. The data that used within the scope of the
study was obtained from face-to-face interviews with households in the urban
area of Tokat province. In this study, which of the alternatives of
supermarket, markets, greengrocer, neighborhood market in the supply of fresh
vegetable fruit is preferred by consumers and the criteria (affordable price,
fresh products, quality products, various products, easy transportation,
shopping, park facilities, organic product, product selection, habit, service
facility, hygiene, all seasons to find that are effective in this selection,
was determined by the analytical hierarchical process method. According to the
findings, it was determined that the consumers paid the most attention to
cleanliness (0.125) and secondly, they consider picking the product as
important (0.093). In the supply of fresh fruits and vegetables, the
supermarket was ranked first with 40% and the neighborhood market with 22%.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | October 18, 2018 |
Acceptance Date | January 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2018Volume: 21 |
International Peer Reviewed Journal
Free submission and publication
Published 6 times a year
KSU Journal of Agriculture and Nature
e-ISSN: 2619-9149