Bu çalışma, çok sayıda kaz üretimi, kültür ve tarih turizmi ile tanınan Kars'ta yerel halkın ve turistlerin et tüketim tercihlerini anlamayı amaçlamıştır. Orantılı örnekleme yoluyla 250 tüketiciyle görüşülen verileri analiz etmek için AHP yöntemi kullanılmıştır. Ziyaretçilerin en çok tercih ettiği et türü %29,18 ile balık olurken, bunu %26,41 ile tavuk eti, %24,64 ile kırmızı et ve %19,77 ile kaz eti takip etmiştir. Kars'ta et tüketiminde en önemli kriterlerin lezzet (%27,08), fiyat (%23,97), ulaşım kolaylığı (%19,47), besin içeriği (%18,18) ve koku (%12,20) olduğu tespit edilmiştir. Lezzet açısından tüketiciler ilk tercih olarak balığı, ikinci tercih olarak ise kaz etini tercih ettiğini, uygun fiyat açısından ise tavuk ilk tercih olurken, onu balık takip etmektedir. Besin değeri ve güvenme kriter olunca balık ve kaz eti tercihte ilk iki sırayı oluşturmaktadır. Koku açısından balık ve kaz eti en önemli tercihler arasındadır. Çıldır Gölü'nden besin değeri yüksek olan organik balıklara olan talep diğer et türlerine göre daha fazladır. Tavuk ve balığın uygun fiyatlı olması da tüketicilerin bu et türlerine yönelik tercihlerini etkiliyor. Ancak kırmızı et ve tavuğa bağlılık, beslenme ve güvenlik endişeleri açısından düşük kalmaktadır. Üreticilerin, tüketicilerin ve restoranların ekonomik durumlarının iyileştirilmesi için balığa erişimin kolaylaştırılması, kırmızı ve beyaz ete olan güvenin ve beslenme algısının artırılması, kaz eti fiyatlarının daha uygun hale getirilmesi gerekiyor. Bu, et ürünleri tüketiminin artmasına ve hizmet fırsatlarının iyileşmesine yol açacaktır
This study aimed to understand the meat consumption preferences of local people and tourists in Kars, which is known for its high-goose production and cultural and historical tourism. The AHP method was used to analyze the data, with 250 consumers interviewed through proportional sampling. Fish was the top preferred meat type for 29.18% of visitors, followed by chicken meat (26.41%), red meat (24.64%), and goose meat (19.77%). The most important criteria for meat consumption in Kars were taste (27.08%), price (23.97%), ease of transportation (19.47%), nutritional content (18.18%), and smell (12.20%). In terms of taste, consumers prefer fish as their first choice, followed by goose meat as their second choice. In terms of affordability, chicken and fish are the first choices, followed by fish. They prefer fish and goose meat for their nutritional and safety value. In terms of smell, fish and goose meat are among the most important choices. The demand for organic fish with higher nutritional value from Çıldır Lake is higher than other types of meat. The affordability of chicken and fish also influences consumers' preferences for these meat types. However, loyalty to red meat and chicken remains low in terms of nutrition and safety. To enhance the economic conditions for producers, consumers, and restaurants, it is crucial to streamline the availability of fish, enhance trust and perception of the nutritional value of red and white meat, and make goose meat more cost-effective. This will lead to increased consumption of meat products and improved service opportunities.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Marketing in Agricultural Management, Agricultural Economics (Other) |
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Early Pub Date | September 15, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | January 16, 2024 |
Acceptance Date | May 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024Volume: 27 Issue: Ek Sayı 1 (Suppl 1) |
International Peer Reviewed Journal
Free submission and publication
Published 6 times a year
KSU Journal of Agriculture and Nature
e-ISSN: 2619-9149