Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tokat İli Kent Merkezindeki Yaş Sebze Meyve Tedarik Noktasının Seçiminde Etkili Olan Faktörler

Yıl 2018, , 80 - 85, 31.12.2018
https://doi.org/10.18016/ksutarimdoga.vi.472165

Öz

Bu
çalışmanın amacı, tüketicilerin yaş sebze meyve tedarik kanalı seçimi ve
bunları seçmelerinde  etkili olan
faktörlerin ortaya konulmasıdır. Çalışma kapsamında Tokat ili kentsel
alanındaki hane halkı ile yüz yüze görüşmelerden elde edilen veriler
kullanılmıştır. Çalışmada, tüketicilerin yaş sebze meyve tedarikinde
süpermarket, market, manav, semt pazarı alternatiflerinden hangisini  tercih ettikleri ve bu seçimde etkili olan
kriterlerin (uygun fiyat, taze ürün, kaliteli ürün, çeşitli ürün, kolay ulaşım,
istenilen miktarda alabilme, toplu alışveriş, park olanakları, organik ürün,
ürünü seçerek alma, alışkanlık, servis imkanı, her mevsimde bulabilme,
temizlik) tüketici tercihindeki önemlilik derecesi Analitik Hiyerarşik Süreç yöntemi
ile belirlenmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda tüketicilerin en çok
temizliğe (0,125) dikkat ettiği,  ikinci
olarak ise ürünü seçerek almaya (0,093) önem verdiği belirlenmiştir. Yaş sebze
meyve tedarikinde ise süpermarketin %40' lık değer ile ilk sırada, semt
pazarının ise %22 ile ikinci sırada yer aldığı gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Akbay C, Tiryaki G, Gül A 2007. Consumer Characteristics Influencing Fast Food Consumption in Turkey, Food Control, 18: 904-913.
  • Akpınar MG, Özkan B, Oral Atalay M, Kızılay H 2009. "Tüketicilerin Yağ Meyve Sebze Tedarik Kanalı Seçimi", Modern (Süper-Hipermarket) Perakendeciler, Akdeniz Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 22(2): 211–221.
  • Collins M 1986. Sampling, Consumer Market Research Handbook Country-Of-Origin Labeling, Journal of Agriculture and Applied Economics, 37(1): 49-63.
  • Doğan HG, Onurlubaş HE, Kızılaslan H 2014. "Edirne İli Keşan İlçesinde Yaşayan Tüketicilerin Meyve Sebze Tüketim Yeri Tercihleri ve Bunu Etkileyen Faktörler" CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, İktisadi ve İdari Bilimler Sayısı. 12(2):13-27
  • Pezikoğlu F, Ergun ME, Erkal S 2004. Taze Meyve-Sebze Pazarlama Zincirinde Modern Perakendecilerin Durumu, Bahçe, 33(1-2): 75-84.
  • Polat C, Külter B 2007. “Tüketicilerin Perakende Mağaza Tercihini Etkileyen Faktörler: Niğde İli Örneği”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(3):109-126
  • Saaty TL 1990. Multicriteria Decision Making: The Analytic Hierarchy Process, RWS Publications, 2nd Edition, Pittsburgh, 54.
  • Saaty TL 1994. “Funamentals of Decision Making and Priority Theory”, RWS, Pittsburgh, 95.
  • Saaty TL 2008. Decision making with the analytic hierarchy process. International Journal of Services Sciences, 1(1): 83-98.

Factors Affecting the Selection of Fresh Vegetable and Fruit Supply Point in the City Center of Tokat Province

Yıl 2018, , 80 - 85, 31.12.2018
https://doi.org/10.18016/ksutarimdoga.vi.472165

Öz

The aim of this study was to see the consumers
selection of vegetable fruit supply channels and to determine the factors that
are effective in the selection. The data that used within the scope of the
study was obtained from face-to-face interviews with households in the urban
area of Tokat province. In this study, which of the alternatives of
supermarket, markets, greengrocer, neighborhood market in the supply of fresh
vegetable fruit is preferred by consumers and the criteria (affordable price,
fresh products, quality products, various products, easy transportation,
shopping, park facilities, organic product, product selection, habit, service
facility, hygiene, all seasons to find that are effective in this selection,
was determined by the analytical hierarchical process method. According to the
findings, it was determined that the consumers paid the most attention to
cleanliness (0.125) and secondly, they consider picking the product as
important (0.093). In the supply of fresh fruits and vegetables, the
supermarket was ranked first with 40% and the neighborhood market with 22%.

Kaynakça

  • Akbay C, Tiryaki G, Gül A 2007. Consumer Characteristics Influencing Fast Food Consumption in Turkey, Food Control, 18: 904-913.
  • Akpınar MG, Özkan B, Oral Atalay M, Kızılay H 2009. "Tüketicilerin Yağ Meyve Sebze Tedarik Kanalı Seçimi", Modern (Süper-Hipermarket) Perakendeciler, Akdeniz Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 22(2): 211–221.
  • Collins M 1986. Sampling, Consumer Market Research Handbook Country-Of-Origin Labeling, Journal of Agriculture and Applied Economics, 37(1): 49-63.
  • Doğan HG, Onurlubaş HE, Kızılaslan H 2014. "Edirne İli Keşan İlçesinde Yaşayan Tüketicilerin Meyve Sebze Tüketim Yeri Tercihleri ve Bunu Etkileyen Faktörler" CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, İktisadi ve İdari Bilimler Sayısı. 12(2):13-27
  • Pezikoğlu F, Ergun ME, Erkal S 2004. Taze Meyve-Sebze Pazarlama Zincirinde Modern Perakendecilerin Durumu, Bahçe, 33(1-2): 75-84.
  • Polat C, Külter B 2007. “Tüketicilerin Perakende Mağaza Tercihini Etkileyen Faktörler: Niğde İli Örneği”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(3):109-126
  • Saaty TL 1990. Multicriteria Decision Making: The Analytic Hierarchy Process, RWS Publications, 2nd Edition, Pittsburgh, 54.
  • Saaty TL 1994. “Funamentals of Decision Making and Priority Theory”, RWS, Pittsburgh, 95.
  • Saaty TL 2008. Decision making with the analytic hierarchy process. International Journal of Services Sciences, 1(1): 83-98.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ (Research Article)
Yazarlar

Berrin Dal 0000-0002-2337-7498

Halil Kızılaslan 0000-0002-4642-0030

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 18 Ekim 2018
Kabul Tarihi 1 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Dal, B., & Kızılaslan, H. (2018). Tokat İli Kent Merkezindeki Yaş Sebze Meyve Tedarik Noktasının Seçiminde Etkili Olan Faktörler. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Tarım Ve Doğa Dergisi, 21, 80-85. https://doi.org/10.18016/ksutarimdoga.vi.472165

21082



2022-JIF = 0.500

2022-JCI = 0.170

Uluslararası Hakemli Dergi (International Peer Reviewed Journal)

       Dergimiz, herhangi bir başvuru veya yayımlama ücreti almamaktadır. (Free submission and publication)

      Yılda 6 sayı yayınlanır. (Published 6 times a year)


88x31.png 

Bu web sitesi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

                 


Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Tarım ve Doğa Dergisi
e-ISSN: 2619-9149