Araştırma,
Türkiye’de henüz iç piyasada yeni olan ve yoğun girdi kullanımı yerine organik
üretim teknikleri kullanılarak üretilen ve bu özellikleri Tarım ve Orman
Bakanlığının belirlediği güvenilir bir kurum tarafından sertifikalandırılan
organik süt için iç piyasada talebin varlığını ve tüketicilerin ödeme isteğinin
ne olduğunu ortaya koymayı hedeflemektedir. Bu amaca ulaşmak için Koşullu
Değerleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan veriler, Türkiye’de
yedi bölgede belirlenen on dört ilde 2016 yılında Haziran ayında yüz yüze
yapılan görüşmelerden elde edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre; sütün
organik olma özelliği konusunda, fazladan ödeme yapma olasılığı; satın alınan
miktar ve gelir ile doğru orantılı olarak artmaktadır ve yüksek gelir grubunda
bulunan hanelerin %53 daha fazla ödeme yapma olasılığında oldukları
belirlenmiştir. Buna ilaveten, ödeme yapma olasılığının; içinde kalıntı
olmadığı garanti edilmiş olan sütün fiyatı yükseldikçe, azaldığı saptanmıştır. Hanelerin
litre başına ortalama kabul ettikleri ödeme istekliliği fiyatı organik sütte
5.17 TL olarak bulunmuştur. Modelde ele alınan bölgeler değişkenine
bakıldığında, Marmara bölgesinde yaşayan haneler modelde referans alınan
bölgeye göre 1 litrelik organik süt için mevcut piyasa fiyatı üzerinden 68
kuruş daha az ödeme istekliliği olasılığında oldukları elde edilen bulgularla
desteklenmektedir. Bu sonuçlara ilaveten organik süt için fiyat pirimi ödemeyi
kabul eden tüketici grubundan hedef pazarın özellikleri ile ilgili bilgi elde
edilebileceği söylenebilir.
Organic milk is new in the domestic market and is
produced using organic production techniques certified by Ministry of
Agriculture Forestry. This research aims to reveal the existence of organic
milk demand in the domestic market and willingness to pay. To reach this aim
contingent valuation method was used. The data used in the study was obtained
from face to face interviews conducted in identified fourteen provinces
ofnTurkey in in June of 2016. According
to research results; possibility of willingness to pay in respect of the
organic nature of the milk; it is increasing in direct amount purchased and
income. Willingness to pay is directly proportional with household income and
53% of high income households are willing to pay more. In addition it has been
found that willingness to pay is decreasing as organic milk price increases.
The average willingness to pay price per capia was found as 5.17 TL in organic
milk. Regarding the region variables in the model, households that live in
Marmara region to reference region would like to pay 0.68 TL less. In addition
to these results, it can be said that the consumer group that accepts the price
premium payment for organic milk may be able to obtain information about the
characteristics of the target market.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ (Research Article) |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ekim 2018 |
Kabul Tarihi | 1 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018Cilt: 21 |
2022-JIF = 0.500
2022-JCI = 0.170
Uluslararası Hakemli Dergi (International
Peer Reviewed Journal)
Dergimiz, herhangi bir başvuru veya yayımlama ücreti almamaktadır. (Free submission and publication)
Yılda 6 sayı yayınlanır. (Published 6 times a year)
Bu web sitesi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.